Særskilt økonomi eller fælles? Før og efter børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. februar 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Er ikke i tvivl om vi skal dele resten af livet sammen men ja forstår hvad du mener, min formue har været lidt en sikring for hvad nu hvis vi en dag ikke var sammen. Som det er nu, sparer jeg op min aner ikke til hvad 

Men han vil bare heller ikke kunne lide at jeg feks. betalte hele vores bil.

Men DU ville jo ikke betale JERES bil, hvis alle pengene røg i en fælleskasse

Hvad er din kærestes holdning til fælles vs særskilt økonomi?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2015

serinasmor

Anonym skriver:

Er ikke i tvivl om vi skal dele resten af livet sammen men ja forstår hvad du mener, min formue har været lidt en sikring for hvad nu hvis vi en dag ikke var sammen. Som det er nu, sparer jeg op min aner ikke til hvad 

Men han vil bare heller ikke kunne lide at jeg feks. betalte hele vores bil.

Hmm .. Du må finde ud af hvad den tvivl bunder i ..  

Derudover: hvis I havde fælles økonomi er det jo jer der køber jeres fælles bil - ikke dig der køber en bil  ... 

I ethvert forhold er der dårlige vaner nogle ryger, nogle drikker cola, nogle har svært ved at holde sig fra tilbudshylden med nips og dimser, nogle arbejder konstant, nogle spiser slik og nogle køber alt for meget ... Om det er det ene eller det andet er ligegyldigt og hvem der gør hvad er ligegyldigt ... Når man har valgt at leve sammen er det vel med hele pakken ?

Måske kan en løsning for jer være at slå økonomi sammen og have lommepenge som kan bruges som man lyster - også på de dårlige vaner

Anmeld

3. februar 2015

Valle81

Her deler vi alt og har faktisk gjort det næsten fra den dag hvor vi begyndte at komme kærester

Her går ALLE indtægter ind på en konto og derfra deles ud til budget opsparing og forbrugskonto (mad og fornøjelser).

Hvis vi skal købe tøj, ting med mere, så vender vi det sammen.

Det skal også siges, at vores økonomi pt. er lidt belastet, så vi har ikke den store mulighed for personlige lommepenge, hvilket er okay, da vi ikke har det store behov

Anmeld

3. februar 2015

FruStolpe

Anonym skriver:

Tak for dit ærlige svar. 

Jeg er opdraget meget økonomisk og måske også for meget med hvad der er dit og mit. Derfor også denne tråd - jeg er bare i tvivl om om jeg og han efter 6 år med dit og mit kan omvende det til vores.

Jeg er opdraget præcis på den måde du beskriver i dit oprindelige indlæg. Med forældre hvor der var stor lønforskel, og hvor der i den grad var særskilt økonomi...

Det har givet SÅ mange kvaler for min mor som klart tjente mindst, hun ville jo gerne give os 5 unger så meget hun kunne. Hvor min far klart har pririoteret sig selv, med store biler opsparinger mm. 

Jeg synes simpelthen der kommer en skævvridning i et forhold når den ene part har klart mere til opsparing/forbrug end den anden... Det kan jeg slet ikke se fornuften i.....  

Anmeld

3. februar 2015

Ammi

Anonym skriver:

Smart, det du har til sjov (hvad indebærer det?)

Med sjov mener jeg alt det jeg bruger på tøj, restaurant, gaver mv, altså mine egne penge

mad, bleer mv. Har vi en konto til som bliver trukket fra budgetkontoen.

Anmeld

3. februar 2015

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Men DU ville jo ikke betale JERES bil, hvis alle pengene røg i en fælleskasse

Hvad er din kærestes holdning til fælles vs særskilt økonomi?

Nej, men nu hvor han har lånt pengene af mig. synes det er svært når jeg har en arv fra min far og han har gæld (til mig) så er det bare allerede der uligefordelt  

Jamen vi har faktisk altid være enige om 50/50, han bryder sig ikke om tanken om at betale mindre end mig. Men måske jeg har været med til det fordi jeg jo også har tænkt det som jeg giver ham penge. Men den dag jeg er og barsel (dagpenge) vil det jo være omvendt.

Anmeld

3. februar 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Nej, men nu hvor han har lånt pengene af mig. synes det er svært når jeg har en arv fra min far og han har gæld (til mig) så er det bare allerede der uligefordelt  

Jamen vi har faktisk altid være enige om 50/50, han bryder sig ikke om tanken om at betale mindre end mig. Men måske jeg har været med til det fordi jeg jo også har tænkt det som jeg giver ham penge. Men den dag jeg er og barsel (dagpenge) vil det jo være omvendt.

Altså hvis den fungere godt, som I har det nu, hvorfor så ændre det?

Vi andre kan jo godt sige hvad der giver mening for os, men derfor behøves det jo ik give mening for jer.

Nu HAR vi jo fælles økonomi, og derfor ville en enhver arv, gevinster og olign. derfor også være VORES...

Du kan jo i tilfælde af at I beslutter jer for fælles økonomi, bare slette gælden.

Og hvis I beslutter jer for at bibeholde økonomien som den er, så husk særeje for din formue hvis I en dag skulle finde på at gifte jer..

Anmeld

3. februar 2015

Tip!

Til sommer flytter jeg ned til min kæreste... Vi får fra dag 1 fællesøkonomi... 

Han tjener langt mere end mig, men det er vores fælles liv, vores hus... Vi er én familie.... 

Alt andet vil være underligt... 

Anmeld

3. februar 2015

Papillon

Vi har ikke fællesøkonomi, selvom vi har boet sammen i flere år og har barn sammen. Alle udgifter deles 50/50 og indtil nu har det været uden problemer, for vi fik det samme på SU 

Jeg ønsker ikke at have fællesøkonomi, før han har bedre styr på økonomien. Jeg vil til gengæld gerne hjælpe ham, dog ikke ved at poste penge i hans gæld (der primært er opstået ved uåbnede rudekuverter). Når han er klar til at tage ansvar, vil jeg hellere end gerne være fælles om økonomien. Ikke mindst fordi vi ønsker at købe hus sammen engang.

Børnefamiliebidrag ryger ind hos mig, og har vi brug for store ting, aftaler vi at bruge pengene på det. Hvis ikke, har jeg dem til rådighed, da det alligevel er mig, der køber mest til den lille

Anmeld

3. februar 2015

Anonym trådstarter

FruStolpe skriver:

Jeg er opdraget præcis på den måde du beskriver i dit oprindelige indlæg. Med forældre hvor der var stor lønforskel, og hvor der i den grad var særskilt økonomi...

Det har givet SÅ mange kvaler for min mor som klart tjente mindst, hun ville jo gerne give os 5 unger så meget hun kunne. Hvor min far klart har pririoteret sig selv, med store biler opsparinger mm. 

Jeg synes simpelthen der kommer en skævvridning i et forhold når den ene part har klart mere til opsparing/forbrug end den anden... Det kan jeg slet ikke se fornuften i.....  

Stod din far og mor ikke fælles med udgifterne til børnene?

Jeg ville aldrig spare op for ikke at forkæle mine børn.

Men ja jeg synes også det er skævt. Hvordan er du kommet ud af den "onde spiral" 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.