Får dit barn ferie?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juni 2010

Lars F-vb

Kirle skrev:
Men kunne da ikke forestille mig andet end når/hvis situationen skulle opstå at jeg så ville melde mig selv syg...
Det ved du godt man ikke må, ikke? Og at der er arbejdsgivere der vil se sig om efter nogen andre, hvis du har mange sygrdage?
Et barn er i gennemsnit syg 60dage om året.
Virkelig? Hvor har du det fra? De børn jeg kender til er ikke så meget syge. Og hvis du forestiller dig, at du skal være sygemeldt 10 uger om året med og uden dit barn, og have 6 ugers ferie, plus helligdage, så skal du nok ikke satse på ansættelse i en privat virksomhed.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2010

als-vb

en undersøgelse viser faktisk at børn under 3 i gennemsnit er syge 80 dage om året. Vi har så bare været heldigt sluppet. men igen det er jo også taget i forhold til at nogle er tidligt fødte el lign og er indlagt i flere måneder.

Anmeld

30. juni 2010

Lars F-vb

Mortildejligdreng skrev:
Alt i alt har man jo 6 uger (incl. feriefridage). :huh:
Det er det altså ikke alle der har. Nogen har fem uger, nogen har 7. Der er osse forskel på hvor mange barns-sygedag man har.

Anmeld

30. juni 2010

kongster-vb

als skrev:
Det er bare heller ikke så nemt 'bare' at lægge sig syg. Med den nye lovgivning er du jo ikke længere sikret dit arbejde under sygdom. Din arbejdsgiver re i sin fulde ret til at afskedige medarbejder der har mange sygedage hvis man ikke kan fremvise en lægeerklæring. Så den er farlig.
Den er ikke alene farlig men også umoralsk. Jeg har indgået en kontrakt med min arbejdsplads og de poster en masse penge i mig og er afhængige af at jeg passer mit job. Så kan jeg da ikke bare melde mig syg, når jeg ikke er det? Ud over det, så er der jo en grund til at reglerne bliver strammet. Hvis mange har den holdning at man bare kan melde sig syg, så er det da klart at de gerne vil se en lægeerklæring. Og ja - det er noget bøvl med små børn og sygdom og arbejde. Men det er så der hvor jeg er glad for at FÅ LOV til at tage en spontan feriedag eller afspadsering. Virksomheden kunne jo sige at den slags skal planlægges i god tid og forlange at jeg mødte på job. Jeg kan sågar holde en hjemmearbejdsdag med syge børn (forudsat jeg får lavet noget og så tidsregistrer jeg naturligvis ikke 8 timer, da jeg jo ikke er så effektiv med et sygt barn rendende rundt). Jeg kunne ikke drømme om at misbruge den tillid ved at melde mig syg når jeg ikke er det.

Anmeld

30. juni 2010

kongster-vb

als skrev:
en undersøgelse viser faktisk at børn under 3 i gennemsnit er syge 80 dage om året. Vi har så bare været heldigt sluppet. men igen det er jo også taget i forhold til at nogle er tidligt fødte el lign og er indlagt i flere måneder.
Hvilken undersøgelse er det? Det lyder helt vildt synes jeg. Hvorom alting er - jeg ville hade at arbejde et sted hvor de kontrollerede mig i hoved og den anden ende, men hvis de ansatte snyder sig fri ved at melde sig syge, så kan jeg godt forstå at kontrol er nødvendigt. Jeg ville bare ikke arbejde sådan et sted!

Anmeld

30. juni 2010

Spunk-vb

als skrev:
Har vi mere end to sygedage (set over en periode på 6 mdr) om måneden så kommer vi til en trivselssamtale.
Er det ikke lige lovligt emsigt? Hvis man virkelig er syg, og ikke bare bliver hjemme pga. hovedpine, så kan man jo nemt være væk i mere end to dage - hvis man f.eks. har hals- eller lungebetændelse. Eller en god gammeldags influenza eller roskildesyge. At man pådrager sig sådan en sygdom betyder jo ikke, at man ikke kan lide sit job...

Anmeld

30. juni 2010

Lars F-vb

kongster skrev:
Hvorom alting er - jeg ville hade at arbejde et sted hvor de kontrollerede mig i hoved og den anden ende, men hvis de ansatte snyder sig fri ved at melde sig syge, så kan jeg godt forstå at kontrol er nødvendigt. Jeg ville bare ikke arbejde sådan et sted!
Præcis - jeg ville hverken have en arbejdsgiver der er så mistroisk, eller kolleger der snyder. Der er for træls.

Anmeld

30. juni 2010

kongster-vb

Men det er jo over en periode på 6 mdr. Det vil sige at du skal have været syg 6 gange på den tid eller have været syg meget længe af gangen. Jeg synes det lyder rimeligt nok

Anmeld

30. juni 2010

als-vb

Der er faktisk et par steder jeg har læst det. skal se om jeg kan finde en kilde, mener faktisk også det har stået i en artikel i Vores Børn ;) Jeg blev også noget mopset da jeg var til trivselssamtale efter to sygedage i dec, jan og feb. Men seriøst med -16 og frost og kulde og træk. Men sådan er det jo. De er i ders fulde ret til at gøre det. Og med disse tider finder man ikke bare lige noget andet.

Anmeld

30. juni 2010

Lars F-vb

als skrev:
Nogen højere? Vi er nu oppe på næsten 2 dage om ugen. Jeg beklager - jeg har svært ved at tro det, med mindre der er tale om en definition af syg som jeg ikke kender.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.