Jeg vil gerne gentage, at jeg har set mange eksempler på børn, der har været igennem udredning på B/U-psykiatrisk, uden at det er endt med en diagnose - og hvor konklusionen har været, at der var tale om psykologiske problemer, som forældrene selv måtte finde hjælp til. Dette til trods for, at forældre, PPR-psykologer og andre med kendskab til barnet stort set har stillet diagnosen på forhånd og i en vis grad 'presset på' for at få den bekræftet. Det har givet mig en temmelig stor respekt for psykiatrenes integritet.
Og selv om Helene måske udtrykker sig lidt 'frisk' om psykologernes arbejde, så er jeg helt enig i pointen - at er der tale om lidelser som ADHD, så er psykologsamtaler slet ikke tilstrækkelig hjælp.
Jeg var ikke klar over, at langt de fleste børn henvises via den praktiserende læge og ikke PPR - det undrer mig, eftersom min oplevelse er, at de praktiserende læger (helt korrekt) opfordrer til henvendelse til PPR. Det er da dybt problematisk, hvis man 'springer PPR over'.
Endelig forstår jeg ikke påstanden om, at 'det ofte er en lærer, fysioterapeut eller anden mellemlang uddannet fagperson', der forestår observationerne hos PPR. Hvilke steder i landet ansætter man lærere eller fysioterapeuter hos PPR - og lader dem stå for observationerne? Det har jeg aldrig hørt om. Tværtimod har man jo nedlagt cand.pæd.psych-uddannelsen - som ikke 'kun' er mellemlang - og stiler vel dermed efter fremover kun at have cand.psych´er i PPR´s regi.
Selvfølgelig sker der fejldiagnoser sted, det gælder vel igennem hele sundhedssystemet, men jeg har til gode at opleve en hurtig og overfladisk udredning.
Mht. tidligt skadede børn, så ser vi da masser af dem stadigvæk - der er fortsat lange ventelister til de relevante behandlingstilbud for disse børn, og det gælder helt fra de nyfødte. Umiddelbart mener jeg heller ikke, at deres adfærd og baggrund ligger så tæt op af ADHD-symptomerne, at det skulle ligge lige for at 'tage fejl'.
Anmeld