Tavshed omkring et barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. november 2013

bøllen

Karina80 skriver:

Hej 

Jeg ved ikke hvor jeg skal sætte den her "debat/frustration" op henne men prøver her. 

Der er et barn i min søns dagpleje, som vi ved at der er nogle problemer omkring. vi kan se og høre at han er "anderledes". (Han er omkring 1 1/2 år) Det er ikke sagt på nogen negativ måde og skal heller ikke forståes negativt. 

Han er en rigtig sød dreng, meget ordensmenneske og fortæller gerne hvor mit barns jakke er eller skal hænge når vi kommer og går.  Og han kan så også pludselig blive en værre bisse  han må bla ikke røre mit hår, for pludselig kan han finde på at rygge helt vildt i det og vil ikke give slip Igen. 

Der er 3 børn hos dagplejen og ham jeg omtaler "tæller for 2". Den anden mor og mig vil gerne vide, hvad der foregår omkring det omtalte barn, men forældrene er MEGET lukket omkring det. Dagplejemoren må ikke fortælle noget pga tavshedspligt  Fair nok, men vi har bedt om et evt møde, hvor vi stille og roligt kunne snakke om hvad der sker med ham. Der er for at vi bedre kan takle drengen og evt få en bedre forståelse for ham. 

Jeg kan bare mærke at jeg bliver skide frustreret over at forældrene ikke vil snakke med det. Jeg mener at det skader både dem og ikke mindst drengen, mere end det gavner. hvis man ikke ved andet, vil man tro at det er en "møgunge" uden opdragelse! Og helt ærligt, hvem vil have at folk tænker sådan om sit barn? Hvorfor så ikke sige, at mit barne evt har en diagnose eller at han er "et anderledes barn".. Det er da noget alle kan forholde sig til og jer er ret sikker på, at mange ville ændre deres opfattelse af dette barn, hvis man fik det at vide.. Hvad tænker i og har du evt stået i samme situation eller været den forældre der tier..  

Ville bare gerne forstå de forældre der tier....

med venlig hilsen 

karina 

Nu er jeg mor til en af de børn der er " anderledes " end de andre . Og alligevel en helt alm glad , dejlig dreng . Men han reagere på ting som andre børn måske ikke gør .

jeg forstår ikke helt mening med hvorfor I vil have et møde omkring barnet . I har jo som sådan ikke krav på at vide noget . Udfra hvad jeg læser er drengen jo ikke til skade for nogen . Og det lyder som om der er taget hånd om drengen.

må indrømme for mig lugter det lidt af nysgerrighed ( måske jeg tager fejl )

sidst men ikke mindst drengen er KUN 1,5 år - det er slet ikke muligt at stille en diagnose så tidligt .

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. november 2013

hautecouture

Jeg er klar over, at du/de andre forældre mener det i den bedste mening, men jeg ville personligt ikke bryde mig om, at skulle sidde til et møde og forsvare mit barns gøren og laden med undskyldninger og jeg ville ærligt talt føle mig en anelse angrebet, hvis jeg sammen med en dagplejer, skulle sidde og give redskaber til andre omkring hvordan de skal tackle mit barn i de 10 minutter de ser ham. Det lyder jo som om, at det er en helt uoverskuelig opgave for jer andre, at skulle hente børn pga ham - det ville jeg slet ikke bryde mig om og jeg kan sagtens forstå, at de som forældre, ikke føler de skal stå til ansvar overfor jer. Det er ikke jeres bord og I må bare tro på, at dagplejeren har fået de redskaber der evt skal til for at 'tackle' ham - men altså... Sådan som du beskriver det lyder det altså ikke SÅ underligt, jeg mener... En dreng på 1 1/2 år som rykker folk i håret og kræver opmærksomhed?.. Come on 

Anmeld

6. november 2013

isabellasmor

Karina80 skriver:

Hej 

Jeg ved ikke hvor jeg skal sætte den her "debat/frustration" op henne men prøver her. 

