Brug af sut

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. januar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Chris86 skriver:

Ja ved du hvad, spørger da den næste jeg ser!

min dreng er godt nok ikk 3-4år. Blot 2,3. Men han er en af dem der altid har haft en prop i munden. Ikke fordi vi har gået og stoppet den ind, men fordi han selv har taget den og blev hamrende sur hvis vi ville tage den. Hvis han ikk kunne finde en sut herhjemme fx, blev han meget oprevet. Det er først nu, at vi har kunne overbevise ham om at verden ikk går under uden sutten nu kan han gladeligt giv mig den når jeg beder om den, hvor førhen har han holdt fast med både tænder og hænder hvis vi ville tage den. Så, ja, han har bare været enormt glad for den sut, og vi har aldrig haft et problem med det. 

Nu får han den kun når han er træt eller meget ked, og til puttetid. Men, "når han er træt" betyder faktisk også når han bliver hentet i dP for tiden. Så ja, han får sutten når han bliver hentet, for ellers klare han ikke busturen hjem uden at blive meget ked, for det er sgu hårdt at være i dp, når han kommer hjem har han den i en halv time ca, hvor han får ro på, og så får vi den indtil sengetid. 

Når vi er ude på besøg, spørger han også meget efter sutten, simpelthen fordi den er = tryghed for ham. vi øver at han ikk skal have den, og det resulterer pt i en meget asocial dreng der kun vil sidde på skødet af os og kramme den første time. Hvor han ellers altid har vadet frisk og frejdig ind og følt sig "hjemme" og bare leget og tullet rundt fra første sekund

så, alt i alt føler vi bare at vi har prøvet at se på hvor HAN har været i "processen", fremfor at tænke på hvor vi selv synes han skulle være. Også derfor vi ikke giver ham en kold  tyrker med afvænning, for det tror jeg han ville blive rigtig ked a.

hold nu op en roman! Håber det er til at forstå

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2014

@BRUGER

Her snupper vi sutterne når de fylder 3 år. 

Den 'store' får heller ikke sin sut med i dagpleje, hun har den kun herhjemme. Og hun får den kun hvis hun er i dårlig humør, er syg, har slået sig eller hvis hun skal sove. 

Anmeld

23. januar 2014

MortilElias2010

Elias blev klar til at aflevere dem efter bøenehavestart, så kort efter hans 3 års fødselsdag tog vi færgen til Endelave og hang dem på et suttetræ derover - dejlig tur, vi gik en time hver vej for at komme derud i høj sol, havde madpakker med, spiste der og klatrede i træet mens vi nød naturen, rådyrene og de små vilde kaninunger der farer rundt på øen  Allerede der havde han en passion for pirater og sørøvere, så vi havde kikkert med og sværd til at kæmpe på færgen. Vi havde et halvt år op til ophængningen af sutterne fra tid til anden snakket om at når han blev 3 år så skulle vi til Endelave og hænge dem på suttetræet. Til dagen havde jeg lavet en skattekiste af en skotøjsæske som jeg satte ved siden af træet imens han så væk, den var fyldt med slik  Nu bruger han kun sine stofklude, til at sove med og hygge med. Han kan dog undvære har vi bemærket, men ikke helt endnu. Han ødelægger hverken tænder eller sprog på det, så fred være med det. 

Anmeld

23. januar 2014

Chris86

Tvillingemor90 skriver:

Er så enig! ! Man kan nemlig ikke vide hvad der ligger bag!

Men kan du evt. komme med et eksempel på en "go" grund til, at en 3-4 årig glad/snakkende pige skal have sutten i munden når der handles?

For mig virker det absolut som om forældrene tager den lette løsning...
Kan virkelig ikke se, at en sut er et behov over den alder.. MEDMINDRE det er til sovetid og den bare ik kan undværes der....

Anmeld

23. januar 2014

ano14316

Chris86 skriver:

Er en smugle nysgerrig omkring alder og brug af sut....
Ser jævnligt børn med sut i munden, hvor de i mine øjne er ALT for store...
En farlig debat måske.. Men er nu mere ude i en afstemning, bare af nysgerrighed

Vores største droppede sutten omkring 17 mdr..

