Hvad mener I om dette?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. november 2013

TNBC

A&F skriver:

De er i vores land skriver du , hvad med danske muslimer? De eksisterer jo også. ? Er ikke tilhænger af at ændre på julen. Jeg laver andre ting med mit barn til den tid i stedet 

måske lidt hurtigt skrevet, men jeg var lidt over mig selv da jeg skrev det. men bare fordi at over halvdelen af klassen ikke er danske, synes jeg det er forkert at samlerne skal fjernes, så kan den del af klassen lave noget andet, mens dem der gerne vil i kirke og synge samler, kan få lov til det og så er der ingen der gør noget de ikke vil.. svære er det ikke.
jeg er heller ikke kristen, men jeg sidder da pænt stille og lytter når jeg er frivillig i kirken, fordi det er respekt for dem der snakker.

ja, jeg ved godt at der er mange der er flygtet hertil og ikke kan tage tilbage, men jeg kan ikke se hvorfor det skal gøre at vi skal ændre vores traditioner..
så man som jeg skrev tidligere, del eleverne op, så alle bliver glad og ingen traditioner bliver ødelagt. for alle har ret til deres relgion, men det skal ikke gå udover andre.
i sverige, må man ikke være klædt ud som honningkagemand i en parade, fordi den er brun og det er racisme.
men hvad må vi snart i det land vi lever i.
vi skal passe på alt hvad vi gør, for ikke at træde nogle over tæerne.

jeg vil have lov til fremtidige børn, skal have lov til at kunne synge sange, som de jo ikke ser som noget forkert.. det er jo bare en sang de kender som en julesang. og det er jo gamle kærlige sange, der fortæller om en tro som mange går rundt med. de tre vise mænd var tre nationalitet, der sammen drager ud for at finde et specielt barn.
Hvorfor skal børn ikke have lov til at synge sange de elsker? Der er da meget værre sange der bliver sunget, men nej, lad os fjerne de sange så mange elsker..

vi lever alle i det samme land, og vi har forskellig tro, og det skal vi sku respektere og ikke ødelægge det for hinanden. det er sku da derfor at vi er så sure på indvandrer, når vi skal vise så meget hensyn til dem. intet svinkød, ingen julesange. hvor er det danske henne? det forsvinder. skal vi så også fjerne flæskestegen??

jeg har intet imod indvandrer, jeg kender den sødeste og dejligste familie, der er kommet hertil uden familie og ikke kan tage tilbage, deres børn er født her og har danske navne og deltager i vores julefest, og er åben for ting.
jeg er vokset op med at alle skal respekteres, men det er ikke let når det går ud over noget, der betyder meget for danskerne.

så hvis det er vigtigt for muslimer, at deres børn ikke er med til danskesalmer og julefest, så må de selv komme med en løsning, så det ikke går udover de danske børn, der jo ikke forstår hvorfor de lige pludselig ikke må det de plejer til jul.. lad nu vær med at straffe vores kære små.

guuuud det blev langt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Mange svar er baseret på "de fjerner vores traditioner". Men det er ikke eleverne der har ønsket at nogle salmer bliver sprunget over. Husk lige dette inden samtlige muslimer anklages

Hvis kirken er så vigtig, så undrer det mig at der er så få der besøger den, ikke engang i juletiden. Så er det skolerne eller hjemmet der skal stå for at videregive traditionerne?

Anmeld

7. november 2013

lineog4

Mor og meget mere skriver:

Nu er det jo en gammel debat, som kørte på højtryk for to år siden, og jeg mindes, at de voldsomme reaktioner mundede ud i, at flere skoleledere trak i land. Det blev heller aldrig afdækket, hvor mange skoler, der reelt var tale om.

Jeg mener, at den enkelte skole må træffe et begrundet valg for netop dens elever. Det giver ingen mening for mig, at skoler med 98 % muslimske elever synger om Jesus - og det er tilsvarende meningsløst at udelukke julesange af hensyn til en lille minoritetsgruppe. 

