Hvad mener I om dette?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. november 2013

TNBC

Anonym skriver:

http://www.bt.dk/danmark/skoler-aendrer-julen-af-hensyn-til-muslimer 

Personligt syntes jeg, at der bliver taget AL for megen hensyn! Julen er en stor tradition i DK, og desuden en vigtig rolle i den kristne tro. Hvad mener I? 

Er ano af personlige årsager som ikke skal diskuteres. 

den her er fra sidste år http://denkorteavis.dk/2012/et-flertal-af-muslimer -aflyser-julen-i-kokkedal/, og den viser at danskerne er large omkring deres højtid og gerne vil være med til det, men lige så snart det så kommer til dem, være en del af vores, siger de nej og gider ikke. så det skal gå ud over de familier der har boet der i mange år, og har været med til den julefest hvert år og har haft juletræet.

Det viser at vi er åbne for deres traditioner.. altså vi tager imod dem, men vi får ikke noget igen, vi skal bøje os for dem, for ikke at støde dem. men jeg bliver da også lidt stødt af at jeg ikke må synge julesamler, af frygt for at nogen bliver stødt.
jeg synes ikke det er helt fair.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2013

Dansebjørn

Loa skriver:

Men hvad så? Skal skolerne så religionsopdeles?

Det er da hovedløst at Adam ikke må synge julesange fordi han tilfældigvis bor et sted hvor der er en stor procentdel muslimer.

Nu mener jeg heller ikke, at julen på nogen måde skal afskaffes i danske folkeskoler. Så jo, selvfølgelig skal børnene stadig synge julesalmer og danse om træer! 

Jeg mener bare, at der selvfølgelig samtidig skal tages hensyn til, at nogle skoler har en større procentdel af ikke-kristne. For JO, vi skal sgu tage hensyn til muslimerne, ellers kan det da ikke forventes at vi får nogen respekt igen 

Jeg synes, lille Adam er heldig, at han kan vokse op med folk af anden etnisk baggrund end ham selv, så han også kan lære om andre kulturer og værdier end de danske. Jeg tror, at lille Adam bliver et vældig tolerant og åbensindet menneske

Anmeld

7. november 2013

TNBC

Dansebjørn skriver:

Nu mener jeg heller ikke, at julen på nogen måde skal afskaffes i danske folkeskoler. Så jo, selvfølgelig skal børnene stadig synge julesalmer og danse om træer! 

Jeg mener bare, at der selvfølgelig samtidig skal tages hensyn til, at nogle skoler har en større procentdel af ikke-kristne. For JO, vi skal sgu tage hensyn til muslimerne, ellers kan det da ikke forventes at vi får nogen respekt igen 

Jeg synes, lille Adam er heldig, at han kan vokse op med folk af anden etnisk baggrund end ham selv, så han også kan lære om andre kulturer og værdier end de danske. Jeg tror, at lille Adam bliver et vældig tolerant og åbensindet menneske

jeg har smidt et link ind, hvor danskerne har deltaget(og betalt) for at være med til muslimernes højtid(kan ikke huske hvad det hedder).. for at vise at vi acceptere og vil lære omkring det. det kostede 60.000kr.
så ville danskerne holde julefest, som ville koste 6-7000kr, men det ville de ikke være med. for det ville de ikke fejre.

så vi prøver deres ting, men de gider ikke prøve vores.
jeg synes at det er en god ide at opleve hinandens traditioner. jeg ved godt at det kun lige er en gang, et år.. men det viser at vi er large, men de gider ikke betale til noget som er tradition for os.
de er også ved at få fjernet juletræet i kokkedal, som er der hvert år. hvorfor skal de bestemme hvad der er udenfor i et fællesområde?

ja vi skal tage til hensyn til hinanden, og jeg acceptere at der er nogen der ikke spiser noget, ikke fejre noget, eller bare ikke tro på noget, ligesom at jeg håber at folk acceptere at jeg ikke tro på noget.. jeg er ikke kristen,men jeg elsker julen og glæder mig til den hvert år, og mine børn skal have lov til at synge samler og julesange hvor de har lyst til det, for det vil være en del af vores hjemmeliv og jeg synes ikke der skal være tabu omkring det. Børn synger jo ikke sange, for at støde folk, men fordi de synes det er sjovt og de kan li dem.