Magnus er 2 år og bruger sut, og han skal stoppe inden han bliver 3...
Vi har faktisk haft aftrappet den rigtig meget, men så har vi været meget indlagt og opereret 5 gange sidste år, og der har den været en god og nem tryghed og trøst...

Anmeld

23. januar 2014

-Milla-

Jeg har stemt 2 år.
Vores søn har egentlig ikke været så afhængig af sut og i lang tid var det nærmest kun når han sov at han havde sut.
I sommers var vi 14 dage i Tyrkiet med svigerfamilien og der foreslog/besluttede min kæreste at vi skulle tage den fra ham, da den ikke var nødvendig længere. Set i bakspejlet synes jeg det var en rigtig god beslutning han tog, da jeg nok var lidt mere i tvivl og blød omkring det.
Han glemte dog hurtigt sutterne og at de ældre fætre og kusinen, som var med ikke brugte sut, gjorde det nok også nemmere. Dog har han ikke nævnt noget, hvis han har set andre med sut eller sagt han savnede den.
Han har stadig sine sove/nussebamser, som han elsker og dem sover han med hver dag.

Anmeld

23. januar 2014

Palaja

tarkoflen skriver:

Jeg har lige været til Theas første tandlægebesøg, hvis man kan kalde det det, når de er 7 måneder og der fik vi at vide, at man selvfølgelig skulle begrænse brugen af sutter, men hvis børnene begyndte at sutte på tommelfingeren eller andet i stedet, så var en sut trods alt at foretrække... Sutten kan jo blive taget fra hende senere, det er sværere med det andet! Så i min verden, har l gjort det helt rigtige, nemlig lyttet til jeres datters behov!

Tak, det var nemlig ikke nogen hel nem beslutning selvom vi var ret sikre på at det ville være det rigtige for hende. Det føltes lidt som et skridt tilbage men nu hvor det er gjort og vi har fået en gladere pige, er jeg glad for vi gjorde som vi gjorde...

Anmeld

23. januar 2014

B&J

Daniel har aldrig brugt sut men en sutte klud og ja han er snart 4år men det er en af hans trykhed uden lige men man ser ham også kun med den når han lige vågner ellers først igen til aften tid...

Anmeld

23. januar 2014

MariaKyedDK

Chris86 skriver:

Er en smugle nysgerrig omkring alder og brug af sut....
Ser jævnligt børn med sut i munden, hvor de i mine øjne er ALT for store...
En farlig debat måske.. Men er nu mere ude i en afstemning, bare af nysgerrighed

Vores største droppede sutten omkring 17 mdr..

Jeg har stemt 2 år

Da min søn blev 2 år, tog vi i bon bon land og afleverede alle hans sutter til suttetræet, og fra den dag stoppede han med den.. 

det var nogle hårde dage og nætter efterfølgelende, men det var det værd  

Anmeld

23. januar 2014

Tvillingemor80

Chris86 skriver:

Men kan du evt. komme med et eksempel på en "go" grund til, at en 3-4 årig glad/snakkende pige skal have sutten i munden når der handles?

For mig virker det absolut som om forældrene tager den lette løsning...
Kan virkelig ikke se, at en sut er et behov over den alder.. MEDMINDRE det er til sovetid og den bare ik kan undværes der....

Det kan jeg da godt.. Jeg kender fx en pige som i er startet i børnehave og derved er over 3 år.. Hun er rigtig meget på overarbejde og bruger ikke sut i BH.. Hun er oversensitiv og er derfor brugt både fysisk og psykisk efter en lang dag.. Når hun kommer hjem finder hun stor ro i sin sut.. Jeg kan simpelthen ikke se problemet i at hun har sutten når hun kommer hjem og sidder i sofaen, når hun er på overarbejde hele dagen.. Når hun er faldet bedre til i sin børnehave - så kan man måske se på sutten og dens berettigelse.. - Og nej det er ikke mit barn, mine bruger ikke sut..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.