Hvorfor får så mange scanninger så tidligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. marts 2014

karisima

Jeg insisterede på at få en tidlig scanning fordi jeg kommer fra en familie med maaaange tvillinger. Jeg vidste jeg ville blive enlig mor og jeg ville simpelthen ikke have tvillinger. Det magtede/magter jeg ikke. 

Det er nok en kontroversiel beslutning men havde der været to fostre havde jeg valgt en abort. Så jeg pressede min læge til en scanning inden 12. uge

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2014

oktober2014

Jeg blev scannet på RH da jeg troede jeg var 8+1, men blev sat tilbage til 7+3. 

De indkaldte mig selv til scanning da jeg har diabetes type 1  

Anmeld

20. marts 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Ja, jeg kan ikke helt forstå det. Men hvorfor er der så mange der scannes allerede inden nakkefoldsscanningen? Er det ikke kun under "særlige omstændigheder" at det kan være en ide at blive scannet før tid? Har bare indtryk af at der er mange der scannes bare fordi de ikke kan vente.

Med vores den 1. blev jeg først scannet i uge 12 og 20 og lidt til sidst.

Nu er jeg 10 uger henne med nr. 2 - har endnu ikke været hos lægen - skal i næste uge, og så får jeg vel en tid til 1. scanning. Min læge ville ikke se mig før jeg var 10 uger henne, er det helt forkert? For har virkelig indtryk af at folk farer til lægen og til scanning, så snart der er testet positivt. Jeg tager det heelt stille og roligt. Kun min mand og jeg kender til min graviditet og ingen andre. Kan ikke forstå man farer ud og fortæller hele verden det før man har bekræftet det ser fornuftigt ud.

Jeg blev scannet af gynækologen for at fastslå at jeg var gravid da jeg var i uge 8

Mest fordi han godt ville være sikker på det så ok ud da vi ikke var sikre på hvornår vi fik ny læge og om vi kunne nå det indenfor de første 10-12 uger med første lægetjek

hvis jeg blev gravid igen ville jeg gerne scannes igen tidligt for at se om det så normalt ud...

netop for at undgå at stå 12 uger henne ved NF og få af vide at det ser ikke godt ud...

så vil jeg hellere vide det før og få det "klaret" førend jeg bliver alt for knyttet til det inden i mig...

Min veninde fik MA da barnet stoppede med at vokse i uge 14... så selv efter NF kan man ikke vide at alting går godt...

vi valgte at fortælle det til familie og de tætteste (og så Jer herinde ) for at de bedre kunne støtte os hvis der skulle gå noget galt...

hvis det gik galt så vidste de hvorfor at der måske lige røg nogle uger ud af kalenderen uden mobil m.v. fremfor at vi bare "forsvandt" ind i os selv og skulle forklare det 20 gange når nogen spurgte ind til hvorfor vi var triste eller indadvendte...

Anmeld

21. marts 2014

et-ønske

Jeg synes det er sent du har en tid ved lægen, der skal tages blodprøve og inden lægen evt får lavet henvisning til sygehuset, hvor de også lige skal finde en tid... Men det har din læge sikkert styr på.

Vi fik en ts i uge 7+ et eller andet - da vi har været i behandling. Det kan godt være det er falsk tryghed, men jeg synes nu det var rart at se de to hjerter slå - selvom jeg gik i chok

Min første tanke, da jeg læste tråden, var - ja det gør folk vel fordi de kan og fortælle det tidligt, er en smagssag - personligt ville jeg have brug for knus og kram hvis det var gået galt. Vi fortalte det til nærmeste familie efter ts scanning

Anmeld

21. marts 2014

hesøth

Jeg har kun fået MD-scanninger til mine tre fra 01, 03 og 06.

Ved de første to mente min lægen, at jeg jo var ung, sund og rask - og så var der ingen grund til 12-ugers-scanningen.

Ved nr. 3 havde jeg fået ny læge - og meldte selv fra til 12 ugers. Denne gang måtte jeg dog forsvare mit valg overfor hende, der scannede mig til MD-scanningen, da hun synes det var højst uansvarligt?!?

Anyway alle tre er født ca 1 måned før tid - de sidste to ved semi-akut-kejsersnit, fordi de ikke havde vendt sig. Men det har ikke givet grund til, at tilbyde mig extra scanninger (kun lige inden kejsersnittene, hvor det blev afgjort at de vendte forkert).

Kan godt se at det er hyggeligt, at se det lille liv i maven, men i langt de fleste tilfælde jo også unødvendigt.

