Hvorfor får så mange scanninger så tidligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. marts 2014

mortilnoahogmelina

Anonym skriver:

Ja, jeg kan ikke helt forstå det. Men hvorfor er der så mange der scannes allerede inden nakkefoldsscanningen? Er det ikke kun under "særlige omstændigheder" at det kan være en ide at blive scannet før tid? Har bare indtryk af at der er mange der scannes bare fordi de ikke kan vente.

Med vores den 1. blev jeg først scannet i uge 12 og 20 og lidt til sidst.

Nu er jeg 10 uger henne med nr. 2 - har endnu ikke været hos lægen - skal i næste uge, og så får jeg vel en tid til 1. scanning. Min læge ville ikke se mig før jeg var 10 uger henne, er det helt forkert? For har virkelig indtryk af at folk farer til lægen og til scanning, så snart der er testet positivt. Jeg tager det heelt stille og roligt. Kun min mand og jeg kender til min graviditet og ingen andre. Kan ikke forstå man farer ud og fortæller hele verden det før man har bekræftet det ser fornuftigt ud.

Jeg er blevet scannet i uge 7 ved første graviditet . Jeg begyndte pludselig at bløde derfor bleve jeg sendt til scanning af lægen .

Jeg har været gravid 4 gange har 2 børn og jeg blev i sidste graviditet scannet hver anden uge . Havde en abort 2 måneder før igen med blødning . Blev gravid igen og igen blødte jeg . Så de fulgte mig tæt de første 12 uger .
Jeg har os betalt for et par scanninger selv . Grundet blødning

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2014

Sander&Vitus-Mor

Anonym skriver:

Ja, jeg kan ikke helt forstå det. Men hvorfor er der så mange der scannes allerede inden nakkefoldsscanningen? Er det ikke kun under "særlige omstændigheder" at det kan være en ide at blive scannet før tid? Har bare indtryk af at der er mange der scannes bare fordi de ikke kan vente.

Nu er jeg 10 uger henne med nr. 2 - har endnu ikke været hos lægen - skal i næste uge, og så får jeg vel en tid til 1. scanning. Min læge ville ikke se mig før jeg var 10 uger henne, er det helt forkert? For har virkelig indtryk af at folk farer til lægen og til scanning, så snart der er testet positivt. Jeg tager det heelt stille og roligt. Kun min mand og jeg kender til min graviditet og ingen andre. Kan ikke forstå man farer ud og fortæller hele verden det før man har bekræftet det ser fornuftigt ud.

Jeg kom til lægen da jeg var 8+ et eller andet, så jeg var ni uger henne :-)

Ud over det købte vi os selv til en tryghedsscanning inden nakkefold, da det slet ikke var gået op for manden, og jeg havde svært ved at tro på det var rigtigt. Så da vi så vores lille bønne, var det helt fantastisk, og absolut pengene værd. :-)

Anmeld

21. marts 2014

Trekløver(:

Anonym skriver:

Nååh så det er fordi folk betaler sig til en ekstra scanning? Men det er vel begrænset hvad man kan se? Vi venter bare til nf. scanningen
Sjovtat din læge ville tage en test - for det er jo den samme test som man lige har taget derhjemme. Jeg ringede til min læge da jeg var 6 uger henne dvs. det er en måned siden og bestilte tid, som er i næste uge

Hvis du bliver gravid på naturlig vis får du ikke tilbudt en tidlig scanning, så mange vælger at betale for en scanning omkring uge 7, da man der kan se om hjertet slår. På det tidspunkt ligner fosteret end lille vingummiebamse, men det er jo en EGEN lille vingummiebamse, så det er bare kæmpe stort, og så er det en fantastisk oplevelse, og giver tryghed, når man har set den lilles hjerte slå

Er du i fertilitetsbehandling, får man gratis tilbudt en scanning i uge 7, netop for at se om hjertet slår.

Ja testen hos lægen var præcis dem samme, men de ville ikke booke tid til 1. Lægeundersøgelse før de havde bekræftet det. Men som sagt er det forskelligt fra læge til læge, hvad procedure de har ifht. graviditet.

Men det er da også helt fint at vente til NF, det er også hvad man har tålmodighed til .. Jeg var selv alt for nysgerrig.

