Celine89 skriver:
Jeg er ikke så aktiv herinde, men sidder ofte og læser med. Især i baby-kategorien, da min egen datter er knap syv måneder.
Når jeg så sidder og læser opdateringer fra folk, så forekommer det mig, at de altid finder den store lyserøde pensel frem: det går bare så godt, han/hun trives fantastisk, jeg elsker bare at være mor.
Måske nævnes det lige i forbifarten at ungen har kolik og vågner hver anden time natten igennem, og det klarer man sagtens, for man elsker jo den lille guldklump så højt.
Jeg føler ofte, at den slags indlæg rammer mig lidt (og alligevel læser jeg dem altid, tosset som jeg er
). Min super logiske side ved selvfølgelig godt, at den slags indlæg slet ikke giver et retvisende billede. Alligevel kan jeg godt føle mig lidt snydt, for det var jo lige netop så lyserødt jeg selv havde forestillet mig livet med baby - kald mig bare ung og naiv.
Men ja, her får i den rene og skære sandhed:
Min datter bliver 7 mdr i denne uge, og jeg er stadig ved at vænne mig til rollen som mor. Jeg har stadig mange dage, hvor jeg bare er træt og brugt og tuder for et godt ord. Jeg sætter altid min datters behov over mine egne, men jeg gør det ikke altid med glæde - nogle gange er det med banden, tårer og lettere hysteri.
Mit parforhold er under pres. For tiden går det lidt bedre, men der har været gange, hvor jeg VIRKELIG har tvivlet på, om vi kunne stå distancen, og det til trods for at min kæreste er den type der virkelig tager sin del herhjemme, både med babypasning, rengøring og madlavning. Det kan tælles på to hænder, hvor mange gange vi har haft sex siden vores datter kom til verden (helt ærligt, så kan det tælles på ikke ret meget mere end en hånd
)
Nu tror I sikkert at min datter er et fuldstændig umuligt barn. Det er hun ikke. Hun er faktisk nem og glad, og sover stortset altid igennem om natten. Alligevel synes jeg de første syv måneder har været noget af en rutschetur. Jeg elsker selvfølgelig min lille trold overalt, men hun har i den grad vendt op og ned på hele min verden, og nogle gange ønsker jeg bare, at alt var tilbage ved det gamle.
Det skal måske lige tilføjes, at jeg ikke har en fødselsdepression, generelt fejler mit humør ikke noget. Men derfor synes jeg stadig det, kan være hårdt og frem for alt ikke så lyserødt som jeg havde forestillet mig.
Jeg ved egentlig ikke, hvad jeg vil med dette indlæg - måske håber jeg, at der sidder nogle derude, der tør indrømme, at de af og til har det som mig. Anonyme svar er tilladt.
Jeg ved ikke om det handler så meget om folk lyver, jeg tror det er sådan i nogen tilfælde. Jeg oplever det som et STORT tabu at sige "Nogen gange synes jeg bare det er røv og nøgler at være mor". Min oplevelse er klart, at det er ilde set, og at man helst skal male det positive billede.
Men der er også tilfælde hvor det bare er positivt. Og så tror jeg det kommer rigtig meget an på hvem man er, hvor meget man bliver påvirket af de forskellige ting. Fx det kan være der er en der skriver "Han sover dårligt om natten" i forbifarten, hvor jeg tænker: "Ok, og alligevel synes du alt er super?" - Men måske er vedkommende bare typen der ikke generes synderligt af afbrudt søvn og søvnunderskud. De findes 
Derudover FINDES der bare nemme børn. Du milde kineser der er forskel på mine to! Og James er helt klart en af de nemme. Fra han var spæd sov han bare fantastisk, amningen kørte som smurt, han har altid spist godt og været en glad og tilfreds baby. Og sådan er han stadig. Så hvis jeg bare skulle forklare om ham ville det lyde rosenrødt, for der er ikke rigtig noget nævneværdigt udfordrende med James.
Med Rose er det helt modsat (og lad mig lige indskyde det ikke betyder jeg elsker hende mindre! Hun er en fantastisk pige). For søren altså.. Kolik, madproblemer, ILTERT temperament, har sovet dårligt dag og net hele livet. Jeg fik en fødselsdepression og er endnu ikke helt ude af den. Jeg elsker min lille pige og ville aldrig være hende foruden, men på de mest udfordrende dage med hende, kan jeg sagtens tænke, at jeg virkelig bare har lyst til at sige op som mor, fordi jeg bare ikke magter mere lige dér! Hun kan virkelig få mig helt derud hvor jeg ikke troede jeg kunne komme, og det er SÅ hårdt, fordi man jo er nødt til at bide tænderne sammen og ikke vise udadtil, at man er lige ved at smække med døren og gå sin vej. Ikke at man skal skjule alle negative følelser - Men intensiteten kan man måske godt lige lægge låg på 
Så ja. Det er nok mit svar... Og jeg oplever og har oplevet begge situationer, så jeg forstår det fra begge sider