Særskilt økonomi eller fælles? Før og efter børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. februar 2015

Anonym trådstarter

Frk.S skriver:

Min mand og jeg har haft fælles økonomi siden vi flyttede sammen for ca. 11 år siden. Jeg kan ikke mindes at vi én eneste gang har haft skænderier / diskussioner om vores økonomi. 

Da vi startede var vi begge studerende og tjente nogenlunde det samme. Jeg blev færdig før ham og fik job og tjente der mere end ham. Nu tjener han mest. Og der har aldrig været de overvejelser at den ene giver mere end den anden.

Efter vi har fået lidt flere penge mellem hænderne har vi valgt at vi hver får 1000 kr. om måneden på hver vores opsparing. Den bruges også til hvis man får nogle penge i gave, så man kan bruge dem på sig selv. På den måde kan min mand sagtens gå ud og købe en dims til sin crosser eller computer eller jeg kan ligge en kæmpe bestilling ved zalando uden at man behøver have den anden med på råd. Dog er det ikke sådan at vi ikke kan købe noget til os selv fra fælleskontoen. Det er mere sådan til de lidt dyrere ting. 

Det lyder som en god plan, men hvad så med alm. tøj osv. Vi har en fælles konto til udgifter og en madkonto men kun til mad vi spiser sammen. Når han køber mad på arbejde betaler han selv - lige som han ryger, det vil jeg ikke betale for 

Vi har alt fælles minus mad på arbejde, cafebesøg m.m, byture, cigaretter og diverse, tøj.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2015

Frk.S

Anonym skriver:

Det lyder som en god plan, men hvad så med alm. tøj osv. Vi har en fælles konto til udgifter og en madkonto men kun til mad vi spiser sammen. Når han køber mad på arbejde betaler han selv - lige som han ryger, det vil jeg ikke betale for 

Vi har alt fælles minus mad på arbejde, cafebesøg m.m, byture, cigaretter og diverse, tøj.

Nu er det oftest mig der køber tøj.

Min mand får det som oftest i gave og køber kun ganske lidt selv. 

Men er det bare en lille smule - en enkelt bluse eller noget så køber vi det bare fra fælleskontoen - ude  sure miner. 

Anmeld

3. februar 2015

God-mor

Anonym skriver:

Hej Alle,

Er lidt nysgerrig omkring hvordan andre par kører deres økonomi.

Har i hver jeres økonomi eller deler i alt 50/50

Da i fik børn (hvis I har) forsatte I så på samme måde eller ændrede i fordelingen?

Jeg får udbetalt 17.000 kr. hver måned (stiger yderligere i år) og har ingen personlige lån. (Vi har begge huslån)

Min kæreste får udbetalt 14.000 kr. og har et lån (til mig) som han afdrager med 1000 kr. om måneden.

Jeg har ca. 7500 kr. til sjov og spas og han 3.500 kr. (De 1000 kr. han afdrager til mig ryger på min opsparing.

Jeg sparer op til 5000 kr. op hver måned, han 500-1000 kr. Vi har ikke fælles økonomi men deler alt 50/50.

Jeg har sagt at den dag vi er så heldige at få en barn vil jeg gerne forsætte med særskilt økonomi men vil gerne betale lidt mere til budgettet. Lyder det ikke fair nok - vi har altid kørt det sådan at alt er lige da vi egentlig ønsker det.

Vi fik fælles økonomi allerede den dag vi valgte at flytte sammen. Vi deler livet sammen og derned også de økonomiske midler. Det har været det helt rigtige for os, og faldte os begge naturligt. Vi tjener ikke i nærheden af det samme, da jeg er på SU og får 5300 udbetalt og min kæreste 26.000 udbetalt.

Anmeld

3. februar 2015

Anonym trådstarter

Ammi skriver:

Vi betaler en procentdel af vores løn til budgetkontoen. Det er super lækkert, så når jeg tjener meget så har jeg også ekstra til sjov og når jeg, som nu, er på barselsdagpenge så er det min mand der betaler mest, så jeg stadig har lidt til mig selv. 

