Hørt i nyhederne ADHD

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.847 visninger
62 svar
0 synes godt om
18. september 2009

Jeamie-vb

ADHD, eller 'damp' skulle være steget med 40% siden sidste år ?! At det nu er temmelig mange børn der får beroligende medicin hver dag. Synes det lyder fuldstændig vildt at der pludselig bliver diagnosticeret så mange flere !? Er det forældrene, miljø og arv, eller er der bare kommet mere fokus og viden om dette ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. september 2009

Habermas-vb

Nu bliver jeg med garanti yderst upopulær, men jeg mener det nu alligevel! Nej, jeg tror ikke på, at der lige pludselig kommer SÅ mange flere børn med ADHD! Jeg tror derimod, at det er blevet sådan en bekvem diagnose, der bruges dels i tvivlstilfælde - altså noget i retning af en rodekasse - dels bekvem, fordi ADHD jo er noget rent fysisk, og derfor er det ikke nogens skyld. D.v.s. at antallet i fald af børn med diagnosen 'tidligt skadet' ikke skyldes, at der sker færre omsorgssvigt, men at de nu kan kaldes ADHD, og så er det hverken forældrene eller kommunen eller andre, der har svigtet. Så er det moder natur, gud eller hvem man nu passende kan skyde skylden på. Vores verden bliver også mere og mere ensrettet, hvilket helt automatisk føre til flere afvigere, så der skal nok ikke så meget til nu, som der skulle før i tiden, før man konkludere, at der er noget galt. Det, man bare glemmer, er, for mig at se, at det her er som at tisse i bukserne om vinteren. Man ved nemlig fra andre undersøgelser, at børn, der bliver stikmatiseret - stemplet - klare sig rigtig dårligt senere i livet. Så måske løser vi et problem med urolige børn her og nu, men hvad sker der, når disse børn bliver voksne? De uddanner sig ikke, mange arbejder ikke, misbrug er udbredt o.s.v. Så den nye udvikling er rigtig god for de børn, der faktisk HAR ADHD, og nu har nemmere ved at få en diagnose, medicin og relevant hjælp, men jeg tror, at for mange andre er udviklingen en katastrofe.

Anmeld

18. september 2009

Webredaktøren-vb

Mon ikke det er en kombination. :dry: Jeg underviste i en sommerlejr for børn i USA for lidt over 10 år siden. På det tidspunkt havde en stor del af børnene meddicin med i madkassen som de ved frokosttid skulle tage. Jeg husker, at jeg så det som en kæmpe falliterklæring, at så mange børn skulle fyldes med medicin dagligt, og mit indtryk i USA var, at mange ikke havde ADHD, men manglede opmærksomhed fra deres forældre og derfor opførte sig, så det kunne forveksles med mild grad af ADHD. Nå, men typisk ser vi jo mange af tendenserne fra USA med forsinkelse her i Danmark også :S

Anmeld

18. september 2009

151009-vb

Webredaktøren skrev:
... men manglede opmærksomhed fra deres forældre og derfor opførte sig, så det kunne forveksles med mild grad af ADHD...:S
Det var faktisk lige min første tanke da jeg læste indlægget. Den måde hverdagen er skruet sammen på hos de fleste her i DK, får mig til at tænke at det må være lettere for forældrene at få diagnosteret ADHD for så at slippe for at tage kampen op med børnene når de bliver for højrøstede osv. efter en lang dag på et stressende arbejde. Så bliver børnene medicineret i stedet for stimuleret.

