Jeg synes faktisk, at det er meget rart med 'regler', så man slipper for de store overvejelser m.h.t. hvem man kan vælge fra eller til.
Min datters 5-års fødselsdag til april bliver et puslespil - uden indlysende afgrænsninger. Og det synes jeg er svært.
Min datter er den eneste pige i børnehaven, der skal i skole til næste år. Hun leger meget med et par piger, der er et år ældre end hende - dem er der vist ialt 7 af (også nogen, hun ikke taler særlig pænt om), og nogen har hun været til fødselsdag hos. Også én af de store drenge har hun været til fødselsdag hos (vistnok mest som påhæng, fordi hendes storebror var inviteret). Så leger hun med et par drenge, der er på hendes alder - og også her er der nogen, hun ikke er vild med. Nu er 'hendes' gruppe blevet fyldt op med to børn, der er årgangen yngre. Med andre ord: Der er ingen nem snitflade - 22 børn! Så mange inviterer vi ikke - det kan hun slet ikke håndtere! Men hvor skærer vi?
Derudover plejer vi at invitere børnene på vejen, og så har pigen en veninde, der er flyttet til en ny børnehave, men som selvfølgelig skal inviteres... Skal de med til samme fødselsdag, eller skal vi holde to, eller???
Jeg forventer ikke, at I har svar til mig på, hvem vi skal invitere - det er bare en illustration af, at regler faktisk kan gøre tingene nemmere.
Anmeld