Nu kan man jo se på børn og børneopdragelse på mange forskellige måder...
Selvfølgelig har du ret i at nogle børn - medfødt - er mere 'besværlige' end andre. Men en grundregel, som jeg tror, de fleste af os, der har små børn i familien, vil være enige i, er at vi som forældre med vores måde at opføre os på, har kolossal indflydelse på, hvordan vores børn opfører sig / udvikler sig. Det er den erfaring, der får os til at se på dig selv og din måde at være sammen med dine børn på, når du klager over, a) at dine tre børn tapper dig for al energi, så du ikke kan magte et arbejde, og b) at børnene hyler osv. med dig men ikke med andre - samtidigt med at du føler, at du klarer dem bedre end andre.
Ingen af os er født som de perfekte forældre, der klarer alle situationer på bedst mulige måde fra starten af. En god mor bliver man ved at være opmærksom på sine børn, opmærksom på sig selv - og så ved at bearbejde, når man oplever at noget ikke går godt. Et eksempel: En overgang havde vi hos os evindelige konflikter om aftnen, fordi børnene ikke kunne falde i søvn: Storebror var træt, lillesøster var mindre træt og ville snakke/synge sig selv i søvn - og så endte det med at storebror fjollede med, vi skældte ud, der kom gråd og hyleri og... Hos os endte det med, at vi flyttede lillesøster ind i et andet værelse - selvom vi faktisk havde troet, at børnene ville være glade for at sove sammen i mange år. Eksemplet viser, at noget i dagligdagens rutiner ikke fungerede, og at vi forældre i løbet af et par uger gennemskuede, hvor problemet lå og løste det. I dette tilfælde var det faktisk ikke en ændret 'opdragelse' - det var bare en ændring af rutiner. Andre gange skal man lære selv at håndtere en situation på en ny måde.
Jeg kan ikke gennemskue præcis, hvor det går galt i den måde, du håndterer dine børn, men jeg har tre bud:
a) Du er ikke god nok til at se dine børn enkeltvis - så de føler sig ikke set af dig. Al den ballade du beskriver lyder for mig som krampagtige forsøg på at tiltrække din opmærksomhed. Det er IKKE nemt at give to eller flere børn opfattelsen af, at man er tilstede og opmærksom - det vil alle flerbørnsmødre kunne skrive under på. Men prøv det med at holde dem hjemme én af gangen og gør dejlige ting sammen med dem, så de føler sig forkælede: tag i zoo, sæt dig og mal med barnet - find på noget, som I begge synes er sjovt. Tag én med ud at købe ind - og lad de andre blive hjemme hos far.
b) Du er ikke god nok til at sætte grænser. Hvis det er et problem at ungerne hyler for at få slik (og alt muligt andet), så er det fordi de ved, at hyleriet virker. Altså skal du og din mand beslutte, at ungerne kun får slik i weekenden, og at man kan hyle og skrige så tosset man vil - men at der ikke er slik på en torsdag. Så når ungerne beder om slik tilbyder du (og deres far) en pære / en rugbrødsmad / noget andet sundt - slik får de ikke! Her er det tydeligvis meget vigtigt, at I to forældre laver fælles aftaler - og overholder dem.
c) Du er bedre til at skælde ud end til at rose. Hvis børnene oplever din opmærksomhed også når de opfører sig pænt vil det ændre deres opførsel, så de oftere gør de gode ting, som du roser dem for. Sig 'hvor er det dejligt at se jer lege så godt sammen i badekarret', 'det gør mig glad, at du vil hjælpe med at dække bordet', 'sikken en flot tegning, du har lavet til mig i børnehaven'.
Jeg er ked af, at det ikke har hjulpet med familieterapeuterne - jeg gætter at det skyldes, at du ikke har indset dit medansvar for dine børns problemer, eller at det skyldes at du og din mand ikke er enige i, hvor problemerne ligger & hvordan de skal håndteres. I har selv ansvaret for at løse problemerne, og hvis man totalt afviser, at andre mennesker har ret i deres måde at se verden på - og føler med sig selv, at man har gennemskuet problemet bedre end de - ja, så kan man jo ikke hjælpes.
Får du alligevel mod på at søge hjælp udefra én gang til, så vil jeg anbefale en konsulent indenfor metoden 'marte meo' - her bliver du og børnene filmet i hverdagen - og de uhensigtsmæssige måder at håndtere situationer på bliver tydelige og snakket igennem, så du selv finder ud af, hvor det går galt.
Anmeld