Vi har fælles økonomi og på trods af at jeg er gift med en økonom, er det mig der styrer den med hård hånd (Fordi min mand er selvstændig og hans løn er dermed afhængig af hans indtjening, og jeg finder den usikkerhed stressende, hvis jeg ikke føler at jeg har overblik, så derfor bl.a. derfor styrer jeg økonomien.. Og så tror jeg faktisk at det passer min mand fint at han kun behøver at beskæftige sin med økonomien i firmaet og ikke også i privaten).
Vi har hver sin lønkonto og hver måned overfører vi et fast beløb til budgettet, han noget mere end mig, men hans løn er også for det meste højere. Derudover går jeg ind i starten af hver måned og overfører penge til vores madkonto, bilkontoen og ungernes udgifter konto. Pengene tager jeg fra begge konti (jeg har fuldmagt til hans konto). Jeg efterlader et fast beløb på hans konto til diesel og lommepenge og et fast beløb på min konto til lommepenge. Resten bliver overført til vores fælles opsparingskonto.
Vi bruger så vores lommepenge på hvad vi har lyst til, evt. sparer op, hvis der er noget vi gerne vil have. Hvis vi skal bruge penge fra opsparingen, skal vi som hovedregel være enige, men det er nu heller ikke noget problem. Hvis han kommer og mangler sko eller en ny vinterjakke eller lign., aftaler vi bare det, og det samme for mig.
Madkontoen har vi begge to et særskilt dankort til.
Jeg tror måske at vi har været uvenner over økonomi 1 eller 2 gange i de snart 15 år vi har været sammen. Vi snakker sammen og tager hensyn til hinanden og opfatter generelt økonomien som et fælles ansvar på linje med børneopdragelse osv.
Anmeld