Legetøj mv. Køber vi som det kommer af vores egne penge. 

Smart, det du har til sjov (hvad indebærer det?)

Anmeld

3. februar 2015

Anonym trådstarter

Jeg har hele tiden tænkt at den dag vi får et barn er jeg villig til at give mere  og vi får mere fælles økonomi, dog vil jeg gerne holde formue og gæld uden for. 

Anmeld

3. februar 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Jeg har hele tiden tænkt at den dag vi får et barn er jeg villig til at give mere  og vi får mere fælles økonomi, dog vil jeg gerne holde formue og gæld uden for. 

Men spørgsmålet er vel så reelt om du er parat til at binde dig til ham, i form af at få et barn med ham?

Anmeld

3. februar 2015

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Men spørgsmålet er vel så reelt om du er parat til at binde dig til ham, i form af at få et barn med ham?

Er ikke i tvivl om vi skal dele resten af livet sammen men ja forstår hvad du mener, min formue har været lidt en sikring for hvad nu hvis vi en dag ikke var sammen. Som det er nu, sparer jeg op min aner ikke til hvad 

Men han vil bare heller ikke kunne lide at jeg feks. betalte hele vores bil.

Anmeld

3. februar 2015

FruStolpe

Anonym skriver:

Hej Alle,

Er lidt nysgerrig omkring hvordan andre par kører deres økonomi.

Har i hver jeres økonomi eller deler i alt 50/50

Da i fik børn (hvis I har) forsatte I så på samme måde eller ændrede i fordelingen?

Jeg får udbetalt 17.000 kr. hver måned (stiger yderligere i år) og har ingen personlige lån. (Vi har begge huslån)

Min kæreste får udbetalt 14.000 kr. og har et lån (til mig) som han afdrager med 1000 kr. om måneden.

Jeg har ca. 7500 kr. til sjov og spas og han 3.500 kr. (De 1000 kr. han afdrager til mig ryger på min opsparing.

Jeg sparer op til 5000 kr. op hver måned, han 500-1000 kr. Vi har ikke fælles økonomi men deler alt 50/50.

Jeg har sagt at den dag vi er så heldige at få en barn vil jeg gerne forsætte med særskilt økonomi men vil gerne betale lidt mere til budgettet. Lyder det ikke fair nok - vi har altid kørt det sådan at alt er lige da vi egentlig ønsker det.

Jeg kommer lige med et hudærligt svar...

Jeg ville aldrig kunne bo sammen med en mand, hvis han havde din holdning til økonomi. 

Herhjemme har det altid været VORES penge, og ikke dit og mit. Vi flytter 25000 over på budget, og resten samler vi på min konto som vi begge har visa kort til..

Sådan var det før vi fik børn, og sådan bliver det ved med at være.... 
Vores liv, vores familie, vores ægteskab, vores børn og vores penge !!!

I min verden kan det ikke være anderledes..... 

Anmeld

3. februar 2015

Anonym trådstarter

FruStolpe skriver:

Jeg kommer lige med et hudærligt svar...

Jeg ville aldrig kunne bo sammen med en mand, hvis han havde din holdning til økonomi. 

Herhjemme har det altid været VORES penge, og ikke dit og mit. Vi flytter 25000 over på budget, og resten samler vi på min konto som vi begge har visa kort til..

Sådan var det før vi fik børn, og sådan bliver det ved med at være.... 
Vores liv, vores familie, vores ægteskab, vores børn og vores penge !!!

I min verden kan det ikke være anderledes..... 

Tak for dit ærlige svar. 

Jeg er opdraget meget økonomisk og måske også for meget med hvad der er dit og mit. Derfor også denne tråd - jeg er bare i tvivl om om jeg og han efter 6 år med dit og mit kan omvende det til vores.

Anmeld

3. februar 2015

Hulubulu86

Vi har faellesoekonomi og det har vi haft hele tiden.

Jeg gaar hjemme med Vores boern og har ingen indkomst mens min mand arbejdede haardt for at hente penge hjem til os. Men det er Vores penge, Ikke hans.

En familie boer dele alt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.