Anmeld

7. november 2013

Muhmi

Herhjemme har julen ikke så meget handlet om kristendom, jeg er aldrig rigtig blevet præget af at det er det, det hele handler om, jo i salmerne osv. Men for mig er julen en ting FYLDT til randen med traditioner, hygge, samvær, lys i mørke og familie. Der er ingen der skal prøve at tage min jul fra mig, ligemeget hvem det er... Det er min jul og jeg vil ikke ændre den fordi andre måske bliver stødt af den.

Anmeld

7. november 2013

Dansebjørn

lineog4 skriver:

Uha at trække DF kortet blot fordi nogen gerne vil synge julesalmer - den synes jeg så personligt lukker mere end ønsket om julesalmer eller en del af de indlæg der har været i denne tråd. 

Jeg tænker du måske også mangler indsigt for ingen skoler jeg har været i berøring med sidder med foldede hænder og synger samtlige vers af er barn er født i bethlehem - for det første er der simpelthen for mange vers til man kan fastholde især de små klasser der dog elsker at skråle med på halleluja (og det gælder også ikke kristne børn for det er en ørehænger), og de foldede hænder hører vist en anden tid til da forkyndelse er forbudt i den danske folkeskole.

jeg arbejder på en skole hvor der er en stor procentdel af børn med andet etnisk baggrund. Men der findes også skoler hvor de måske er meget "danske" men hvor der er jøder, jehova, asetro og hvad ved jeg og der er det vel lige så vigtigt man rummer og inkluderer? 

Når vi når december måned tænker vi da selvsagt over vi ikke smider julemænd og nisser heler tiden, et emne kan være engle ds de findes i såvel islam som kristendommen (og igen så glemmer vi lige aserne, buddhisterne, hinduisterne og og og, men fred være med det) og jeg forventer da at alle børn kan deltage gså når vi synger en salme, når vi fortæller om engle i islam eller når vi tager i en kirke og ser på engle - der er desværre ikke samme kulturrigdom i moskerne i DK så vi kan ikke tage rundt og se engle i mosker. Og jeg kræver alle er aktivt deltagende i og med det ikke handler om forkyndelse men om læring, læring inden for faget kristendom, billedkunst, historie og dansk.... og så lige en sød historie der viser hvor fantastisk det er vi går ud og ser på verden også selvom det er i en kirke. Jeg vAr i kirke med min klasse og en lille dreng der er muslimsk spørger midt i det hele: begraver i folk uden tøj på? Øh nej, hvorfor tror du det? Fordi alle jegers engle er nøgne... 

Jeg har aldrig oplevet andet end at en tur i kirke op til jul har lagt op til fantastiske samtaler både hos de små elever og de store, snakke or islam og andre religioner i lige så høj grad er i fokus som den kristne for nu kan vi sammenligne med samme udgangspunkt - det er i det hele taget det fantastiske ved ture i skolen om det er til en kirke, et museum, i skoven eller ud og sejle, man har et fælles udgangspunkt man kan tale ud fra men da så sandelig om en masse andre ting og også

For det første vil jeg lige slå fast, at kommentaren om DF var møntet på de personer, der bruger termer som "vores land" og "dem og os" og i øvrigt mener, at muslimerne bare kan tage tilbage, hvor de kom fra, hvis de ikke bryder sig om lugten i bageriet. Det stemmer da efter min overbevisning fint overens med DF's polemik.  