Ikke uenig men må loge påpege der i trinmålene for kristendom står at eleverne skal introduceres til salmer, synge/læse/tolke dem - og julen er egentlig en kærkommen lejlighed til at lære et par stykker.

Anmeld

7. november 2013

lineog4

Maja84 skriver:

Godt skrevet og enig

Hvis man endelig skal tage hensyn kan der vel ligestilles ved at de får lov at fejre Eid, synes det er ved at tage overhånd og jeg bliver harm, for julen er da en stor del af Danmark, hvilket mange muslimer fejrer

JHV fritages jo også når der fejres jul, juleklip og kirkegang. Det næste bliver vel at konfirmationsforberedelse skal foregå som aftenundervisning :-0

Ja formodentlig men det er altså kkke pga muslimer, men det er da lidt hul i hovedet at man tager de gode morgentimer og partout skal bruge dem til konfirmationsforberedelse når alle elever ikke deltager onder er altså en del der ikke deltager både Hassan og Bo. Jeg er stemt for det flyttes til eftermiddagen som så meget andet frivilligt og vi får morgentimerne til skolefagene

Anmeld

7. november 2013

lineog4

wamse skriver:

Min datter oplever det som sandheden at Gud og den tilhørende historie er den eneste version af virkeligheden, og hun oplever hun klart, at jeg er meget forkert når jeg siger at jeg ikke tror på, at der findes en Gud, ihvertfald ikke for mig.

Jeg kan da sagtens forstå at hun får det indtryk, for vi er jo omgivet af kristne helligsteder(kan ikke lige huske om kirken ikke også kaldes dette), og jeg ved at hendes klasse for nyligt har været der, og har hørt præsten fortælle om kirken, om kristendommen m.m. 

Må lige sige det ikke handler om kirker, salmevers eller andet tror de fleste børn går igennem en fase hvor de leger med religionen, hvor de leger med tanken om en større orden - og de griber jo selv sagt der der bliver præsenteret. I skolen har vi kristendom, men så sandelig ikke forkyndelse og i de fleste skoler/klasser jeg har hørt om taler man om alle religioner, de forskellige undervisningsmaterialer af nyere dato taler om alle religioner imen stor pærevælling. 

Men må også sige lige her, vi som forældre sørme da også må tage noget af ansvaret. De har en filosofisk/religiøs periode de små og kan man ikke lide det som præsenteres som de fanger må man jo også gerne selv. Jeg er en af dem der har læst børnebiblen for dem, historien om Muhammed, sokrates for børn for ikke at tale om Brødrene løvehjerte ;-) vi må som forældre også gerne selv....

Anmeld

7. november 2013

lineog4

A&F skriver:

Mit barn skal opdrages i islam og ikke synge om Jesus og andre ting som ikke stemmer overens med islam , netop da hun kun er et barn og ikke skal forvirres med for mange informationer på en gang. Islam først , og det arabiske sprog , dernæst dansk , og så skal hun og vil hun komme til at lære om andre religioner og kulturer. Og jeg skal da nok sørge for at hun får lært , at vi alle ikke er ens

Det har du jo ret til at mene, men det gør mig lidt skræmt. Dit barn lever i en verden hvor der er alle slags religiøse ståsteder, overbevisninger osv det er da vigtigt hun er rustet til den verden, på samme måde med sprog hun skal da være tosproget hvor begge sprog er lige gode - hun skal altså agere i denne verden og det er dit ansvar så få døre som muligt lukker sig for hende i fremtiden. Jeg arbejder blandt andet med tosprogede børn og det er at skyde blår i øjnene, is man tror det intet gør at man ikke har dansk med sig hele vejen.

jeg er egentlig ligeglad med hvorvidt man ikke lærer om kristendommen eller julen - man kan dog så ikke leve op til den danske Folkeskolelærer hvor faget kristendom stadig figurerer selvom vi er en del der gerne så det hed religion. Men må lige sige dit barn bliver ikke forvirret af at høre om andre, hun bliver oplyst og kan dermed bedre træffe der bevidste valg om være muslim.

