lineog4 skriver:
Uha at trække DF kortet blot fordi nogen gerne vil synge julesalmer - den synes jeg så personligt lukker mere end ønsket om julesalmer eller en del af de indlæg der har været i denne tråd.
Jeg tænker du måske også mangler indsigt for ingen skoler jeg har været i berøring med sidder med foldede hænder og synger samtlige vers af er barn er født i bethlehem - for det første er der simpelthen for mange vers til man kan fastholde især de små klasser der dog elsker at skråle med på halleluja (og det gælder også ikke kristne børn for det er en ørehænger), og de foldede hænder hører vist en anden tid til da forkyndelse er forbudt i den danske folkeskole.
jeg arbejder på en skole hvor der er en stor procentdel af børn med andet etnisk baggrund. Men der findes også skoler hvor de måske er meget "danske" men hvor der er jøder, jehova, asetro og hvad ved jeg og der er det vel lige så vigtigt man rummer og inkluderer?
Når vi når december måned tænker vi da selvsagt over vi ikke smider julemænd og nisser heler tiden, et emne kan være engle ds de findes i såvel islam som kristendommen (og igen så glemmer vi lige aserne, buddhisterne, hinduisterne og og og, men fred være med det) og jeg forventer da at alle børn kan deltage gså når vi synger en salme, når vi fortæller om engle i islam eller når vi tager i en kirke og ser på engle - der er desværre ikke samme kulturrigdom i moskerne i DK så vi kan ikke tage rundt og se engle i mosker. Og jeg kræver alle er aktivt deltagende i og med det ikke handler om forkyndelse men om læring, læring inden for faget kristendom, billedkunst, historie og dansk.... og så lige en sød historie der viser hvor fantastisk det er vi går ud og ser på verden også selvom det er i en kirke. Jeg vAr i kirke med min klasse og en lille dreng der er muslimsk spørger midt i det hele: begraver i folk uden tøj på? Øh nej, hvorfor tror du det? Fordi alle jegers engle er nøgne...
Jeg har aldrig oplevet andet end at en tur i kirke op til jul har lagt op til fantastiske samtaler både hos de små elever og de store, snakke or islam og andre religioner i lige så høj grad er i fokus som den kristne for nu kan vi sammenligne med samme udgangspunkt - det er i det hele taget det fantastiske ved ture i skolen om det er til en kirke, et museum, i skoven eller ud og sejle, man har et fælles udgangspunkt man kan tale ud fra men da så sandelig om en masse andre ting og også
For det første vil jeg lige slå fast, at kommentaren om DF var møntet på de personer, der bruger termer som "vores land" og "dem og os" og i øvrigt mener, at muslimerne bare kan tage tilbage, hvor de kom fra, hvis de ikke bryder sig om lugten i bageriet. Det stemmer da efter min overbevisning fint overens med DF's polemik.
For det andet har jeg fint med indsigt, tak - jeg har selv gået i skole for ikke så forfærdelig længe siden
Læs mit indlæg igen, så finder du måske ud af, at vi er ret enige om, at ingen synger samtlige vers af omtalte julesalme. Det med de foldede hænder, var blot for at understrege, at det virker så forfærdelig gammeldags at sidde og synge HELE salmer i skolen. Vi er langt mere udviklede og mangfoldige i dag, ergo har børnene også et langt bredere spektrum af ting, det forventes, de lærer ift. samfundets opbygning og forventninger. Dvs., at der i dag sikkert slet ikke er lagt tid og ressourcer ind i samme omfang som før i tiden til f.eks. salmesang. Men lad nu det ligge, for det er slet ikke salmesang, det handler om i det store hele:
Lad os nu indse, at vi bliver nødt til at rumme (bl.a.) muslimerne i vores samfund(!). Ellers kan vi, som jeg også svarede en anden, ikke forvente, at muslimerne vil rumme danskerne og de danske traditioner. Julen bliver jo ikke "ødelagt" af, at der bliver skippet et par salmevers eller at en eller anden boligforening ikke har lyst til at bruge ressourcer på et juletræ. Tror I helt seriøst, at muslimerne er ude på at ødelægge de danske traditioner..?