Hvad mener I om dette?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. november 2013

Kløver

Hvem? skriver:

Jeg har den dybeste respekt for andre religioner end min egen, men jeg syntes simpelthen det er noget fis, at det er danskerne der skal tage hensyn til (i det her tilfælde) muslimerne, hvor går grænsen?

Skal danskerne snart til at bære tørklæde?

Hvorfor kan muslimerne ikke udeblive fra samlesang, juletræsfester ect. ligesom jøderne i den gamle skole blev hjemme om lørdagen pga deres sabbat?

Muslimske børn kan melde sig ud, men de skal IKKE have lov til at mase juletraditioner og salmesang ud, fordi det støder muslimer.

De kommer med en hel anden kultur og føler de, at det støder, må de holde sig væk. Danskerne er ligeglade med, hvad folk tror på. Vi er skideligeglade med hvad folk tror på!!!. Det må de selv om.

Og samme tolerance har vi over for, at muslimer melder sig ud der, hvor det kolliderer med deres tro. Men de skal aldrig have lov til at mase systemet, de skal ikke forsøge at ændre vores dansk kristne kultur, den skal de ikke blande sig i. Muslimer behøver ikke synge danske julesalmer, de skal ikke spise pølser. Ligesom vi ikke går i moské.

Krybbespil, julesalmer, flæskesteg, regn af gaver og alt det danskene er glade for, det er vores kultur. Det er stik imod hvad muslimerne har med at gøre. Men vi elsker det - og vi er vel i >Danmark?

Ja, jeg blir sgu snart i tvivl?

Som skrevet øverst i indlægget interesser jeg mig rigtig meget for religion, og hvordan andre folk tolker deres tro, MEN der er vel en grænse.... eller er der?

Godt skrevet og enig

Hvis man endelig skal tage hensyn kan der vel ligestilles ved at de får lov at fejre Eid, synes det er ved at tage overhånd og jeg bliver harm, for julen er da en stor del af Danmark, hvilket mange muslimer fejrer

JHV fritages jo også når der fejres jul, juleklip og kirkegang. Det næste bliver vel at konfirmationsforberedelse skal foregå som aftenundervisning :-0

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. november 2013

anna111

Profilbillede for anna111
Mor og meget mere skriver:

Det skal vel retfærdigvis understreges, at Ali og Fatimah i 3. klasse ikke selv har valgt at bo i Danmark...

Nej men det har deres forældre så valgt for dem og tror enlig osse de er lige glade det er forældrene det er galt med.
Og vis børnene selv kunne vælge ville de nok osse fortrække danmark. Var det beder formeleret for dig?

Anmeld

6. november 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
anna111 skriver:

Nej men det har deres forældre så valgt for dem og tror enlig osse de er lige glade det er forældrene det er galt med.
Og vis børnene selv kunne vælge ville de nok osse fortrække danmark. Var det beder formeleret for dig?

Helt enig i, at det er forældrene, ikke børnene, man tager hensyn til på den måde. 

Anmeld

6. november 2013

wamse

Æv hvor jeg synes det er skide træls, at det altid bliver til en dem mod os, eller det er vores land, og de har selv valgt at være her, og så simpelt er det bare ikke.

Ja jeg er vokset op med at vi lærte fadervor og synge div kristne julesalmer, men heldigvis har vi da udviklet os siden der, og heldigvis er danmark nu et multikulturelt samfund, og intet er på forhånd givet - ej heller hvilken religiøs tilhøsforhold man har, eller om man overhovedet har en. 

Mit barn skal da ikke lære fadervor udenad, fordi man altid har gjort det, men hun skal da i den grad lære at smage på mange forskellige muligheder, og så skal hun selv træffe hendes beslutning..... Som om jeg synes det er fedt, at hun allerede nu i 1 klasse tror, at jeg er forkert på den, når jeg siger, at jeg ikke tror på Gud, og at jeg ikke er medlem af den danske folkekirke, for i skolen lærer de jo noget andet 

Jeg mener ikke man skal fjerne kristne sange, men nærmere tilføje andre religioners højtider også. 

Anmeld

6. november 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
wamse skriver:

Æv hvor jeg synes det er skide træls, at det altid bliver til en dem mod os, eller det er vores land, og de har selv valgt at være her, og så simpelt er det bare ikke.

Ja jeg er vokset op med at vi lærte fadervor og synge div kristne julesalmer, men heldigvis har vi da udviklet os siden der, og heldigvis er danmark nu et multikulturelt samfund, og intet er på forhånd givet - ej heller hvilken religiøs tilhøsforhold man har, eller om man overhovedet har en. 

