Jeg kan faktisk godt forstå, at du skriver 'lyver', for når man selv ser på tingene på en bestemt måde, så kan det være svært at forstå, hvordan andre kan opfatte situationen som den rene lykke og idyl 
Som mange skriver, så er der uendeligt mange måder at håndtere den livsomvæltning, det er, at have fået barn. Jeg er nu ikke enig i, at det handler om, hvorvidt man har forberedt sit mentalt på at blive mor (forælder), for jeg tror faktisk ikke, at man kan forberede sig på den kæmpe omvæltning, som babys ankomst medfører. Naturligvis spiller det ind, om ens barn er 'nemt' eller mere 'krævende'. Men igen; der er jo forskel på, hvad vi hver især opfatter som nemt eller mere besværligt. Og der er forskel på, hvordan vi tackler det søvnunderskud, som (oftest) er en del af præmissen ved at have fået barn.
Alt i alt handler det nok om, hvordan vi er skruet sammen som personer, og hvordan vi dermed evner at skulle sætte vores egne behov fuldstændig i bero i en laaaang periode.
Jeg vil skrive lidt om mig selv og min situation, som måske kan hjælpe dig til at se, at vi bestemt ikke alle sammen altid ubetinget er vilde med at have fået barn...
Har en søn på snart 7 år, og blev for 10 uger siden mor til endnu en søn . Vores første søn havde kollik og var/er i øvrigt et meget sensitivt barn, der havde behov for høj grad af skærming fra indtryk. De første tre måneder var det rene helvede med en baby, der bare skreg og skreg, og som sov meget lidt. Da han blev ca. 6 mdr. blev alt dog markant nemmere ift. søvn, mad osv.
Da vores søn var ca 3-4 år, begyndte lysten til endnu et barn at melde sig hos mig. Min mand var fuldstændig afvisende; vi havde det helt perfekt med et barn, og skulle ikke igennem den tur en gang til! Årene er gået, og drøftelsen af endnu et barn har været taget regelmæssigt. Og endelig endelig overgav han sig! Jeg blev gravid i løbet af ingen tid, og fødte den 10.2.14 vores anden søn.
Som andengangsmor med erfaring med et kollikbarn - og med en efterfødselsreaktion i bagagen - var jeg overbevist om, at det ville blive 1000 gange nemmere med barn nr 2... Men sådan skulle det ikke blive 
Vi har fået et barn, som objektivt set vel er 'nemt'; han er som oftest glad og tilfreds og spiser og sover helt fint. Alligevel gik jeg helt psykisk ned kort efter fødslen! Og det i en sådan grad at jeg måtte i gang med behandling for en fødselsdepression.
Jeg er en kvinde med ekstremt høje forventninger til mig selv. Jeg fungerer bedst med struktur, planlægning og forudsigelighed, og jeg har en stor arbejdsidentitet. Alt sammen noget, som i den grad bliver udfordret, når der kommer en lille ny ind i livet. Og som for nogle af os altså påvirker vores psyke i ret voldsom grad 
Jeg elsker begge mine sønner uendeligt højt - og har gjort det, siden de blev født. Men... der er bestemt også tidspunktet, hvor jeg synes, det er så 'nederen' at have fået et spædbarn igen. Og der er også tidspunkter, hvor jeg tænker, at det var en fejl at få barn nr 2 
Heldigvis kommer disse tanker sjældnere og sjældnere, men jeg tror, det er vigtigt at acceptere, at tankerne dukker op frem for at forsøge at overbevise sig selv om, at livet som mor altid er fantastisk - for det er det altså ikke for mit vedkommende! Og jeg ved, at der er mange, der føler på samme måde, men som er meget skamfulde ved at udtrykke det.