Anmeld

7. november 2013

Loa

Dansebjørn skriver:

Jeg synes, I er mange, der mangler indsigt.

Langt de fleste udlændige har altså ikke selv "valgt" lige at flytte til "vores" land - de er flygtet pga. krig og umenneskelige levevilkår. De var sgu nok blevet hjemme, hvis de havde haft mulighed for det.

Bliver der taget for meget hensyn? Tja, det handler jo nok om skoler, hvor den største procentdel af eleverne har en anden etnisk baggrund end dansk. Hvilken mening skulle det give, at de skulle sidde med foldede hænder og synge samtlige vers af "et barn er født i Bethlehem"? FYI så er den altså kæmpelang! Det ville jeg da personligt ikke byde nogle børn overhovedet. :-P

Jeg synes generelt, at danskerne pludselig bliver MEGET kristne og traditionsbevidste, når det handler om udlændingedebatter. Og pak det nu sammen :-) Hvis vi åbner lidt mere op, gør "de fremmede" det måske også :-)

Og hvis ikke man har lyst til dét, kan man da stemme DF og spise sin flæskesteg i fred. Der skal jo være plads til alle...

Men hvad så? Skal skolerne så religionsopdeles?

Det er da hovedløst at Adam ikke må synge julesange fordi han tilfældigvis bor et sted hvor der er en stor procentdel muslimer.

Anmeld

7. november 2013

lineog4

Dansebjørn skriver:

Jeg synes, I er mange, der mangler indsigt.

Langt de fleste udlændige har altså ikke selv "valgt" lige at flytte til "vores" land - de er flygtet pga. krig og umenneskelige levevilkår. De var sgu nok blevet hjemme, hvis de havde haft mulighed for det.

Bliver der taget for meget hensyn? Tja, det handler jo nok om skoler, hvor den største procentdel af eleverne har en anden etnisk baggrund end dansk. Hvilken mening skulle det give, at de skulle sidde med foldede hænder og synge samtlige vers af "et barn er født i Bethlehem"? FYI så er den altså kæmpelang! Det ville jeg da personligt ikke byde nogle børn overhovedet. :-P

Jeg synes generelt, at danskerne pludselig bliver MEGET kristne og traditionsbevidste, når det handler om udlændingedebatter. Og pak det nu sammen :-) Hvis vi åbner lidt mere op, gør "de fremmede" det måske også :-)

Og hvis ikke man har lyst til dét, kan man da stemme DF og spise sin flæskesteg i fred. Der skal jo være plads til alle...

Uha at trække DF kortet blot fordi nogen gerne vil synge julesalmer - den synes jeg så personligt lukker mere end ønsket om julesalmer eller en del af de indlæg der har været i denne tråd. 

Jeg tænker du måske også mangler indsigt for ingen skoler jeg har været i berøring med sidder med foldede hænder og synger samtlige vers af er barn er født i bethlehem - for det første er der simpelthen for mange vers til man kan fastholde især de små klasser der dog elsker at skråle med på halleluja (og det gælder også ikke kristne børn for det er en ørehænger), og de foldede hænder hører vist en anden tid til da forkyndelse er forbudt i den danske folkeskole.

jeg arbejder på en skole hvor der er en stor procentdel af børn med andet etnisk baggrund. Men der findes også skoler hvor de måske er meget "danske" men hvor der er jøder, jehova, asetro og hvad ved jeg og der er det vel lige så vigtigt man rummer og inkluderer? 

