Mor og meget mere skriver:
Jeg er altså nødt til at reagere på de indlæg, der kredser om "mavefornemmelser", "kvalitetstid med far" og "du kommer snart hjem igen".
Du er dit barns primære omsorgsperson. Jeres tilknytning bliver ikke mindre af, at far ikke er der i hverdagen - du er den absolut væsentligste person i dit barns liv, I er stadig en symbiose i dit barns oplevelse, og han vil mangle dig. Det kan volde uoprettelig skade på ham at være adskilt fra dig - ikke nødvendigvis noget, du vil kunne registrere her og nu, men det er et svigt, som kan sætte dybe spor. Barnet aner ikke, at du snart er hjemme igen - han vil registrere, at du mangler og har ingen mentale "redskaber" til at kapere det.
Jeg kan ikke få ind i mit hoved, hvorfor man vil løbe den risiko. Al viden om det lille barns udvikling peger på, at det er skadeligt for barnet. Det er ikke baseret på mavefornemmelser, men på evidens.
Dine drømme om New York er i den sammenhæng ligegyldige. Du har en eneste funktion og rolle, som overtrumfer alt andet, og det er at være mor for dit lille barn og opfylde hans behov for tryghed og tillid til, at du er der for ham.
Tag ham med til New York, eller drop rejsen.
Er simpelthen af ren uvidenhed nødt til at spørge her...de uoprettelige skader, du beskriver, er det ikke i tilfælde, hvor baby møder flere svigt og/eller tidlige tilknytnings problematikker? Er der virkelig forskning der viser, at et ellers fuldstændig sundt mor-barn forhold og tilknytning, vil kunne give uoprettelige skader, hvis mor er væk en uge og baby er 6 mdr? Hvor baby vel og mærke er i trygge rammer( ikke primær omsorgsperson, men trods alt trygge rammer omgivet af voksne der elsker dem).
Jeg ville aldrig selv tage afsted, men jeg undrede mig bare lige over dit indlæg. Tænker lidt, hvis det er sandt, så burde man da på hospitaler m.m. Gøre en langt større indsats for at opretholde kontakt mellem mor og barn under længere varende indlæggelse.