Anmeld

21. marts 2014

lineog4

hesøth skriver:

Ved de første to mente min lægen, at jeg jo var ung, sund og rask - og så var der ingen grund til 12-ugers-scanningen.

Ved nr. 3 havde jeg fået ny læge - og meldte selv fra til 12 ugers. Denne gang måtte jeg dog forsvare mit valg overfor hende, der scannede mig til MD-scanningen, da hun synes det var højst uansvarligt?!?

Anyway alle tre er født ca 1 måned før tid - de sidste to ved semi-akut-kejsersnit, fordi de ikke havde vendt sig. Men det har ikke givet grund til, at tilbyde mig extra scanninger (kun lige inden kejsersnittene, hvor det blev afgjort at de vendte forkert).

Kan godt se at det er hyggeligt, at se det lille liv i maven, men i langt de fleste tilfælde jo også unødvendigt.

Min store er fra 03 og der var der her i Roskilde hverken NF eller Md. Men man fik en scanning i uge 18, hvor de fastsætte termin og jo sikkert også har kigget efter de store fejl, men en egentlig misdannelses var det ikke for feks. Mange hjertefejl kan slet ikke ses så tidligt.

Så jeg blev overrasket med den næste i 06 at jeg pludselig skulle til to scanninger, og der måske var mulighed for at se køn (kunne de så ikke alligevel).

Jeg kunne også have fravalgt NF men da tyk nakkefold kan være indikator på hjertefejl og min ene datter jo havde hjertefejl så var den alligevel vigtig for mig

Anmeld

21. marts 2014

isabellasmor

hesøth skriver:

Unødvendigt i forhold til hvad? Vi har købt scanninger for hyggens skyld, for at se vores lille baby, og i det tidlige, for at være sikker på der er liv. Jaja, man kan aldrig være sikker , men vi blev altså rolige og trygge , også mere end blot i et par timer, så hvorfor mener folk det er unødvendigt? Der er så mange ting der er unødvendige, men vi gør dem jo af en grund? 

Anmeld

21. marts 2014

LinLin

førstebarn21 skriver:

oh my, nogle folk vil bare ikke komme videre.

fint der stod min fødselsdags dato og mit fulde navn, og det er jeg ikke interesseret i skal ligge offentligt. Er du tilfreds?

Og oh my god, hvis du bare med et smil havde sagt "nå nej, jeg tog fejl af to scanningsbilleder" så havde det været det

Så - nu kan jeg komme videre

Anmeld

21. marts 2014

Wimmie

Anonym skriver:

Ja, jeg kan ikke helt forstå det. Men hvorfor er der så mange der scannes allerede inden nakkefoldsscanningen? Er det ikke kun under "særlige omstændigheder" at det kan være en ide at blive scannet før tid? Har bare indtryk af at der er mange der scannes bare fordi de ikke kan vente.

Nu er jeg 10 uger henne med nr. 2 - har endnu ikke været hos lægen - skal i næste uge, og så får jeg vel en tid til 1. scanning. Min læge ville ikke se mig før jeg var 10 uger henne, er det helt forkert? For har virkelig indtryk af at folk farer til lægen og til scanning, så snart der er testet positivt. Jeg tager det heelt stille og roligt. Kun min mand og jeg kender til min graviditet og ingen andre. Kan ikke forstå man farer ud og fortæller hele verden det før man har bekræftet det ser fornuftigt ud.

Jeg fik en tidlig scanning fordi jeg blev gravid på p-piller og derfor ikke vidste hvor langt jeg var henne... og så betalte jeg selv for en scanning i uge 10 fordi vi skulle på ferie og jeg begyndte at bløde meget (alt var dog ok)

Anmeld

21. marts 2014

misslea

Anonym skriver:

Med mit første barn blev jeg først scannet i uge 12... Var dog til lægen i uge 7 og til doubletest i uge 9-10 agtigt....

denne gang var jeg til lægen en uge efter jeg opdagede at jeg var gravid! Jeg anede ikk hvor langt jeg var henne, fordi jeg ikk havde fået mens endnu efter jeg stoppede med p-piller... Jeg kunne derfor være alt mellem 4 og 8 uger henne da jeg testede positiv... Det duer jo ikk at være så usikker... Og jeg blev sendt til terminsscanning hos en gynækolog... Det viste sig at jeg var blevet gravid allerede 14 dage efter sidste p-pille...!!! Derudover ville Hvidovre hospital også gerne selv lave en terminsscanning (spørg mig ikk hvorfor), så denne gang fik vi set lillesøster hele to gange inden NF.... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.