For det andet har jeg fint med indsigt, tak - jeg har selv gået i skole for ikke så forfærdelig længe siden Læs mit indlæg igen, så finder du måske ud af, at vi er ret enige om, at ingen synger samtlige vers af omtalte julesalme. Det med de foldede hænder, var blot for at understrege, at det virker så forfærdelig gammeldags at sidde og synge HELE salmer i skolen. Vi er langt mere udviklede og mangfoldige i dag, ergo har børnene også et langt bredere spektrum af ting, det forventes, de lærer ift. samfundets opbygning og forventninger. Dvs., at der i dag sikkert slet ikke er lagt tid og ressourcer ind i samme omfang som før i tiden til f.eks. salmesang. Men lad nu det ligge, for det er slet ikke salmesang, det handler om i det store hele:

Lad os nu indse, at vi bliver nødt til at rumme (bl.a.) muslimerne i vores samfund(!). Ellers kan vi, som jeg også svarede en anden, ikke forvente, at muslimerne vil rumme danskerne og de danske traditioner. Julen bliver jo ikke "ødelagt" af, at der bliver skippet et par salmevers eller at en eller anden boligforening ikke har lyst til at bruge ressourcer på et juletræ. Tror I helt seriøst, at muslimerne er ude på at ødelægge de danske traditioner..?   

Anmeld

8. november 2013

Glad Giraf

A&F skriver:

Bliver du skræmt? Tillad mig, da jeg på intet tidspunkt nævner hun ikke skal lære andet end arabisk og islam. Men jeg er altså selv barn af en dansk konveteret mor og arabisk far. Så kom ikke og belær mig om hvad du synes jeg burde gøre istedet for ikke når vi er tosprogede. og studier faktisk viser hvor vigtigt det er for børn at have deres modersmål i orden. Jeg er opdraget med samme værdier og normer inden for islam som min datter skal opdrages med. Og ved siden af har jeg selv en familie som holder jul, fødselsdage mm. Og respekter dem stadig selvom jeg er muslim. Jeg deltager dog ikke i deres begivenheder. Men jeg er opdraget islamisk, og fungerer sku da ganske udemærket. Så være du ganske rolig, og lad mig om at bestemme hvordan min datter skal opdrages. 

Af ren nysgerrighed så bliver jeg nødt til at spørge, hvorfor skal don datter have arabisk som hovedsprog og dereffter Dansk?

Umiddelbart lyder det som om du selv klarer dig ganske fint på dansk, og det er her i lever hver eneste dag...
Hvorfor skal dansk så ikk være modersmålet? Giver det mening det jeg prøver at skrive? :/

Det må da være lettere for din datter at begå sig hvis hun ikke er i tvivl i det danske sprog?

Anmeld

8. november 2013

Dansebjørn

Yurie skriver:

jeg har smidt et link ind, hvor danskerne har deltaget(og betalt) for at være med til muslimernes højtid(kan ikke huske hvad det hedder).. for at vise at vi acceptere og vil lære omkring det. det kostede 60.000kr.
så ville danskerne holde julefest, som ville koste 6-7000kr, men det ville de ikke være med. for det ville de ikke fejre.

så vi prøver deres ting, men de gider ikke prøve vores.
jeg synes at det er en god ide at opleve hinandens traditioner. jeg ved godt at det kun lige er en gang, et år.. men det viser at vi er large, men de gider ikke betale til noget som er tradition for os.
de er også ved at få fjernet juletræet i kokkedal, som er der hvert år. hvorfor skal de bestemme hvad der er udenfor i et fællesområde?

ja vi skal tage til hensyn til hinanden, og jeg acceptere at der er nogen der ikke spiser noget, ikke fejre noget, eller bare ikke tro på noget, ligesom at jeg håber at folk acceptere at jeg ikke tro på noget.. jeg er ikke kristen,men jeg elsker julen og glæder mig til den hvert år, og mine børn skal have lov til at synge samler og julesange hvor de har lyst til det, for det vil være en del af vores hjemmeliv og jeg synes ikke der skal være tabu omkring det. Børn synger jo ikke sange, for at støde folk, men fordi de synes det er sjovt og de kan li dem.

Dit indlæg understreger på mange måder mine pointer med, at danskerne ikke er åbne: "Højtiden" hedder Eid og er den fest, der holdes, for at markere afslutningen på ramadanen. Og dét ved jeg som helt almindelig åbensindet dansker.

