MEAK skriver:
Jeg synes, I skal sørge for at inddrage PPR - det er dem, der har ansvaret for det rette skoletilbud, om det så findes i kommunen eller ej.
Og så vil det være en rigtig god idé at kontakte VISO og bede dem om vejledning i forhold til jeres situation. De må ikke komme med konkrete anbefalinger i forhold til valg af skole, men de kommer med anbefalinger i forhold til hans handicap/diagnose.
Jeg ved jo ikke, hvordan I tidligere har tacklet forholdet til kommunen, men jeres sagsbehandler har vejledningspligt om jeres muligheder/rettigheder - den del overholdes sjældent, desværre.
Jeg synes, det er vigtigt for jer, at I begynder at benytte netværk; f.eks. en forening for børn med selektiv mutisme og/eller retardering. Og så er det en god idé at kontakte det sted, hvor han er blevet udredt, og bede om vejledning - måske jeres egen læge skal genhenvise.
Som forælder til et barn med et handicap, det være sig let eller svært, er man virkelig nødt til at holde sig på dupperne - dermed ikke sagt, at man skal erklære "krig mod systemet" eller gå til møder med den antagelse, at det offentlige ikke vil/kan hjælpe (det har jeg oplevet en del, der desværre gør). Men en erkendelse af, at vores børn er vores eget ansvar og at den enkelte kommune ikke altid kan leve op til det lovpligtige ansvar (enten pga ressourcer, kompetence osv) er god at have i baghovedet, så man kan være forberedt.
Nej, jeg arbejder ikke med børn, men har selv en 8 årig med en meget ressourcekrævende diagnose
)
jeg kontakter viso på mandag. jeg har været inde på deres hjemme side og kigge lidt, men syntes ikke der stå så meget

jeg har ledt efter foreninger for letter mental retaderet men syntes ikke rigtig jeg kan finde nogen.
jeg har ikke ledt efter nogen med selektiv mutisme for børn med selektiv mutisme og som regl velfungerne
der er kun en forening her nede og med alle dem som har handicappet børn(vi har været med) men der syntes jeg ikke rigtig vi passer ind, da vores ikke er så slemt som de andre.
han fik diagnosen på børnepsyk og de fortalte os at de ikke er der til at vejlede os, at det skulle kommunen gøre, men jeg fik så af vide i den gruppe jeg har nævnt længer oppe, at de bliver fulgt på børne ambuatoriet så derfor har jeg bedt lægen om en hendvisning der til, både sådan så vi kan få noget hjælp ang rådgivning også fordi kommunen lytter mere til dem.
som regl så tænker jeg, at nu er det endnu en kamp vi skal igennem med systemet, da jeg i 7 år allerede har måtte kæmpe en del. nu har vi feks. søgt aflastning til lucas, sådan så vi også kan bruge noget tid med freja, da hun bliver meget til side sat, og så vi også kan få noget mere overskud da jeg har en deprisson (staves) og det har forløbig taget 1,5 år og det til trods for at børnehave, støttepædagog og familie konsulent siger det, men i stedet fik vi en familie konsulent og det var begrænset hvor meget hun kunne rådgive os da jeg har arbejdet i en børnehave og ved en del ting derfra og nu har de så sagt at vi kan få en handicap hjælper så det virker bare som om de trækker tiden ud.
men til det her møde tog jeg det ikke som en kamp da jeg troede jeg kun skulle have positiv ting afvide(selom det var det modsatte) men jeg kunne høre at læren meget gerne ville hjælpe min dreng så til næste møde er jeg forberedt på at det bliver holdt for at hjælpe min dreng og ikke for endnu en kamp
okay jeg er glad for at du kan hjælpe os, selv om du selv har en del at se til

håber ikke det er alt for rodet det jeg har skrevet. jeg er ikke så god til at sætte tingene ned på skrift