Hvorfor lyver vi så meget herinde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. april 2014

Mor til Frederic og Freya

Celine89 skriver:

Jeg er ikke så aktiv herinde, men sidder ofte og læser med. Især i baby-kategorien, da min egen datter er knap syv måneder.

Når jeg så sidder og læser opdateringer fra folk, så forekommer det mig, at de altid finder den store lyserøde pensel frem: det går bare så godt, han/hun trives fantastisk, jeg elsker bare at være mor.
Måske nævnes det lige i forbifarten at ungen har kolik og vågner hver anden time natten igennem, og det klarer man sagtens, for man elsker jo den lille guldklump så højt.

Jeg føler ofte, at den slags indlæg rammer mig lidt (og alligevel læser jeg dem altid, tosset som jeg er). Min super logiske side ved selvfølgelig godt, at den slags indlæg slet ikke giver et retvisende billede. Alligevel kan jeg godt føle mig lidt snydt, for det var jo lige netop så lyserødt jeg selv havde forestillet mig livet med baby - kald mig bare ung og naiv.

Men ja, her får i den rene og skære sandhed:

Min datter bliver 7 mdr i denne uge, og jeg er stadig ved at vænne mig til rollen som mor. Jeg har stadig mange dage, hvor jeg bare er træt og brugt og tuder for et godt ord. Jeg sætter altid min datters behov over mine egne, men jeg gør det ikke altid med glæde - nogle gange er det med banden, tårer og lettere hysteri.

Mit parforhold er under pres. For tiden går det lidt bedre, men der har været gange, hvor jeg VIRKELIG har tvivlet på, om vi kunne stå distancen, og det til trods for at min kæreste er den type der virkelig tager sin del herhjemme, både med babypasning, rengøring og madlavning. Det kan tælles på to hænder, hvor mange gange vi har haft sex siden vores datter kom til verden (helt ærligt, så kan det tælles på ikke ret meget mere end en hånd)

Nu tror I sikkert at min datter er et fuldstændig umuligt barn. Det er hun ikke. Hun er faktisk nem og glad, og sover stortset altid igennem om natten. Alligevel synes jeg de første syv måneder har været noget af en rutschetur. Jeg elsker selvfølgelig min lille trold overalt, men hun har i den grad vendt op og ned på hele min verden, og nogle gange ønsker jeg bare, at alt var tilbage ved det gamle. 

Det skal måske lige tilføjes, at jeg ikke har en fødselsdepression, generelt fejler mit humør ikke noget. Men derfor synes jeg stadig det, kan være hårdt og frem for alt ikke så lyserødt som jeg havde forestillet mig.

Jeg ved egentlig ikke, hvad jeg vil med dette indlæg - måske håber jeg, at der sidder nogle derude, der tør indrømme, at de af og til har det som mig. Anonyme svar er tilladt.

Hejsa.

Har været med herinde i snart 6 år og siger min ærlige mening...

Jeg er mor til 2 trolde unger og det har aldrig været lysrødt ret lang tid ad gangen, de følger hverken deres egne kurve eller div andre. 

Lidt pral er da at den første kørte rytme og rutine fra han var få dage, men han har altid haft et stort søvnbehov. Ikke reageret på tænder - vaccinationer - tigerspring osv. Men været indlagt - opereret akut - indlagt - kontroller stort set hele hans liv.

Hvis vi havde fået freya først, havde vi ikke fået flere børn - ej joke. Konstant syg - allergi - div betændelser (lunge-øre-øjne-hals) - ørebarn - polypbarn - ikke sove igennem i sit liv endnu - høfeber - feberkramper osv. Hun reagerer på alt også fra resten af vores vænge - max sove 1½-2 timer i streg om natten osv.. Men lidt pral er da at hun kravlede som 4½ mdr og fik en balance cykel til sin 1 års fødselsdag og kørte på den fra første dag..

Men de er højt elsket - 2 livstykker uden lige.. Min kærlighed til dem, gør jeg stadig kan stå oprejst og være stolt af mine børn og vide jeg er med til at give dem de bedste grundsten hvorpå de en dag selv kan bygge videre på.

Dernæst troen på at hun umuligt kan være syg 3 år i streg til juleaften, ej heller til sin 3. fødselsdag - næste år..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2014

L&V

Jeg syntes da det periodevis er hårdt men langt det meste af tiden syntes jeg det er "nemt" os selv om min datter havde kolik, har vækst problemer har fået en lillebror som er ørebarn og har vågnet hver anden time de første 8 måneder af hans liv.