Når vi når december måned tænker vi da selvsagt over vi ikke smider julemænd og nisser heler tiden, et emne kan være engle ds de findes i såvel islam som kristendommen (og igen så glemmer vi lige aserne, buddhisterne, hinduisterne og og og, men fred være med det) og jeg forventer da at alle børn kan deltage gså når vi synger en salme, når vi fortæller om engle i islam eller når vi tager i en kirke og ser på engle - der er desværre ikke samme kulturrigdom i moskerne i DK så vi kan ikke tage rundt og se engle i mosker. Og jeg kræver alle er aktivt deltagende i og med det ikke handler om forkyndelse men om læring, læring inden for faget kristendom, billedkunst, historie og dansk.... og så lige en sød historie der viser hvor fantastisk det er vi går ud og ser på verden også selvom det er i en kirke. Jeg vAr i kirke med min klasse og en lille dreng der er muslimsk spørger midt i det hele: begraver i folk uden tøj på? Øh nej, hvorfor tror du det? Fordi alle jegers engle er nøgne... 

Jeg har aldrig oplevet andet end at en tur i kirke op til jul har lagt op til fantastiske samtaler både hos de små elever og de store, snakke or islam og andre religioner i lige så høj grad er i fokus som den kristne for nu kan vi sammenligne med samme udgangspunkt - det er i det hele taget det fantastiske ved ture i skolen om det er til en kirke, et museum, i skoven eller ud og sejle, man har et fælles udgangspunkt man kan tale ud fra men da så sandelig om en masse andre ting og også

Anmeld

7. november 2013

A&F

lineog4 skriver:

Det har du jo ret til at mene, men det gør mig lidt skræmt. Dit barn lever i en verden hvor der er alle slags religiøse ståsteder, overbevisninger osv det er da vigtigt hun er rustet til den verden, på samme måde med sprog hun skal da være tosproget hvor begge sprog er lige gode - hun skal altså agere i denne verden og det er dit ansvar så få døre som muligt lukker sig for hende i fremtiden. Jeg arbejder blandt andet med tosprogede børn og det er at skyde blår i øjnene, is man tror det intet gør at man ikke har dansk med sig hele vejen.

jeg er egentlig ligeglad med hvorvidt man ikke lærer om kristendommen eller julen - man kan dog så ikke leve op til den danske Folkeskolelærer hvor faget kristendom stadig figurerer selvom vi er en del der gerne så det hed religion. Men må lige sige dit barn bliver ikke forvirret af at høre om andre, hun bliver oplyst og kan dermed bedre træffe der bevidste valg om være muslim.

Bliver du skræmt? Tillad mig, da jeg på intet tidspunkt nævner hun ikke skal lære andet end arabisk og islam. Men jeg er altså selv barn af en dansk konveteret mor og arabisk far. Så kom ikke og belær mig om hvad du synes jeg burde gøre istedet for ikke når vi er tosprogede. og studier faktisk viser hvor vigtigt det er for børn at have deres modersmål i orden. Jeg er opdraget med samme værdier og normer inden for islam som min datter skal opdrages med. Og ved siden af har jeg selv en familie som holder jul, fødselsdage mm. Og respekter dem stadig selvom jeg er muslim. Jeg deltager dog ikke i deres begivenheder. Men jeg er opdraget islamisk, og fungerer sku da ganske udemærket. Så være du ganske rolig, og lad mig om at bestemme hvordan min datter skal opdrages. 

Anmeld

7. november 2013

Kløver

lineog4 skriver:

Ja formodentlig men det er altså kkke pga muslimer, men det er da lidt hul i hovedet at man tager de gode morgentimer og partout skal bruge dem til konfirmationsforberedelse når alle elever ikke deltager onder er altså en del der ikke deltager både Hassan og Bo. Jeg er stemt for det flyttes til eftermiddagen som så meget andet frivilligt og vi får morgentimerne til skolefagene

Om de har morgen eller eftermiddags fri, de som ikke skal med er vel et fedt, ihvertfald i min verden

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.