"Prøve vores og deres ting"? Som jeg læser det, har det handlet om prioriteringer, som måske har taget lidt overhånd(f.eks. med hoppeborg og klatrevæg, som formodes at have været dyre poster). Der står f.eks. i artiklen, du har linket til, at flere bagefter har "trukket i land" og været kede af det manglende juletræ. Det burde være muligt for dem at slå i bordet næste år, eftersom at der, ifølge artiklen trods alt "kun" var en beboerprocentdel på 60 muslimer. Mon ikke de 40 procent kan få trumfet noget julehygge igennem til næste jul?

Bum bum.. Desuden er den slags historier GUF for medierne! Læg bare mærke til billedet: et juletræ med et stort fedt RØDT kryds over! Bare dette er med i artiklen for at vække din og andre læseres indre lille nationalist. Vi tænker straks: Uuuh nej, ingen skal da tage MIN gode gamle danske jul fra mig! Men det er jo enkelttilfælde, der once in a while dukker op, og medierne blæser det op, så hr. og fru Jensen kan sidde hjemme i sofaen og blive forargede over "de fremmede", som kommer og "ødelægger" vores traditioner. Derudover fremstilles det muslimske flertal i artiklen som nogle tyraner, hvor nogle af beboerne nærmest er bange for at ytre deres mening. Jeg mener bare, at man ikke kan lede noget ud af sådan en artikel andet end, at den slags ting hænder i det danske samfund som en følge af den voksende multikulturelitet.  

Anmeld

8. november 2013

Loa

Dansebjørn skriver:

For det første vil jeg lige slå fast, at kommentaren om DF var møntet på de personer, der bruger termer som "vores land" og "dem og os" og i øvrigt mener, at muslimerne bare kan tage tilbage, hvor de kom fra, hvis de ikke bryder sig om lugten i bageriet. Det stemmer da efter min overbevisning fint overens med DF's polemik.  

For det andet har jeg fint med indsigt, tak - jeg har selv gået i skole for ikke så forfærdelig længe siden Læs mit indlæg igen, så finder du måske ud af, at vi er ret enige om, at ingen synger samtlige vers af omtalte julesalme. Det med de foldede hænder, var blot for at understrege, at det virker så forfærdelig gammeldags at sidde og synge HELE salmer i skolen. Vi er langt mere udviklede og mangfoldige i dag, ergo har børnene også et langt bredere spektrum af ting, det forventes, de lærer ift. samfundets opbygning og forventninger. Dvs., at der i dag sikkert slet ikke er lagt tid og ressourcer ind i samme omfang som før i tiden til f.eks. salmesang. Men lad nu det ligge, for det er slet ikke salmesang, det handler om i det store hele:

Lad os nu indse, at vi bliver nødt til at rumme (bl.a.) muslimerne i vores samfund(!). Ellers kan vi, som jeg også svarede en anden, ikke forvente, at muslimerne vil rumme danskerne og de danske traditioner. Julen bliver jo ikke "ødelagt" af, at der bliver skippet et par salmevers eller at en eller anden boligforening ikke har lyst til at bruge ressourcer på et juletræ. Tror I helt seriøst, at muslimerne er ude på at ødelægge de danske traditioner..?   

Mht dine sidste linier, så ja lige netop når det handler om den sag i boligforeningen... Hvis det ikke er for at ødelægge danske traditioner hvad pokker er det så? Der kan man da snakke om manglende rummelighed....

Og ja selvfølgelig tager vi de emner til os der bliver hevet frem i medierne, skal vi bare ignorere alle sammen og sige "nej det er endnu et misvisende billede af muslimerne"

Det hele kan vel for pokker ikke være misvisende?

Jeg er helt med på at det langt fra er alle der er sådan og som ikke kan rumme de danske traditioner, men hvorfor skal vi lade dem der ikke kan/vil, få lov at overtage??
Der burde sgu da være nogle der bankede i bordet og som kan se det ender galt.

