Hvorfor lyver vi så meget herinde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. april 2014

Lelulu

lineog4 skriver:

De "perfekte" mødre kan måske bare genkende nogen af tankerne, have været der selv og måske have ønsket nogen havde rakt hånden ud til dem.

vi kommer alle med en bagage og læser hinandens indlæg med den bagage og må forholde os ud fra det. Hvis jeg fx læser om en mor der har følelsen af ikke at ønske sit barn, ryger jeg bum tilbage til da jeg stod og ønskede mit barn bare ville sove hele tiden, at jeg vitterlig ingen morfølelse havde og jeg vil til hver en tid ikke kunne negligere det fordi det læses med mine briller.

Ja så kan det være indlægget alene var at lukke luft ud, og så må man tage mit svar og glemme det 

Jeg er ikke en "perfekt" mor, men jeg er måske en af dem der kan fremstå som løgneren. Men jeg er virkelig bare så lykkelig over jeg får lov (håber jeg, tvivler stadig på mit held) at se 3 børn vokse op. Jo de kan være rædselsfulde, men det er vitterligt glemt når jeg ser dem smile og leve. Ja jeg kan være segnefærdig, men jeg er bare så glad for de er her til at holde mig vågen, for jeg har siddet som nybagt mor og kunne sove hele natten og det var absolut ikke lykken. 

Med Linus som er min yngste elskede jeg når han vågnede om natten for så levede han, jeg elskede at sidde og amme ham midt om natten i ro, for så levede han og jeg havde formået at amme ham. Jo jeg er træt kl 5 når han siger mor, men jeg elsker hans store blå øjne som jeg fik lov at få ind i mit liv. Så nej løgn er det ikke, men det er farvet af min bagage, hvor de små problemer med børnene er velkomne for så er de levende....

Hej lineog4

Jeg er enig med dig i at måden hvorpå man reagere på et indlæg, vil komme an på ens bagage. Man ser vel tingene ud fra ens personlige erfaringer og de ønsker man har haft på givne tidspunkter.

Og som du siger. Det gode opvejer det dårlige. Det er min fornemmelse at (nu generaliserer jeg) det er de små fantastisk dejlige ting som ens børn gør og siger der gør alle de sure ting fuldt ud acceptable.

Jeg har ikke selv børn. (forsøger at blive gravid) men mine forventninger til det er nogenlunde i stil med ovenstående. Netop fordi jeg ikke vil undvære de fantastisk dejlige stunder børn giver en.

Mit sure opstød tidligere, er henledt til dem som fremstiller sig lige lovligt perfekte i situationer hvor folk bare har en dårlig dag. Alle mennesker har disse "forbudte tanker" om end så bare i et splitsekund, hvorefter man, netop fordi man elsker, fyldes af dårlig samvittighed. - om det så er derfor nogle konsekvent nægter at have dem, kan jeg ikke udtale mig om 

Hertil synes jeg at dit svar giver indsigt i din situation og netop derfor kan man forholde sig til hvordan du føler det er at være mor. Du erkender at det kan være hårdt, men at det er det hele værd. Jeg er sikker på at vedkommende der sidder bag et frustreret indlæg har meget nemmere ved at forholde sig til dette, fremfor et indlæg der henleder til provokerende svar om naivitet, uforberedthed og dårlige forældre.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2014

Trekløver(:

Jeg kan godt følge dig på en måde, og kan da også i mit stille sind tænke: hold da op, det lyder nemt det hele og utroligt lyserødt.

Men jeg er sikker på at det i HØJ grad handler om hvilket barn man har. Har man et barn, som har et godt sovehjerte, ammes godt, ikke pyldre og er glad 99% af tiden, så kan jeg godt forstå at nogle syntes det er meget nemt og ikke kan se nogle ko på isen i det at have børn.

Jeg selv har en datter, som er 9 måneder, og hun sover ikke igennem, og har ikke et godt sovehjerte. Hun græd meget de første 3 måneder af hendes liv, og jeg ved ikke hvor mange gange min mand og jeg har gået ture med barnevognen kl. 3 om natten, i desperation for at få hende til at sove. Heldigvis er der ikke behov for det mere, det sluttede efter hun var blevet 3 måneder.