Anmeld

18. september 2009

Pikora-vb

Habermas skrev:
Nu bliver jeg med garanti yderst upopulær, men jeg mener det nu alligevel! Nej, jeg tror ikke på, at der lige pludselig kommer SÅ mange flere børn med ADHD! Jeg tror derimod, at det er blevet sådan en bekvem diagnose, der bruges dels i tvivlstilfælde - altså noget i retning af en rodekasse - dels bekvem, fordi ADHD jo er noget rent fysisk, og derfor er det ikke nogens skyld. D.v.s. at antallet i fald af børn med diagnosen 'tidligt skadet' ikke skyldes, at der sker færre omsorgssvigt, men at de nu kan kaldes ADHD, og så er det hverken forældrene eller kommunen eller andre, der har svigtet. Så er det moder natur, gud eller hvem man nu passende kan skyde skylden på. Vores verden bliver også mere og mere ensrettet, hvilket helt automatisk føre til flere afvigere, så der skal nok ikke så meget til nu, som der skulle før i tiden, før man konkludere, at der er noget galt. Det, man bare glemmer, er, for mig at se, at det her er som at tisse i bukserne om vinteren. Man ved nemlig fra andre undersøgelser, at børn, der bliver stikmatiseret - stemplet - klare sig rigtig dårligt senere i livet. Så måske løser vi et problem med urolige børn her og nu, men hvad sker der, når disse børn bliver voksne? De uddanner sig ikke, mange arbejder ikke, misbrug er udbredt o.s.v. Så den nye udvikling er rigtig god for de børn, der faktisk HAR ADHD, og nu har nemmere ved at få en diagnose, medicin og relevant hjælp, men jeg tror, at for mange andre er udviklingen en katastrofe.
...Ikke upopulær hos mig ihvert fald! Jeg synes også at det er meget bekymrende, og det kræver i hvert fald en MEGET grundig udredning, før man bør stille denne diagnose og ordinere medicin!!

Anmeld

18. september 2009

WebDebattør jeANNE-vb

Årsagen til ADHD er en funktionsfejl i hjernen, og det er påvist at den bl.a skyldes arvelige forhold, tobaksrygning og alkoholforbrug under graviditeten. Forhold under fødslen, som iltmangel, kan også have indflydelse. Desuden ser man at mange præmature børn får det senere hen. Graden af ADHD varierer jo rigtig meget og børn er jo FORSKELLIGE og skal derfor behandles/Medicineres FORSKELLIGT. Tror da lægerne er alt for hurtige til at dele medicin ud til børn der lider af ADHD, hvor man i mange tilfælde kunne mildne symptomerne hvis man fik undervist forældre/lærere/pædagoger i sygdommen. På den måde kan der jo tages hensyn og man kunne agere anderledes over for børnene. Tror det er rigtig vigtigt med forståelse for sygdommen og hvis man har den forståelse og viden kunne man nok i mange tilfælde helt undgå medicin.

Anmeld

18. september 2009

Spunk-vb

Jeg tror, at Habermas har fat i noget af det rigtige. Selvfølgelig er der nogle børn der lider af adhd, men der er nok også en tendens til at være lidt hurtige på aftrækkeren, fordi det er dejligt at have en forklaring på det 'besværlige' barn.

Anmeld

18. september 2009

Webredaktøren-vb

Jeg kan lige supplere med, at der i USA er gået spekulation i diagnosen, da der følger ekstra hjælp og økonomisk tilskud til familien, hvis barn/børn får stillet diagnosen. En del dårligt økonomisk stillede familier gør derfor ret meget for at få deres børn diagnosticeret, fordi det økonomisk er en fordel for familien... Nu har vi jo et noget andet socialt sikkerhedsnet i Danmark, så forhåbentligt, når vi ikke dertil :dry:

Anmeld

18. september 2009

Habermas-vb

Beklager at måtte sige det, men på mange måder ER det det samme i Danmark. Her er det jo også sådan, at man ikke kan få f.eks. støttetimer eller andet til sine børn, hvis de ikke har en diagnose. Så derfor er det også en fordel her, at barnet får et stempel uanset, om det er rigtigt eller knap så rigtigt.

Anmeld

18. september 2009

Webredaktøren-vb

Ja, det har du selvfølgelig ret i, Habermas. Men forhåbentligt er det endnu ikke sådan, at folk søger en diagnose for at få penge til at købe mad for...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.