Anmeld

8. november 2013

lineog4

Dansebjørn skriver:

Nu lever jeg selv i en blandet familie dog ikke med en muslim så det med danske traditioner er vist allerede godt udvandet her hjemme 

Jeg går ikke rundt og rummer muslimer, jeg er bare sammen med dem menneske til menneske - jeg ønsker mig et samfund hvor vi ikke er så optaget af om vi er det ene eller der andet, hvor de famøse labels smides væk og det jeg møder er et menneske med en rygsæk og i den er bla. religion men så sandelig også en masse andre ting. Jeg kan sagtens opleve en større samhørighed med en med anden etnisk baggrund end dansk end en der er pæredansk. Jeg sortere sjældent ud fra det. Når jeg arbejder med bliver jeg dig nød til at sortere i forhold til modersmål, da det selv for de dygtigste elever gør en forskel i forståelse - fx og måske endda især i forhold til metaforer og ordsprog som vi kaster om os uden at tænke over det - men der er der så ikke forskel i forhold til religion eller land. men ellers møder jeg Hassan og bo som to børn og ikke andet - jeg rummers alles forskellighed uden labels.

Jeg tror det folk reagerer på fx i juletræs sagen er hvis det bliver majoritetens diktatur hvorfor går det så ikke begge veje, hvis majoriteten kan vælge ikke at rumme julen - og i den boligforening var der tale om en majoritet i bestyrelsen. hvorfor skal majoriteten så vælge at rumme Eid? Du har ret at DF hR taget patent på at tage disse snakke, men det er jo nok egentlig der det går af h.... Til, for det er ikke rascisme at debattere og forklare at vi skal rumme minoriteter og det går begge veje - når danskere er en minoritet som i den boligforening kan man ikke i demokratiets navn vælge at underkende deres riter og ritualer (jeg siger ikke religion for juletræ har intet med religion at gøre), på samme måde som vi i DK hvor majoriteten ikke er muslimer ikke må underkende islamiske riter og ritualer. Det må og skal gå begge veje, og vi må "opdrage" hinanden til at være demokratiske verdensborgere, hvor demokrati ikke misbruges som majoritets diktatur.

Men samtidig er det heller ikke meningen at den med de skarpeste krav kan give dagsorden, det må være kompromisser. Et godt eksempel er svinekød og halal. Ingen skal presses til at spise noget de ikke vil, og er man i social sammenhæng skal der være tænkt over de krav og der skal være et alternativ så alle føler sig velkommen, men at gå så langt så man bare kun servere mad ud fra islams forskrifter det er ikke kompromis, det er ikke mangfoldighed, det er ikke rummelighed - det er overdrivelse og forventes faktisk ikke af en muslim - det er der hvor de rummelige danskere går over gevind og skaber grobund for en masse stemmer til DF.

Anmeld

8. november 2013

A&F

Glad Giraf skriver:

Af ren nysgerrighed så bliver jeg nødt til at spørge, hvorfor skal don datter have arabisk som hovedsprog og dereffter Dansk?

Umiddelbart lyder det som om du selv klarer dig ganske fint på dansk, og det er her i lever hver eneste dag...
Hvorfor skal dansk så ikk være modersmålet? Giver det mening det jeg prøver at skrive? :/

Det må da være lettere for din datter at begå sig hvis hun ikke er i tvivl i det danske sprog?

Altså selv pædagogerne i vuggestuen fortæller mig hvor vigtigt det er at barnet lærer sit modersmål. Der er jo også forældre der i en tidlig alder lærer deres børn engelsk. Så det skader ingen at man lærer sit barn dets modersmål. Og så bliver hun som undersøgelser også viser, bedre til at tilegne sig andre sprog . Min datter snakker fint arabisk, men er faktisk meget bedre til dansk. Hun er snart 2,5 år. Det er nok også fordi at min mand og jeg snakker mest dansk herhjemme , men vi ligger meget vægt på at hun også får det arabiske med sig. Da hun bruger det danske sprog i vuggestuen og med min mor, som tit ser hende. Derfor forsøger vi at bruge det arabisk og danske sprog til dagligt. Sådan en slags mix. Især da hendes bedsteforældre (mine svigerforældre) ikke snakker dansk.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.