Hun er en meget meget glad pige, som er enormt mor-syg, og hun følger mig hvor end jeg går, og er simpelthen den bedste gave som vi kunne ønske os, og elsker hende ud over alle grænser!

Men for mig er det bestemt ikke en dans på roser at være mor altid. Det har været super hårdt, og kan stadig være hårdt nogle dage.

Anmeld

22. april 2014

Tystys14

Celine89 skriver:

Jeg er ikke så aktiv herinde, men sidder ofte og læser med. Især i baby-kategorien, da min egen datter er knap syv måneder.

Når jeg så sidder og læser opdateringer fra folk, så forekommer det mig, at de altid finder den store lyserøde pensel frem: det går bare så godt, han/hun trives fantastisk, jeg elsker bare at være mor.
Måske nævnes det lige i forbifarten at ungen har kolik og vågner hver anden time natten igennem, og det klarer man sagtens, for man elsker jo den lille guldklump så højt.

Jeg føler ofte, at den slags indlæg rammer mig lidt (og alligevel læser jeg dem altid, tosset som jeg er). Min super logiske side ved selvfølgelig godt, at den slags indlæg slet ikke giver et retvisende billede. Alligevel kan jeg godt føle mig lidt snydt, for det var jo lige netop så lyserødt jeg selv havde forestillet mig livet med baby - kald mig bare ung og naiv.

Men ja, her får i den rene og skære sandhed:

Min datter bliver 7 mdr i denne uge, og jeg er stadig ved at vænne mig til rollen som mor. Jeg har stadig mange dage, hvor jeg bare er træt og brugt og tuder for et godt ord. Jeg sætter altid min datters behov over mine egne, men jeg gør det ikke altid med glæde - nogle gange er det med banden, tårer og lettere hysteri.

Mit parforhold er under pres. For tiden går det lidt bedre, men der har været gange, hvor jeg VIRKELIG har tvivlet på, om vi kunne stå distancen, og det til trods for at min kæreste er den type der virkelig tager sin del herhjemme, både med babypasning, rengøring og madlavning. Det kan tælles på to hænder, hvor mange gange vi har haft sex siden vores datter kom til verden (helt ærligt, så kan det tælles på ikke ret meget mere end en hånd)

Nu tror I sikkert at min datter er et fuldstændig umuligt barn. Det er hun ikke. Hun er faktisk nem og glad, og sover stortset altid igennem om natten. Alligevel synes jeg de første syv måneder har været noget af en rutschetur. Jeg elsker selvfølgelig min lille trold overalt, men hun har i den grad vendt op og ned på hele min verden, og nogle gange ønsker jeg bare, at alt var tilbage ved det gamle. 

Det skal måske lige tilføjes, at jeg ikke har en fødselsdepression, generelt fejler mit humør ikke noget. Men derfor synes jeg stadig det, kan være hårdt og frem for alt ikke så lyserødt som jeg havde forestillet mig.

Jeg ved egentlig ikke, hvad jeg vil med dette indlæg - måske håber jeg, at der sidder nogle derude, der tør indrømme, at de af og til har det som mig. Anonyme svar er tilladt.

Hmm selv nyder jeg det utroligt meget 99% af tiden, at gå hjemme med min lille nye. 

Synes faktisk livet med spædbørn er fantastisk og som du skriver lyserødt. 

Værre er livet med min datter på tre, der virkelig forstår at sætte stor fed streg under ordet trodsig. Puha en hel dag med hende hjemme kan trække tænder ud...

Trods det elsker jeg mine to børn og kunne ikke forstille mig min verden anderledes.

Anmeld

22. april 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Celine89 skriver:

Så kunne jeg endelig finde tid til at skrive herinde igen. Det er jo en hel overvældende respons, der har været på mit indlæg, så i stedet for at svare jer alle personligt, vil jeg skrive lidt mere generelt.

Først en undskyldning til jer, der giver udtryk for, at I rent faktisk synes at det at være mor er nøjagtig lige så nemt og dejligt, som man ofte kan læse det herinde. Hånden på hjertet – jeg troede ikke I fandtes. Som tidligere nævnt, så kender jeg ikke mange med småbørn, og de eneste jeg derfor har haft at sammenligne med, er min mødregruppe (og her er vi alle enige om, at vi burde have en medalje, for at klare os helskindede igennem som nybagte mødre). Men nu ved jeg altså, at det ikke er alle, der har det sådan. Jeg er ked af, at jeg sådan beskyldte jer for at lyve.