De giver mig så meget energi og kærlighed at de små nedture forsvinder i det store billede

Anmeld

21. april 2014

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Måske er det fordi man kun "husker" det gode, når det er...hvem ved

Anmeld

21. april 2014

3rollinger

Dr. House skriver:

Jeg trorikke at folk lyver. Men har en anden opfattelse og var måske langt bedre forberedt på de kommende måneder som nybagt mor. Eller måske er de bedre til at tilpasse sig. 

Jeg synes det at være spædbarns mor var det nemmeste i verden. Hos os var det et ren glansbillede, det er værre nu med en trodsig 3 årig. 

Er fuldkommen enig.

Jeg kan huske jeg taenkte at det med at vaere mor var jo ingen sag. Og det paa trods af at min datter ikke sov godt (derudover var hun dog et fantastisk nemt barn), men det var ikke noget problem for mig. Saa sov vi da bare en siesta sammen. Jeg synes da at jeg var som skabt til at vaere mor.

Men saa voksede min datter op og fik ovenikoebet to soeskende, og nu kan det godt vaere lidt af en udfordring hver dag at vaere den mor som jeg gerne vil vaere.

Saa nej, som Dr. House siger, saa opfatter vi jo alle situationen forskelligt.

Anmeld

21. april 2014

Anonymo

Celine89 skriver:

Jeg er ikke så aktiv herinde, men sidder ofte og læser med. Især i baby-kategorien, da min egen datter er knap syv måneder.

Når jeg så sidder og læser opdateringer fra folk, så forekommer det mig, at de altid finder den store lyserøde pensel frem: det går bare så godt, han/hun trives fantastisk, jeg elsker bare at være mor.
Måske nævnes det lige i forbifarten at ungen har kolik og vågner hver anden time natten igennem, og det klarer man sagtens, for man elsker jo den lille guldklump så højt.

Jeg føler ofte, at den slags indlæg rammer mig lidt (og alligevel læser jeg dem altid, tosset som jeg er). Min super logiske side ved selvfølgelig godt, at den slags indlæg slet ikke giver et retvisende billede. Alligevel kan jeg godt føle mig lidt snydt, for det var jo lige netop så lyserødt jeg selv havde forestillet mig livet med baby - kald mig bare ung og naiv.

Min datter bliver 7 mdr i denne uge, og jeg er stadig ved at vænne mig til rollen som mor. Jeg har stadig mange dage, hvor jeg bare er træt og brugt og tuder for et godt ord. Jeg sætter altid min datters behov over mine egne, men jeg gør det ikke altid med glæde - nogle gange er det med banden, tårer og lettere hysteri.

Mit parforhold er under pres. For tiden går det lidt bedre, men der har været gange, hvor jeg VIRKELIG har tvivlet på, om vi kunne stå distancen, og det til trods for at min kæreste er den type der virkelig tager sin del herhjemme, både med babypasning, rengøring og madlavning. Det kan tælles på to hænder, hvor mange gange vi har haft sex siden vores datter kom til verden (helt ærligt, så kan det tælles på ikke ret meget mere end en hånd)

Nu tror I sikkert at min datter er et fuldstændig umuligt barn. Det er hun ikke. Hun er faktisk nem og glad, og sover stortset altid igennem om natten. Alligevel synes jeg de første syv måneder har været noget af en rutschetur. Jeg elsker selvfølgelig min lille trold overalt, men hun har i den grad vendt op og ned på hele min verden, og nogle gange ønsker jeg bare, at alt var tilbage ved det gamle. 

Det skal måske lige tilføjes, at jeg ikke har en fødselsdepression, generelt fejler mit humør ikke noget. Men derfor synes jeg stadig det, kan være hårdt og frem for alt ikke så lyserødt som jeg havde forestillet mig.

Jeg ved egentlig ikke, hvad jeg vil med dette indlæg - måske håber jeg, at der sidder nogle derude, der tør indrømme, at de af og til har det som mig. Anonyme svar er tilladt.

Jeg tror ikke at folk lyver. Det kan jo være det hele er meget lyserødt lige når de skriver det, at barnet så har haft kolik på et andet tidspunkt kan være en anden sag 

Det kan også være, at det måske bare er som de skriver, at det ikke tager så hårdt på dem 

Anmeld

21. april 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Celine89 skriver:

Helt sikkert

Du er ikke alene

Sønnen var så sød og nem med at når han sover så sover han altså uanset om der bores med lufthammer i væggen ved siden af der hvor han sover...