Der er et barn i min søns dagpleje, som vi ved at der er nogle problemer omkring. vi kan se og høre at han er "anderledes". (Han er omkring 1 1/2 år) Det er ikke sagt på nogen negativ måde og skal heller ikke forståes negativt. 

Han er en rigtig sød dreng, meget ordensmenneske og fortæller gerne hvor mit barns jakke er eller skal hænge når vi kommer og går.  Og han kan så også pludselig blive en værre bisse  han må bla ikke røre mit hår, for pludselig kan han finde på at rygge helt vildt i det og vil ikke give slip Igen. 

Der er 3 børn hos dagplejen og ham jeg omtaler "tæller for 2". Den anden mor og mig vil gerne vide, hvad der foregår omkring det omtalte barn, men forældrene er MEGET lukket omkring det. Dagplejemoren må ikke fortælle noget pga tavshedspligt  Fair nok, men vi har bedt om et evt møde, hvor vi stille og roligt kunne snakke om hvad der sker med ham. Der er for at vi bedre kan takle drengen og evt få en bedre forståelse for ham. 

Jeg kan bare mærke at jeg bliver skide frustreret over at forældrene ikke vil snakke med det. Jeg mener at det skader både dem og ikke mindst drengen, mere end det gavner. hvis man ikke ved andet, vil man tro at det er en "møgunge" uden opdragelse! Og helt ærligt, hvem vil have at folk tænker sådan om sit barn? Hvorfor så ikke sige, at mit barne evt har en diagnose eller at han er "et anderledes barn".. Det er da noget alle kan forholde sig til og jer er ret sikker på, at mange ville ændre deres opfattelse af dette barn, hvis man fik det at vide.. Hvad tænker i og har du evt stået i samme situation eller været den forældre der tier..  

med venlig hilsen 

karina 

Det var da noget mærkeligt noget. Koncentrer jer om jeres egne børn. Han er kun en stor baby??? Det kunne sagtens være min datter i perioder! Jeg var blevet stik hamrende tosset hvis der var nogle som kom og antydet der var noget galt med hende, og forøvrigt pressede på for at få afvide hvad der foregår i hendes liv?! er faktisk næsten i chok! Tænk at være SÅ nysgerrig og dømmende 

Anmeld

6. november 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Frk. Himmelblå skriver:

Kan godt forstå dig, og jeg er enig med dig i, at åbenhed er vejen frem omkring de "særlige" børn.

Tabuer kan være altødelæggende...

Er selv mor til et handicappet barn, som går i specialinstitution. Pædagogerne må heller ikke her afsløre de andres diagnoser, men der arrangeres forskellige tiltag for forældre, så vi kan snakke sammen, dele glæder og sorger og sparre med hinanden. På den måde, har jeg fået en masse nyttig viden om de andre børn også.

Måske I kunne lave noget "forældre-kaffe" i dagplejen, hvor I så kunne dele jeres historier sådan lidt mødregruppe-agtigt med lidt fødselsberetninger osv.. -På den måde kunne man måske få åbnet op.

Men det er da helt sikkert, at dit barns dagplejekammerat har nogle udfordringer, eftersom der er bevilget dobbeltnormering. - De kommer ikke "gratis".

Jeg ville være frustreret som dig. Og det er den lille dreng vel i bund og grud også, hvis det kan være svært at læse ham..

Men han er jo kun 18 mdr. - der er næppe en diagnose endnu, og med så lille et barn er forældrene nok slet ikke klar til at være åbne om noget, de formentlig ikke engang selv kender omfanget af og fremtidsperspektiverne i. 

Jeg mener, at man anstændigvis bør lade folk finde fodfæste og forståelse selv, før man forventer åbenhed. 

Anmeld

6. november 2013

Mor og meget mere

Karina80 skriver:

Hej 

med venlig hilsen 

karina 

Han er kun en stor baby - jeg håber søreme ikke, at nogen vil tænke om så lille et barn, at han er en møgunge uden opdragelse! 