Mit barn skal da ikke lære fadervor udenad, fordi man altid har gjort det, men hun skal da i den grad lære at smage på mange forskellige muligheder, og så skal hun selv træffe hendes beslutning..... Som om jeg synes det er fedt, at hun allerede nu i 1 klasse tror, at jeg er forkert på den, når jeg siger, at jeg ikke tror på Gud, og at jeg ikke er medlem af den danske folkekirke, for i skolen lærer de jo noget andet 

Jeg mener ikke man skal fjerne kristne sange, men nærmere tilføje andre religioners højtider også. 

HVAD lærer de din datter i skolen?? At alle etniske danskere er medlemmer af folkekirken og tror på Gud? Det lyder meget underligt. 

Vi må ikke forkynde i folkeskolen, så hvis du oplever det, skal du protestere. Og flertallet af os skolelærere er vist præcis lige så lunkne kulturkristne eller ikke-troende som flertallet af befolkningen. 

Anmeld

6. november 2013

MorTil4<3

Anonym skriver:

http://www.bt.dk/danmark/skoler-aendrer-julen-af-hensyn-til-muslimer 

Personligt syntes jeg, at der bliver taget AL for megen hensyn! Julen er en stor tradition i DK, og desuden en vigtig rolle i den kristne tro. Hvad mener I? 

Er ano af personlige årsager som ikke skal diskuteres. 

jeg bliver så rassende og bitter indeni !!!

der skal dælme ikke tages hensyn til dem! det bliver der rigeligt i forvejen

akurat som det med gris i børnehaven!

der er godt ikke nogen der skal komme og bestemme her hvad jeg vil give min søn med i madpakken!!!
han elsker sin leverpostej og kødpølse, så aldrig vil jeg forbyde ham den !!

Anmeld

6. november 2013

LilleSmølf

anna111 skriver:

Jeg ser det sådan vi er et dansk land og vi er kristende og muslimer har selv valgt at være her
Syntes det er helt fint vis muslimer ikke er med til jule afslutningen eller går med i kirke og de behøver ikke synge med på vores jule sange..
Men derfor skal vores tro og vores traditioner ikke laves om det her er danmark og vi har altid holdt jul på denne måde
De danske børn skal da ikke straffes for at en muslim der salgt har valgt at være her er med i deres klasse

Øøh, forstår du begrebet "flygtning"?

Nu spørger jeg lidt "stikkende" med vilje for det er altså IKKE os alle, der har valgt at være here.

Jeg valgte ikke en dyt da mine forældre flygtede hertil med mig da jeg var 2, og det gjorde de heller ikke. Og nej, man KAN ikke bare flytte "hjem" (hvor end det så skulle være) som mange har for vane at foreslå. Synes jeg bare lige du skal være obs på (:

Men ud over det er jeg enig i, at man ikke burde ændre på traditionerne. De hverken bider eller slår, og det gør et par salmevers heller ikke.

Anmeld

6. november 2013

wamse

Mor og meget mere skriver:

HVAD lærer de din datter i skolen?? At alle etniske danskere er medlemmer af folkekirken og tror på Gud? Det lyder meget underligt. 

Vi må ikke forkynde i folkeskolen, så hvis du oplever det, skal du protestere. Og flertallet af os skolelærere er vist præcis lige så lunkne kulturkristne eller ikke-troende som flertallet af befolkningen. 

Min datter oplever det som sandheden at Gud og den tilhørende historie er den eneste version af virkeligheden, og hun oplever hun klart, at jeg er meget forkert når jeg siger at jeg ikke tror på, at der findes en Gud, ihvertfald ikke for mig.

Jeg kan da sagtens forstå at hun får det indtryk, for vi er jo omgivet af kristne helligsteder(kan ikke lige huske om kirken ikke også kaldes dette), og jeg ved at hendes klasse for nyligt har været der, og har hørt præsten fortælle om kirken, om kristendommen m.m. 

Anmeld

6. november 2013

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

Personligt syntes jeg, at der bliver taget AL for megen hensyn! Julen er en stor tradition i DK, og desuden en vigtig rolle i den kristne tro. Hvad mener I? 

jeg synes lidt det er noget fis...

Jeg kender en muslimsk familie som, da vi var mindre, tog med til juletræsfesten... Børnene var ligesom os andre med til at danse om juletræet og den store fik også gave af julemanden (den mindste var rædselslagen for ham)...

Jeg er helt med på at de ændrede faget fra  kristendom til  religion, men jeg synes de skal beholde de danske traditioner...

Anmeld

6. november 2013

A&F

Anonym skriver:

Altså jeg vil ikke lade mit barn deltage så meget i julen, men i stedet lade mit barn lave andre ting som lektier, læse, tage det med på udflugt , i stedet for at ændre på "julen". 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.