Når jeg tænker på min egen barndom og de der fødselsdagsinvitationer, jamen så fik jeg altid invitationer fra de tøser jeg legede sammen med, men fik aldrig af dem jeg ikke legede sammen med. Altså sådan var dét jo bare. Jeg var da aldrig ked af det eller noget...
Istedet havde vi så klassefester 1-2 gange om året hvor alle var inviteret. Husker hvert barn måske betalte en 20'er og så blev det holdt der hvor der var mest plads, eller i et lokale på skolen.....
Synes bare det er blevet så besværligt i dag. Mottoet er at alle børn skal være lige, men det er jo langt fra muligt, når de svageste ikke kan være med alligevel.
Eller er det i virkeligheden forældrene der ikke kan rumme at deres barn måske bliver fravalgt, og derfor har så travlt med at føre en politik der får deres eget barn ind i varmen, så det er de svageste der står udenfor.....eller hvad dælen er det???
Uanset hvordan jeg end blander kortene, så kan jeg ikke få kabalen til at gå op!
Og jeg synes ikke der er megen lighed over modellen. Jeg kunne da SAGTENS SE at drengen hvis Mor ikke havde penge, var lidt flov, og det hjalp måske heller ikke på situationen at den anden dreng BLEV VED med at træde i det ved at ytre sin skuffelse over, at de ikke skulle til fødselsdag og gentagende gange fortalte, at hans forældre havde massere af penge og skulle holde en STOR fest for HELE klassen efter sommerferien.
Jeg ved ikke, men det rørte mig på en eller anden måde. Jeg har faktisk aldrig før tænkt over det, og nu kan jeg simpelthen ikke få det ud af hovedet.....
Synes bare der kommer en klasseforskel. Dem der har råd til at invitere og holde fest. Og så er der dem der aldrig får lov at prøve det pga manglende økonomi.
- Er det ikke meget rart også at kunne gøre gengæld?? (også at kunne holde fest)
- Og giver det ikke en grim følelse når man kun kan modtage?? (ved kun at være deltager i de andres fest)
Ved ikke helt om børn har de følelser. Men som voksen ville man da grave sig ned X 100.
Synes bare det er nogle grimme signaler at sende til sine børn lidt som ''vi må alle accepterer at nogle er fattige og at os der er rige må sørge for de kommer lidt ud at morer sig......også selvom de aldrig inviterer OS''
Og så kan ungerne gå og tænke lidt over, om de er inviteret fordi de er værdsat, eller om de er inviteret fordi man ikke må lade være med at inviterer dem.
;)
Anmeld