Soap skrev:
Jeg tror ikke på den stigning af ADHD børn
Jeg tror på der er en stigning i forældre som ikke gider eller kan finde ud af at opdrage deres børn og dermed bruge ADHD som undskyldning for samme
Tak for den. Min datter på 16 fik diagnosen for et halvt års tid siden. Vi havde aldrig tænkt i de baner, da hun ikke har været 'vild og voldsom', men depressiv og rastløs, og jeg var skeptisk, da den diagnose kom på banen.
Hun får nu et ritalin-lignende præparat - som på alle os andre ville virke som speed og få os til at blive 'hyper' - men som på mennesker med ADHD virker præcist ommvendt. Deraf kan man se, om der er tale om en fejldiagnosticering eller ej.
Min datter har ikke længere selvmordstanker, hun cutter ikke sig selv, har fået styr på sin skolegang og sit sociale liv og er med egne ord 'helt lykkelig' meget af tiden.
Jeg har bestemt ikke ønsket, at hun skulle diagnosticeres, og jeg mener ikke, vores opdragelse har været præget af ugidelighed eller manglende evner - og hendes historie har jeg nu læst beskrevet af masser af andre forældre i ADHD-foreningens samtalefora, hvor netop omgivelsernes fordømmelse eller hurtige affærdigelse af diagnosen hører til det allermest smertelige for forældrene at fortælle om.
Efter min mening kræver det et MEGET dybtgående kendskab til diagnosen og til udredningsforløb, medicinering osv., at så tvivl om dens udbredelse - selv ville jeg aldrig drømme om at sætte spørgsmålstegn ved antallet af diagnosticerede med skizofreni, bipolar lidelse eller øvrige psykiske lidelser, da jeg har tillid til psykiaternes kompetencer og oplevet den meget grundige arbejdsgang, der går forud for en diagnosticering.
Diagnoser som denne fås ikke pr. bestilling eller alene på mistanken!
I øvrigt mener jeg stadig, det er en tvivlsom påstand, at der er kommet så mange flere eksempler på mennesker med ADHD. Flere har fået diagnosen, ja, men hvor mange stofmisbrugere, hashrygere, kriminelle eller 'bare' depressive personer ville have fået et helt andet liv, hvis man i deres barndom eller ungdom havde overvejet diagnosen og givet dem behandling?
Når en relativt ny diagnose kommer på banen, vil der selvfølgelig ske en stigning i antallet af diagnosticerede - også 10-15 år frem i tiden - fordi lægerne og øvrige professionelle bliver dygtigere og dygtigere til at 'fange' symptomerne hos mennesker, som ellers ville få lov at sejle deres egen sø og blot opfattes som umulige, uopdragne eller 'bare' med problemer i forhold til at 'få styr' på deres liv.
Anmeld