Jeg er enig. Vi ville faktisk have råd til at bruge den slags penge på overtøj til min søn, men jeg synes simpelthen det er resourcespild at smide penge ud af vinduet på den måde. I min verden er det respektløst overfor folk der ikke har så mange penge, at man bruger sine på den måde. Giver det mening?
Det er selvfølgelig op til hver enkelt hvad man vil bruge sine penge til, men det er blot min holdning.
Umiddelbart synes jeg folk må prioritere som de selv vil og har man det bedst med jakken eller andet har kostet en formue fordi man så tror man har gjort det bedste for sine børn så fred være med det.
Dog skurer det i mine ører at begrundelsen er fordi ellers vil de ikke gå med, og man som barn har en tanke om de andre er misundelige. Hvis en af mine sagde det tror jeg, jeg ville ryge fluks i genbrugsen og lære dem at de er skønne mennesker som alle vil lege med fordi de er dem de er og ikke grundet en jakke.
Men vi skal heller ikke forklejne at tøj udgør en signalværdi, jeg ved da godt at mine børns tøj forsøger at udstråle at jeg netop ikke vil bruge en masse penge på tøj, og samtidig at der er tænkt over det i forhold til det skal være praktisk. Plus det signalere en retro mor - griner. Jeg forsøger nogen gange at udfordre mig selv, og min store datter udfordrer mig i særlig grad da hun slet ikke er til retronblomster, nederdele og flower power, men til HM, neonfarver og praktiske bukser....
På samme måde er der vel et signal i dyre mærker...
Må lige komme af med en historie. For en del år siden var jeg i Lalandia med mormor og to børn, vi var i det her legeland og en mor kom med sin datter og spurgte om Dina ville lege med hendes datter. Vi stod så sammen og hun sagde: min datter er god til at spotte de ressource stærke børn som det er godt at lege med, feks. Spottede hun med det samme din datter på de lilla velourbukser - inde i mig var jeg ved at skrige af grin, for de bukser var tøj og skos kopier af småfolks velourbukser og havde kostet 50 kr. Men midt i grinet var jeg ved at brække mig.... Hvad er det for noget? jeg har venner som er yderst ressourcestærke med fantastiskebørn, men de ville aldrig købe et par småfolkbukser ikke fordi de ikke har råd, men fordi det ikke deresstil - de drikke moderdyr (som jeg vist selv er).
Anmeld