Anmeld

21. marts 2014

Benjamins'mor

Anonym skriver:

Jeg blev scannet i uge 11 med nr 1 og uge 7 med nr 2, udelukkende fordi vi ingen anelse havde om hvor langt jeg var.
Med nr 1 kom jeg til scanning få dage efter vi fandt ud af jeg var gravid og det var da en god ting, for ellers var jeg først kommet til NF når jeg skulle til md

Anmeld

21. marts 2014

Aabye

Anonym skriver:

I min første graviditet var jeg ved lægen i uge 9 for at få oprettet en vandre journal. 
Jeg blev skannet i uge 12+ (hvor de så ikke kunne lave en NF skanning fordi jeg var 15 uger henne i stedet for 12) og i 20+ og så blev jeg skannet 2 gange i slutningen af graviditeten fordi jordemoderen var meget i tvivl om hvor stor drengen var.. Hun skød ham til at være 4 kg+ u uge 36.. så jeg blev skannet i uge 37 og igen i uge 39..

I anden graviditet fik jeg en termins skanning i uge 6 fordi jeg i den første graviditet blev rykket 3 uger frem (jeg havde haft en helt almindelig blødning i starten hvor jeg så åbenbart har været gravid). Det var min læge der sagde at hun ville være tryggest ved at give min en tidlig skanning for at fastslå hvor langt jeg var, for at være SIKKER på at jeg kunne få foretaget en NF skanning.  Så i anden graviditet blev jeg skannet i uge 6, i uge 12 og i uge 20.. 

Anmeld

21. marts 2014

LilleSmølf

Sandratoft skriver:

Jeg var først ved lægen i uge 10 og til første scanning i uge 12. Kan heller ikke helt følge at folk farer ned til lægen uge 4+? for at få taget en ekstra graviditetstest. Kan godt forstå nogen læger ryster lidt på hovedet og føler deres tid bliver spildt. 

Min læge  ville have mig ned at tisse på en pind hurtigst muligt.

Totalt spild af min tid når jeg nu havde fire meget tydelige tests derhjemme

Anmeld

21. marts 2014

modesty

Hvis man har været i fertilitetsbehandling bliver man automatisk scannet i uge 7, fordi man dér kan se om hjertet slår og fostret er i live. Hvis fostret er i live i uge 7, nedsætter det abortrisikoen fra cirka 20% til cirka 3%. 

Jeg ville ikke selv have fået en tryghedsscanning i uge 7, hvis det ikke var fordi jeg havde været gennem IVF behandling. Men jeg kan godt forstå at man kan have behov for det hvis man bekymrer sig unødvendigt meget om fostret er OK.

Det jeg til gengæld ikke forstår, er de mange kønsscanninger og 3D scanninger, som bliver foretaget mellem nakkefold og misdannelses-scanningerne. Så man kan se hvilket køn man får et par uger før MD o.s.v. En læge sagde til mig at man skal søge at minimere scanningerne så meget som muligt, da man jo udsætter fostret for ultralyd og man ikke kan være helt sikker på at det ikke har nogen skadelig effekt hvis det bliver overgjort.

Jeg blev scannet i alt 6 gange i min graviditet grundet mange plukveer og risiko for forkortet livmoderhals, og det kan jeg da godt fortryde lidt nu, da det viste sig at der ikke var noget problem. Men det er jo nemt nok at være bagklog.

Anmeld

21. marts 2014

Clisolka

Anonym skriver:

Men hvis folk selv betaler sig til en tidlig scanning er det vel også okay??? 

Der er jo mange forskellige grunde til at folk bliver scannet tidligt - eller selv køber sig til en scanning. 

F.eks. jeg blev fulgt lige fra jeg testede positivt her 2. gang, fordi overlægerne skulle være sikre på at min graviditet forløb normalt, inden de turde sætte mig i gang med insulin. Jep, jeg har diabetes, så jeg blev scannet ca. 1 x månedligt igennem hele graviditeten 

Øhm, og så kan jeg fortælle at jeg skulle til lægen til 1. graviditetsundersøgelse da jeg var 6 uger henne...

Som sagt, så kan der være forskellige grunde - min historie var jo bare én af dem 

Anmeld

21. marts 2014

Mortil223

LinLin skriver:

Og oh my god, hvis du bare med et smil havde sagt "nå nej, jeg tog fejl af to scanningsbilleder" så havde det været det

Så - nu kan jeg komme videre

Anmeld

21. marts 2014

LinLin

førstebarn21 skriver:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.