Og til alle jer, der har delt jeres historier, så synes jeg det har været helt fantastisk at læse. Tusind tak skal I have! Jeg synes der er rigtig mange gode, inspirerende indlæg. Hvor er mødre altså bare gennemgående super seje!

I forhold til det med om man er forberedt eller ej, så tror jeg, at det er en klar fordel, at man ved en lille smule om, hvad man går ind til. Jeg kan huske en af de første gange i mødregruppen, hvor jeg ytrede at jeg på mange måder syntes, at det var rigtig hårdt at være mor – hvor to af de andre så kiggede på mig, og sagde, at de faktisk syntes det var meget nemmere, end de havde regnet med. Det viste sig, at næsten alle deres venner havde fået børn, og havde fyldt dem med rædselshistorier om for fuldstændig vanvittigt urimeligt hårdt det var. Og ja, der havde jeg så et helt andet udgangspunkt.

Men der er altså også visse ting, som jeg synes det er svært at forberede sig på. Jeg fik i graviditeten flere gange at vide, at jeg ville være i konstant søvnunderskud det første år – så ja, det vidste jeg godt. Men en ting er at vide det, noget helt andet er at opleve det! Lidt ligesom når man får at vide, at det at føde gør mere ondt, end noget man nogensinde kan forestille sig. Det er altså svært at forberede sig på.

Noget andet der virkelig har ramt mig hårdt, er selve omvæltningen fra bare at være mig (og kæresten) til pludselig at stå med det fulde ansvar for sådan et lille væsen. Aldrig før har jeg skullet rumme så mange følelser – hver eneste dag går jeg igennem hele spektret: glæde, frustration, stress, vrede, lykke, og det synes jeg i sig selv kan være ret udmattende. Jeg synes også jeg bruger enormt meget energi på at træffe beslutninger a là “skal jeg putte regnslag på barnevognen?” eller “kan jeg nå at smutte på toilet, mens baby underholder sig selv på legetæppet”. Fuldstændige trivielle dagligdags ting, som ender med at fylde enormt meget i mit hoved.

Så nej, jeg synes ikke altid det er let – eller sjovt – eller helt som jeg havde forventet. Men der skal bestemt ikke være nogen tvivl om, at jeg elsker min lille trold, og jeg fortryder aldrig nogensinde at vi fik hende. Jeg tænker ofte over det, og hver gang når jeg frem til, at hun er det hele værd. Men noget lyserødt glansbillede er det altså ikke. Ihvertfald ikke hjemme hos os.

Jeg synes jo egentlig, det er indlysende, at vi ser så forskelligt på livet som nybagt mor. Det gør vi vel på alle områder, der involverer os følelsesmæssigt og kræver noget nyt af os. For nogle er det et helvede at være i fast parforhold selv med den objektivt set dejligste mand, for andre er et rædselsscenarie at blive single, selv om partneren er en nar. Jeg har verdens bedste job, som mange andre ville hade. Og så videre. 

Sidst, jeg havde en nyfødt, var for over 15 år siden, og samtidig var der storebror på 14 måneder og storesøster på fem år. Jeg har nok fortrængt en del, men spurgte man mig dengang, ville jeg mene af hjertet, at det var en fantastisk tid, og at jeg ikke ville bytte med nogen. Jeg var vild med at have bittesmå børn, og mine børn VAR nemme. Lige præcis kombinationen af netop dé nemme unger og min personlighed gjorde det til et relativt lyserødt eventyr. Det havde det muligvis ikke været med et kolikbarn. 

Der, hvor jeg står af, er når man generaliserer, hvad enten det er positivt eller negativt. Jeg har forståelse for, at det for nogle er en hård omgang at blive mor, men jeg kommer aldrig til at give nogen ret i, at det pr. definition er rockerhårdt. På samme måde med fødsler - jeg har indiskutabelt haft fantastiske og lette fødsler og gjorde det med glæde igen, og jeg er ganske klar over, at andre er igennem et helvede - men ingen skal fortælle mig, at det er frygteligt at føde, for det var det ikke for mig - til gengæld påstår jeg heller ikke, at det pr. definition er vidunderligt at føde. 

