Nu bliver jeg med garanti yderst upopulær, men jeg mener det nu alligevel!
Nej, jeg tror ikke på, at der lige pludselig kommer SÅ mange flere børn med ADHD! Jeg tror derimod, at det er blevet sådan en bekvem diagnose, der bruges dels i tvivlstilfælde - altså noget i retning af en rodekasse - dels bekvem, fordi ADHD jo er noget rent fysisk, og derfor er det ikke nogens skyld. D.v.s. at antallet i fald af børn med diagnosen 'tidligt skadet' ikke skyldes, at der sker færre omsorgssvigt, men at de nu kan kaldes ADHD, og så er det hverken forældrene eller kommunen eller andre, der har svigtet. Så er det moder natur, gud eller hvem man nu passende kan skyde skylden på.
Vores verden bliver også mere og mere ensrettet, hvilket helt automatisk føre til flere afvigere, så der skal nok ikke så meget til nu, som der skulle før i tiden, før man konkludere, at der er noget galt.
Det, man bare glemmer, er, for mig at se, at det her er som at tisse i bukserne om vinteren. Man ved nemlig fra andre undersøgelser, at børn, der bliver stikmatiseret - stemplet - klare sig rigtig dårligt senere i livet. Så måske løser vi et problem med urolige børn her og nu, men hvad sker der, når disse børn bliver voksne? De uddanner sig ikke, mange arbejder ikke, misbrug er udbredt o.s.v.
Så den nye udvikling er rigtig god for de børn, der faktisk HAR ADHD, og nu har nemmere ved at få en diagnose, medicin og relevant hjælp, men jeg tror, at for mange andre er udviklingen en katastrofe.
Anmeld