Jeg gætter på, at der er uvished omkring hans eventuelle vanskeligheder, og at forældrene ikke er i nærheden af at vide, hvad der er tale om. Jeg tænker også, at de i den grad kan have brug for at sunde sig og acceptere, at der måske er tale om vedvarende problemer, uden at skulle involvere hele verden. Det ville kræve en afklarethed, som i mine øjne er urealistisk at forvente så tidligt. 

Nu skriver du så heller ikke noget, der på nogen måde lyder voldsomt eller alvorligt for så lille et barn - derfor kan jeg slet ikke se pointen i et møde. 

Lad dog lige forældrene finde ud af, hvad de står i, og lade det bundfælde sig, før du sætter mere i gang. 

Anmeld

6. november 2013

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2

Jeg var blevet tosset hvis jeg var de forældre  Synes slet ikke at I kan tillade jer at kræve et møde!! Det er for mig meget mærkeligt at I vil det?

Anmeld

6. november 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11
Omsorgsgiver skriver:

Jeg var blevet tosset hvis jeg var de forældre  Synes slet ikke at I kan tillade jer at kræve et møde!! Det er for mig meget mærkeligt at I vil det?

Helt enig! Ville godt nok blive ked af det hvis vores private sager ikke blev respekteret for at være PRIVATE.  det er da helt og holdent forældrenes sag, og de skal da absolut ikke forklare sig overfor de andres forældre. 

Hvis man er bange for sit barns sikkerhed, så må man jo spørge dp om det er trygt nok med den "voldsomme" drengs tilstedeværelse, og så stole på hendes vurdering.! 

Anmeld

6. november 2013

Mor og meget mere

Mor11 skriver:

Helt enig! Ville godt nok blive ked af det hvis vores private sager ikke blev respekteret for at være PRIVATE.  det er da helt og holdent forældrenes sag, og de skal da absolut ikke forklare sig overfor de andres forældre. 

Hvis man er bange for sit barns sikkerhed, så må man jo spørge dp om det er trygt nok med den "voldsomme" drengs tilstedeværelse, og så stole på hendes vurdering.! 

Enig. På mig virker det også urimeligt over for DP at forlange, hun arrangerer et møde - hun er jo en lus mellem to negle, og dybest set er det udtryk for mistillid til hendes professionelle vurdering at insistere på, der er tale om et problem af et omfang, der kræver inddragelse af de andre forældre. 

Anmeld

7. november 2013

Frk. Himmelblå

Mor og meget mere skriver:

Men han er jo kun 18 mdr. - der er næppe en diagnose endnu, og med så lille et barn er forældrene nok slet ikke klar til at være åbne om noget, de formentlig ikke engang selv kender omfanget af og fremtidsperspektiverne i. 

Jeg mener, at man anstændigvis bør lade folk finde fodfæste og forståelse selv, før man forventer åbenhed. 

Jamen, så kan man da beskrive udfordringerne og hjælpe med, hvilke metoder, der kan være nyttige i interageren med drengen. 

Masser af babyer har i øvrigt diagnoser. Det kan jo være genetisk eller noget, man har kunnet se på en MR-skanning. Han kan være født for tidligt osv. osv.

Min oplevelse er bare, at folk møder børnene på en meget bedre måde, når de har mulighed for at tænke i "forklaringer". Det er jo ikke det samme som, at man skal kende til hver en detalje. Og selvfølgelig er der stadig mulighed for, at barner rykker sig og vokser fra problemerne...

Anmeld

7. november 2013

Frk. Himmelblå

isabellasmor skriver:

Det var da noget mærkeligt noget. Koncentrer jer om jeres egne børn. Han er kun en stor baby??? Det kunne sagtens være min datter i perioder! Jeg var blevet stik hamrende tosset hvis der var nogle som kom og antydet der var noget galt med hende, og forøvrigt pressede på for at få afvide hvad der foregår i hendes liv?! er faktisk næsten i chok! Tænk at være SÅ nysgerrig og dømmende 

Drengen har dobbeltnormering. Det er der naturligvis en grund til. Det er faktisk svært at opnå (desværre), og følgelig må de være godt i gang med en udredning under kommunenens PPR-afd. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.