Får dit barn ferie?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.940 visninger
86 svar
0 synes godt om
29. juni 2010

Webredaktøren-vb

I går havde DR en historie om, at hver fjerde barn ikke holder sommerferie i en institution i Helsingør - og tendens var tilsyneladende den samme landet over. :huh: Eksperter har ellers i årevis påpeget, at det er er vigtigt for børn at få pause fra institutionslivet og tid med forældrene, men det er selvfølgelig ikke alle, der har mulighed for at holde mange uger med sit barn. Holder jeres børn ferie og hvor mange uger får de med jeres/bedsteforældres opmærksomhed?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juni 2010

kongster-vb

Ja selvfølgelig (var jeg lige ved at sige, men det kan jeg så forstå det ikke er) De har jo også brug for ferie. De er en uge hos min mor nu, så har jeg dem i 4 uger og så skal den lille starte indkøring i SFO og den store skal nok være hos sin farmor. Og ja - de keder sig også ind imellem i ferien, men det er ikke grund nok (for mig) til at putte dem i børnehave og frit. Det er sundt at kede sig lidt og efter nogle dage går det normalt over fordi de kommer ned i gear. Selvfølgelig keder de sig i starten - de er jo helt oppe på beatet af en travlt hverdag. Lad dem endelig kede sig!

Anmeld

29. juni 2010

Meesalith-vb

Ja Min søn får 2 uger med os begge og en uge med mig og mine forældre. Det er hans første sommerferie, så har ikke en masse holdninger til hvordan og hvorledes. Men synes da at han skal have en eller anden form for ferie.

Anmeld

29. juni 2010

als-vb

Hun får to uger her i sommer, så plejer far have frie over hele julen hvor jeg arbejder nogle af dagene. Ellers tager vi fri lidt her og lidt der, vores fridage bliver brugt sammen med tøsen, så ikke noget med at jeg tager fri for at være selv, er altid sammen med tøsen på fridage. Skal da være så meget sammen med tøsen jeg kan så længe hun gider være sammen med mig. lige pludselig er hun jo teenager og gider ikke sin mor mere, så nyder al vores tid sammen.

Anmeld

29. juni 2010

kongster-vb

Webredaktøren skrev:
men det er selvfølgelig ikke alle, der har mulighed for at holde mange uger med sit barn.
Det er jo rigtigt, men jeg tror simpelthen ikke på at 25% af forældrene i Helsingør (eller resten af landet) ikke har mulighed for at holde ferie. Noget andet er så, at hvis man ikke har børn i skolealderen, så holder man måske den lange ferie i september, hvilket så måske ikke tæller med i 'sommerferie-statestikken'

Anmeld

29. juni 2010

Kirle-vb

Vi holder min.1mdr i år, men det er vist ikke helt usædvanligt at der bliver holdt mindre end 3 sammenhængende uger som jo egentlig er reglen. Hvert år bliver det da i hvert fald pointeret fra vugger så der er der jo nok en grund til. Og jo som KOngstar skriver: børn har godt af at kede sig lidt det sætter fantasien igang :)

Anmeld

29. juni 2010

Johannamor-vb

Selvfølgelig holder vi fri med ungerne. I år har vi delt ferien i to: 1 uge (er allerede overstået) i Malta og 2 uger i august (lige op til den stores skolestart), hvor vi dels skal være hjemme dels have et par overnatninger hist og pist. Derudover får ungerne to gange to dage hos mormor her i løbet af sommeren - dage med overnatning imellem og i forlængelse af en weekend, så det føles som en miniferie for dem. Børn har brug for ferie. Og for mig at se kunne man sagtens lave en regel om at børn SKAL have 5 (eller 6?) ugers ferie hvert år. Det er jo hvad alle vi, der arbejder, har ret til. Så hvordan det er muligt at så mange børn åbenbart ikke holder ferie, forstår jeg ikke. Underlig prioritering synes jeg, når man ikke holder fri med sine børn.

Anmeld

29. juni 2010

Pia S-vb

Naturligvis holder jeg ferie med min søn (var jeg lige ved at tænke). Det er en diskussion, som vi også havde da sønnen gik i bhv, for der var flere som holdt ferie men hvor ungerne stadig kom i bhv, fordi som forældrene forklarede 'de keder sig og savner bhv'. Jeg bliver så trist, når jeg oplever eller hører om børn som ikke holder ferie. For naturligvis har børnene også brug for ferie og for samværet med mor og far. I år kommer sønnen EN dag i GFO (i går) ellers er han hjemme eller hos mormor og morfar. Jeg holder fire ugers ferie og manden er arbejdsløs (så gæt hvem der ligger på stranden med sønnen i dag, mens moren arbejder) :angry:

Anmeld

29. juni 2010

uni-gruppe-vb

Det er så et af de områder hvor det er en fordel at være fraskilt :o) Vi skiftes til at have de først og sidste 3 uger af sommerferien, så hun har faktisk fri alle 6 uger. Der udover plejer hun at være på efterårsferie med sin far, på påskeferie med mig, + at vi deler vinterferie og juleferie. Ved godt det ikke er så nemt for alle, men jeg glæder mig så bare over at det kan lade sig gøre hos os. Og så levner det oven i købet plads til en enkelt mor-alene-på-shopping-fridag engang imellem, uden at jeg følger jeg tager den fra hende. Men kombineret med at vi også arbejder hjemme på skift, så det max er en dag om ugen hun kommer hjem til et tomt hus, så vil jeg vove den påstand, at hun ser mere end rigeligt til sine forældre. Har så svært ved at forstå at man ikke har lyst til at holde ferie med sine børn. Men måske er det noget med at man forventer en masse af sig selv og familieferien, som man alligevel ikke kan leve op til. Hos os er vi rigtig gode til at kede os, men jeg kender også folk hvor hele ferien er skemalagt med oplevelser fra start til slut. Og har man den slags forventninger til sig selv, så kan det dælme godt blive en anstrengende affære.

Anmeld

29. juni 2010

MAMMARAZZI-vb

Holder også ferie med mine børn (en selvfølge for mig). Den store er i aquacamp (9-15) i denne uge, og lillebror er i vuggestue - og jeg gør rent og rydder ud til den helt store guldmedalje :woohoo: Vi holder ferie sammen hele juli - hvor jeg til gengæld ikke gider lave noget som helst 'fornuftigt'. Vi skal hygge os, slappe af, tage på små ture, den store er tilmeldt forskellige ting som hun godt kunne tænke sig - og derudover skal vi kede os sammen :P Mener børn har brug for ferie, og at koble helt af fra alt det stress og larm, de er tvunget til at opholde sig i, i hverdagen. Har læst en artikel (kan ikke huske hvorhenne), hvor der stod, at børn faktisk vokser mere i sommerferien, lige netop fordi alting blev sat ned i tempo ;) og man følger sin egen rytme.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.