MEN han sov ikke særlig længe ad gangen førend han blev omkring 1 år...

det var max 45 min ad gangen...

og han vågnede næsten altid i et hyl af den anden verden...

da han kom op på at sove 2-3 timer ad gangen var jeg lykkelig MEN der var stadig natte uro hvor jeg blev vækket og var ovre ved ham 2-3 gange om natten...

det har vi stadigvæk... Han er nu 2 ½ år...

Han sover nu fra omkring kl. 19-20.30 til 5.30-7.30, og så har vi 2-3 gange afbrydelser af min søvn fordi han piver over at have smidt dynen eller tabt sutten i løbet af natten og ikke selv kan klare det...

parforholdet har været på standby af andre årsager også så der er vi kun lige igang med nu at få op at køre igen...

Han har sine hysteriture med sit temperament og frustration da han endnu ikke har særlig meget sprog til at forklare os hvad der sker...

Anmeld

21. april 2014

B&J

jeg ved ikke om folk lyver eller ej...

jeg tror mere folk er glad for man har en baby...

JEG VAR OG ER SÅ LYKKELIG for at være mor og det er det mest vidunderlige i verden og ja det var da og er da hårdt ind i mellem men kærligheden og man har ham jamen det går nok så højt op man glemmer lidt hvor hårdt det kan være ind i mellem

Anmeld

21. april 2014

Laulund87

Carina:-) skriver:

Jeg synes de 2 ældste har været rigtig trælse-ham på 16 er så en rigtig rar dreng.Så det har været en fornjelse indtil nu

Men når jeg tænker på hvor nuttet min den ældste var på trods af kolik så var jeg grædefærdig over hans teentid -for hold op han var egositisk,og fuldstændig usympatisk til tider 

Nu er han 24 og nu er det blevet lidt bedre,igen 

Hmm jeg fortsætter med at tro at det bliver nemt Men puha det lyder også hårdt

Anmeld

21. april 2014

Laulund87

lineog4 skriver:

Kan fortælle dig præteen tiden ikke er nem  

Det er der man skal begynde at tapetsere med de mest nuttede baby/børne billeder, høre sig selv sige forfærdelige ting ligesom ens egen mor, have en grædende langbenet tøs på skødet der har stort behov for mor for at hun to sekunder efter siger: du er bare den mest uretfærdige... Man bliver testet i sin pædagogik og får utrolig dårlig samvittighed over sine egne reaktioner på den stride datter... Men men men man sover om natten.

Ja det er nok ikke helt realistisk de tanker jeg har mig

Man kan jo håbe det ikke bliver for slemt

Anmeld

21. april 2014

Mama85

At sige at folk lyver, er at gå over grænsen, for du kender ikke alles oplevelse af at være mor. For der er nok nogen der smører ekstra tykt på, men det er bestemt ikke alle. Jeg er en af dem der oplever det hele  så lyserødt- uden at lyve  Jeg er mor til 2, en pige på 5 og en dreng på 7 mdr, og vi venter barn nummer 3 Hvad der venter os, aner vi selvfølgelig intet om, men nu har vi 2 helt i gennem fantastiske børn, der er sunde og raske, nærmest aldrig syge, smukke, veltilpasse børn, der bare trives. Den store er meget social- og vellidt, smuk og dejlig, og er ikke kræsen eller "besværlig" på nogen måde, har sine interesser som hun går op i, og har sovet i gennem siden hun var 1 1/2 mdr. Gl, lillebror ligner hende på mange punkter- er nem og helt i gennem fantastisk og sover som en sten når han er puttet. Og min mands og mit forhold blomstrer på 9'ende år, og kærligheden blomstrer bare derudaf, så det er simpelthen bare skønt  Jeg er pt. På barsel og når slet ikke at komme tilbage på job før min næste barsel  starter, og min mand er god til at hjælpe til i hjemmet, på trods af mange timer på job, og oveni det, har vi tid til at være kærester, selvom at vi ikke behøver at komme væk fra vores børn for at gøre det. Så selvfølgelig må det ramme dig, når du ser disse fantastiske, næsten for gode til at være sande- historier, og det er der ingen skam i. Men jeg tror at oplevelsen af at blive mor bunder meget i hvilke forventninger man har, og hvilke overvejelser man har gjort sig og forberedt sig på, og om man er omstillingsparat til at lægge sine egne behov til side, for at man 100 % kan imødekomme babys, der har jeg haft det nemt, da jeg bare elsker at have fuld fokus på mine unger, og "moderrollen" faldt mig så naturlig, især mens de er så små som de er, for tid til mig selv, skal jeg sgu nok få senere, ikke dermed sagt, at jeg aldrig har tid til mig selv nu, for det har jeg, men på børnenes præmisser- for jeg vil ikke gå glip af noget jeg ikke behøver at gå glip af. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.