Som mor siger mit hjerte, nej nej det burde bare ikke kunne lade sig gøre at fravælge et barn pga kønnet.
Men ser jeg det fra et overordnet billede hvad er så alternativet? Vil man ende med børn som lider af omsorgssvigt, fordi de ikke var det køn som
de kommmende forældre ønskede sig, eller ende ud med familier med 5-6 børn hvor det kun er det ene barn som føler sig elsket, fordi det tilfældigvis var det "rigtige" køn?
Idag kan man efter NF tit og mange gange vælge abort, indenfor de gyldne 12 uger, og gad vide hvor mange som har valgt dette, når de er blevet oplyst at deres barn måske mangler en hånd, et halvt ben eller andet? Det er kosmetiske "mangler", men fordi det er opdaget inden 12 uge, kan de kommende forældre vælge abort uden at skulle forklare sig..
Ja jeg syntes det er hamrende uetisk, men der bliver allerede nu sorteret i fostre/babyer, lige fra Down Syndrom, til manglede lemmer, ved brug af donorsæd, hvor man kan vælge sæd efter visse kriterier, til fosterreduktion osv...
Set fra et samfundøkonomisk perspektiv er det blot bedre at folk får præcist det antal og de "type" børn de ønsker, for det vil betyde mindre aflastnining, og måske færre anbringelser. På et følelsesmæssigtplan, vil det i en perfekt verden betyde at de børn som bliver født rent faktisk er ønsket.
Jeg går ikke ind for abort pga køn, men jeg ser det blot også fra andre vinkler, da jeg syntes der går så mange børn rundt (også i DK) som bare ikke modtager den omsorg og kærlighed fra deres forældre, som de har krav på, og sat på spidsen hvad ville så i yderste konsekvens have været bedst?
Anmeld