Særskilt økonomi eller fælles? Før og efter børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. februar 2015

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Her har vi været sammen i 12 1/2 år, har 2 børn, hus og 2 biler. Vi betaler 1/2 om 1/2 til alt vores fælles, men har ellers hver vores kontoer, hvor vores løn går ind på. Det der er tilbage efter de faste udgifter på min konto, er mine "lommepenge" om man vil.

Når jeg har været på barsel, har han betalt mere til de faste udgifter.

Kærsten tjener næsten dobbelt så meget som mig nu, men feks var det mig der havde pengene til vores første lejlighed, så der lånte han pengene af mig, netop for ik at sku låne i banken. 

Selvom vi har købt hus, biler og har 2 børn sammen, ka jeg godt li at jeg har mine egne penge, som jeg ka bruge uden at sku spørge om "lov" Dette betyder på ingen måde at jeg ik tror på vores forholde.

Ka slet ik forstå at man ka sætte fælles økonomi op som at, så tror man mere på ens forhold, end folk der ik har fælles økonomi. For mig hænger kærlighed og penge slet ik sammen. Vh stine

Tak for dit svar, rart at vide nogen har det lige som mig. 

Da det mest er fælles økonomer der har svaret 

Jeg kan godt følge nogle punkter ved at skulle have fælles økonomi, men pt. er det rart ikke at få lommepenge og stå til ansvar. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2015

missehxx

Vi har hver vores økonomi, og har så aftalt hvem der betaler hvad.

Min mand betaler husleje, hus/indboforsikring, dagligvarer og egen telefon

Jeg betaler sygeforsikring på dyrene, hundefoder, ulykkesforsikring på mig og vores søn, indbetaler penge på vores fælles opsparing, og egen telefon, og så overfører jeg 7000 kr til ham hver måned.

Jeg har cirka 15.000 udbetalt og min mand har cirka 20.000 udbetalt :-)

Anmeld

4. februar 2015

Janey

Profilbillede for Janey

Min mand og jeg har ikke fælles økonomi og kommer aldrig til at have det, men det betyder bestemt ikke, at vi ikke satser 100% på vores forhold og forventer at være sammen altid. Vi har også ægtepagt og testamente, og det ser vi heller ikke som et tegn på, at vi ikke er lige så sikre på vores forhold som andre med fælles økonomi. Det er nok bare vores holdninger og "skader" fra vores arbejde som økonom og jurist, der gør, at vi er mere "praktiske". 

Vi har fælles budgetkonto, som alle vores fælles udgifter betales fra, og som vi betaler ind til i forhold til, hvor meget vi tjener. Dette gør vi både af praktiske årsager samt følelsesmæssige. Da vi jo forventer at leve sammen hele livet, er vi også klar over, at den ene højst sandsynligt vil gå bort før den anden, og når det sker om maaaange år, så vil banken gå ind og låse alle fælles kontoer, og det betyder, at den efterladte ikke vil have adgang til sine penge, hvis de alle står på en fælles konto.

Følelsesmæssigt har jeg det sådan, at jeg er en voksen kvinde, og jeg skal ikke have lommepenge. Jeg tjener selv mine penge, som jeg deler med min mand gennem vores fælles budgetkonto, men det der ikke går til fælles udgifter er mine penge, og jeg skal ikke have lommepenge fra en fælles konto. Derudover vil jeg uden at skulle tænke på min mand (i hvert fald omkring pengene) have love til at tage til NYC til efteråret og gå shop amok med mine veninder. Jeg ville personligt have det skidt med at brænde 20.000 af på sådan en tur, hvis pengene kom fra både min mand og jeg selv.

Ægtepagten er praktisk, da vi med den (og testamente) har begrænset vores datters arv til et minimum efter den af os, der først går bort, så den efterladte har råd til at blive boende. Så må hun vente med hele hendes arv til vi begge er borte.

Anmeld

4. februar 2015

Mor1986

Anonym skriver:

Kan godt følge dig i at den ene ikke betaler mere end den anden f.eks 70/30 men i realiteten så er det jo det i gør, hvis den ene får mere udbetalt 

Ja på sin vis. Men det føles ikke sådan når vi ligger dem i samme pulje. 

Anmeld

4. februar 2015

mortilnoahogmelina

Vi har heller ikke fælles økonomi som sådan .. Vi har været gået fra hinanden pg der fik jeg lagt budget i banken , 

nu bor vi dammen igen og han overføre bare de penge jeg har mistet eller hvad man nu skal sige. 

Han har stadig penge tilbage på sin konto når hans ting er betalt for det meste , pg jeg råder over penge til tøj til børn og mad . 

Jeg har ingen penge til mig selv .. 

Det fungere fint her of han er god til at give hvis han har ekstra penge en måned , han tjener det dobbelte eller mere end mig trods jeg har fuldtidsarbejde .. 

Vi hat to børn sammen 

Anmeld

4. februar 2015

LilleMie

Vi har været sammen i snart 10 år, de første 7 så ca. havde vi særskilt økonomi. Da vi flyttede sammen havde vi en fælleskonto til alle de fælles ting, hvor vi satte lige meget ind hver måned. Da vi ventede barn skulle vi flytte i en større og dyrere lejlighed, og da jeg tjente mest, fastfrøs vi hans andel og øgede min (kan ikke huske fordelingen). Vi snakkede lidt fællesøkonomi, men han ville ikke have mine penge (jeg var i arbejde og han på SU).

Da vi købte hus for ca. 2 år siden fik vi fællesøkonomi og det sidste år har han haft alm løn og jeg har været på SU (nu dagpenge), så det er ham der bidrager mest til vores økonomi.

Jeg har dog noget formue/arv, som jeg har skudt ind i huset/vores fælles økonomi, for at mindske vores lån og gjort at vi har en god opsparing til renoveringer, vedligehold, uforudsete omkostninger osv.

Vi får 1500 kr. om måneden i lommepenge, så vi lettere kan købe gave til den anden og selv kan disponere over ting af mere privat karakter. Dog bruger vi efterhånden næsten altid fælleskontoen, også på tøj osv., da modparten jo får lige så også meget ud af at have en pæn og velklædt partner, som den der "får" tøjet

Jeg synes, det er fedt at have fællesøkonomi og være lige økonomisk, det passer rigtig godt til os. Men vi er dog først blevet klar til det efter vi har fået barn og købt hus 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.