Jeg synes, det er naivt at tage patent på sandheden omkring en livsomvæltende oplevelse, og jeg lod mig i den grad provokere af påstanden om, at folk lyver, når de beretter om stor lykke og glæde og ikke meget andet. Jeg ved, du har beklaget den formulering, så det er ikke for at jokke i det, men dit udgangspunkt har jo været, at du ved, hvordan det er at have en baby - og du ved kun, hvordan det for netop dig er at have netop den baby. Og du ville næppe nogensinde generalisere på samme måde omkring, hvordan det er at være gift, hvordan det er at miste sin bedstemor - eller at have job som kok eller pædagog. 

For mig har det været temmelig rædselsfuldt at være mor til en teenagedatter - fordi det lige netop var mig, der var moren og min datter, der var teenageren. Og jeg har taget mig selv i at stønne, at teenagedøtre måtte være den største udfordring i verden - men andre mødre til teenagepiger elsker det, og det må jeg jo tage for gode varer. Til gengæld knuselsker jeg at være mor til mine to teenagesønner - hvilket for andre ville være en daglig kamp. 

Vi kender kun den lillebitte flig af virkeligheden, som vi selv står i. 

Anmeld

23. april 2014

Diana2013

Celine89 skriver:

Jeg er ikke så aktiv herinde, men sidder ofte og læser med. Især i baby-kategorien, da min egen datter er knap syv måneder.

Når jeg så sidder og læser opdateringer fra folk, så forekommer det mig, at de altid finder den store lyserøde pensel frem: det går bare så godt, han/hun trives fantastisk, jeg elsker bare at være mor.
Måske nævnes det lige i forbifarten at ungen har kolik og vågner hver anden time natten igennem, og det klarer man sagtens, for man elsker jo den lille guldklump så højt.

Jeg føler ofte, at den slags indlæg rammer mig lidt (og alligevel læser jeg dem altid, tosset som jeg er). Min super logiske side ved selvfølgelig godt, at den slags indlæg slet ikke giver et retvisende billede. Alligevel kan jeg godt føle mig lidt snydt, for det var jo lige netop så lyserødt jeg selv havde forestillet mig livet med baby - kald mig bare ung og naiv.

Men ja, her får i den rene og skære sandhed:

Min datter bliver 7 mdr i denne uge, og jeg er stadig ved at vænne mig til rollen som mor. Jeg har stadig mange dage, hvor jeg bare er træt og brugt og tuder for et godt ord. Jeg sætter altid min datters behov over mine egne, men jeg gør det ikke altid med glæde - nogle gange er det med banden, tårer og lettere hysteri.

Mit parforhold er under pres. For tiden går det lidt bedre, men der har været gange, hvor jeg VIRKELIG har tvivlet på, om vi kunne stå distancen, og det til trods for at min kæreste er den type der virkelig tager sin del herhjemme, både med babypasning, rengøring og madlavning. Det kan tælles på to hænder, hvor mange gange vi har haft sex siden vores datter kom til verden (helt ærligt, så kan det tælles på ikke ret meget mere end en hånd)

Nu tror I sikkert at min datter er et fuldstændig umuligt barn. Det er hun ikke. Hun er faktisk nem og glad, og sover stortset altid igennem om natten. Alligevel synes jeg de første syv måneder har været noget af en rutschetur. Jeg elsker selvfølgelig min lille trold overalt, men hun har i den grad vendt op og ned på hele min verden, og nogle gange ønsker jeg bare, at alt var tilbage ved det gamle. 

Det skal måske lige tilføjes, at jeg ikke har en fødselsdepression, generelt fejler mit humør ikke noget. Men derfor synes jeg stadig det, kan være hårdt og frem for alt ikke så lyserødt som jeg havde forestillet mig.

Jeg ved egentlig ikke, hvad jeg vil med dette indlæg - måske håber jeg, at der sidder nogle derude, der tør indrømme, at de af og til har det som mig. Anonyme svar er tilladt.

Hvor er jeg dybt enig. Rigtig godt skrevet og rigtig godt at få fokus på

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.