MEAK skriver:
Det lyder rigtig svært for både din søn og jer som familie.
Først og fremmest er det tydeligt, at din dreng er stresset i det miljø han er i lige nu. symptomerne er jo typisk tiltagende ved stress og usikkerhed, og han fortæller dig faktisk, at den er gal både med ord "opgaverne er svære" og "jeg bliver nervøs når vi skal lege", ligesom han har sværere ved toiletbesøg.
Det er muligt, at ingen kan sætte en finger på, hvad der er sket af evt. forandringer, men noget er sket - det kan også meget vel være, at han bare ikke længere er i stand til at holde sammen på sig selv. Fuldstændig som vi voksne kan bide tænderne sammen i en periode, så kan og gør børn det også, men det holder ikke og de får stressymptomer, som får deres diagnose til at blomstre op.
Først og fremmest skal du være klar på, at når du har et barn med diagnose, så har kommunen nogle pligter og du har nogle rettigheder jf. serviceloven, bla til specialtilbud.
Jeg undrer mig over, at din søns klasselærer ikke har drøftet det her med PPR ( det kan selvfølgelig godt være sket), så du skal i første omgang bede dem om at lave en underrretning til PPR om hans mistrivsel i den nuværende klassestruktur. Det har de pligt til, når de kan se, at han tydeligvis har fået det dårligere over en periode (ikke, hvis det blot er nogle dårlige dage, så skal det bare skrives i en statusrapport og handlingsplan, men når det som her observeres over en lidt længere periode).
Dernæst skal du bede om et netværksmøde med de involverede parter, herunder skole, PPR, sagsbehandler og speciallæge (evt udredningsstedet). Du kan også bede din kommune om at kontakte VISO, som er statens videnscentral, og som stiller specialfaglig bistand til rådighed omkring lige netop dit barns diagnose og problematikker.
Du kan også selv kontakte VISO www.viso.dk og bede om vejledning.
Din søn er ikke så gammel, men der findes redskaber hos psykologer, som kognitivt kan arbejde med din søns angst - evt vha legeterapi. Du kan google og se om du kan finde noget i dit område, og dernæst kan du søge om hjælp til betaling hos din kommune - igen jf Servicelovens paragraffer. Hvis du har brug for hjælp til det, kan du altid søge råd hos DUKH, som er Den Uvildige Konsulentbistand på Handicapområdet. Du kan finde telefonnumre her www.dukh.dk
Det er vigtigt, at du handler nu, for din søn sender nogle ret klare signaler til jer, om at han ikke magter det her. Og nogle kommuner er bare ikke særlig vakse ved havelågen, dels pga økonomi men ofte også hvis de simpelthen ikke kender nok til diagnose og konsekvensen for børn, der skal inkluderes for enhver pris. Nu har inklusionsforsøget haft sin prøvetid, det fungerer ikke for ham - ergo må der noget andet til.
Held og lykke med det hele!
:-) Mette
tak for svar ja det er rigtig svært.
jeg vil lige prøve at finde den lov og kigge på den, for vores kommune er ikke særlige gode til at over holde de ting de skal, desværre

det møde vi holdt det skulle have været et netværksmøde, men sagsbehandleren var blevet syg, og mente vi skulle holde det alligevel, så mig og min mand fik lov til at bestemme om vi skulle holde det alligevel(eller vente til sagsbehandlerne var der også), også sagde jeg at det kun var hvis læren havde noget, også var det kun sagde at der var noget hun var bekrymmret (staves) for, og det ville vi jo gerne høre. vi troede også at ppr var indkaldt da de har været inde over før, men det var de ikke, så vi har aftalt at vi skal holde et møde efter den 7-11 da de er igang med nogen prøver og skolehjem samtaler og sådan noget.
jeg tænker også lidt at han måske havde forventet at det var lidt anderledes at gå i skole, og samtidtig er lille søster(hun gå også i 0 klasse bare i b hvor lucas gå i a) begyndt at ville lege med hendes veninder hvor hun før hen altid har tænkt på lucas og legede med ham.
jeg snakkede med læren igår formiddags, og fortalte hende hvad lucas havde sagt til os, og det er også sådan hun ser det, jeg snakkede med hende om, om de kunne prøve at give ham nogen lettere opgaver for at give ham lidt selvtillid på det område, og det ville hun snakkede med læsevejlederen om, da de jo så skal ned på børnehave niveau og det har hun ikke, men det kunne være læse vejlederen har det.
jeg spurgte også om de kunne tage ham lidt ud, så han kunne få en lille pause indimellem og det ville hun også kigge på, da det er hjælpe læren der skal det
hun er meget villig til at hjælpe ham, og har også spurgt os hvad vi tror de kan gøre da vi jo kender ham bedst, men samtidig skal hun også tage hensyn til de andre børn.
jeg har også kontaktet lægen for at få en henvisning til børne ambulatoret(staves) da jeg har hørt at de følger op på børns diagnoser, og tænker at de også måske kan råd give omkring hvad skolen kan gøre.
jeg vil lige kigge på de sider du har sendt
og tudsin tak for svar og siderne

arbejder du selv med børn ed diagnoser??