Advare du andre om fartkontrol?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. september 2013

lycly

**Ønskebabyen skriver:

Du tror ikke de lære af konsekvensen, i forhold til at du advare om en f.eks. en fotofælde? Ved en fotofælde vil de jo bare sætte farten ned imens de køre forbi og gasse op igen bagefter.

Men en bøde på 1000 kr. gør ondt og er træls, og kan f.eks. gøre så de tænker dét gider jeg ikke opleve igen, jeg kan godt bruge 1000 kr. på noget andet, så nu køre jeg pænt.

Ja, men en bøde er jo i "bedste" tilfælde. Der er jo en grund til at de sætter fartkontrol op, det jo fordi folk ofte kører for stærkt på den strækning og der ofte sker ulykker. Jeg vil ikke tage den "chance" at vedkommende slipper med en bøde. Hvis personen kører en ned og jeg kunne have fortalt om fartkontrollen ville jeg aldrig tilgive mig selv.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2013

lycly

M (: skriver:

Men hvis de bliver advaret kører de måske pænt de to-tre dage fotofælden står der, og kører derefter som normalt. Når man har fået x antal ærgelige bøder (og i enkelte tilfælde frakendelse af kørekort pga. for høj fart), så kan det da være at de med tiden lærer at køre pænere og det er vel i vores alles interesse?

Det tror jeg bare ikke på. Mange af dem jeg kender som har fået fartbøder er enten folk som lige den dag havde travlt og normalt kører pænt - så hvis jeg advarede dem ville de også køre pænt den dag.

De andre jeg kende som kører for stærkt kører bare generelt for stærkt og er ret så ligeglade med bøder - de tænker ikke over konsekvensen. Så dem kan jeg også ligeså godt advare og så kører de da pænt den dag - og hvis det er en strækning de ofte kører på, så husker de nok på at der kan være fartkontrol

Anmeld

13. september 2013

Muhmi

LuLy skriver:

Ja, men en bøde er jo i "bedste" tilfælde. Der er jo en grund til at de sætter fartkontrol op, det jo fordi folk ofte kører for stærkt på den strækning og der ofte sker ulykker. Jeg vil ikke tage den "chance" at vedkommende slipper med en bøde. Hvis personen kører en ned og jeg kunne have fortalt om fartkontrollen ville jeg aldrig tilgive mig selv.

Men de ville jo alligevel køre én eller anden ned på et eller andet tidspunkt hvis de kører så råddent at de bare majer folk ned.. En fartkontrolsadvarsel vil da ikke stoppe dem i at køre råddent ligeså snart de er forbi den? De skal da ikke advares, men netop STOPPES i akten og SÅ kan de få noget at tænke over...

Det skal da ikke gå ud over din samvittighed at andre kører med hovedet under armen... Tværdigmod...

Anmeld

13. september 2013

Masig

Frk.S skriver:

Tja, eller også fortsætter personen i samme tempo, bliver snuppet og får en bøde. MÅSKE personen så tænker at det var sgu nogle ærgelige penge at komme af med... jeg tror jeg kører med hovedet i stedet for røven for eftertiden = langt større chance for at det ikke kommer til at gå ud over en uskyldig at denne person ikke tænker sig om.

Så nej jeg advarer ikke folk. Hvis de kører for stærkt må de sgu selv tage konsekvensen.... 

Bliver også små irriteret når jeg ser de advarsler på Facebook.  

Det har du ret i, men jeg ville stadig have det rigtig skidt hvis nu jeg vidste der var politi på vejen og ikke lige blinkede til andre bilister og en af de bilister så endte med at slå et andet menneske ihjel... Selvom det ikke var min skyld, tror jeg stadig jeg resten af livet ville tænke "hvis jeg nu bare lige havde blinket"...

Som sagt er der jo flere aspekter i det, jeg vil ikke bare sige "de kan få en bøde så kan de sgu lære det", hvis min advarsel kan gøre trafikken mere sikker den dag lige dér hvor jeg er...

Dermed ikke sagt jeg bare automatisk blinker af andre hvis jeg ser politi, eller straks siger det videre til dem jeg kender, men synes stadig der er to sider af sagen...

Anmeld

13. september 2013

vitapigen

LuLy skriver:

Den vej jeg køre på hver dag er der ofte fartkontrol og der hvor fotovognen holder er der ALDRIG sket ulykker. Nogen gange føler jeg bare det er en pengemaskine

Anmeld

13. september 2013

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Nej, det gør jeg helt bestemt ikke. Det er ulovligt, at kører for hurtigt og tale i telefon, og det skal men selvfølgelig have en bøde for.

Anmeld

13. september 2013

LilleSmølf

**Ønskebabyen skriver:

Hvorfor er dét dobbeltmoralsk??

Vi kender vores familie og ved hvordan de køre. I mit tilfælde advare jeg min kæreste, søskende og forældre. De køre pænt, men kan have dage hvor de f.eks. har travlt og køre lidt for stærkt. Derfor ønsker jeg at advare dem, da jeg ved de til dagligt køre efter reglerne.

Jeg ønsker derimod ikke at advare gud og hver mand, for jeg aner ikke hvordan de køre og om de overholder færdselsreglerne.. Hvorfor skulle jeg advare Brian nede for enden af vejen, som konsekvent køre grimt??

Ikke for at tage kun dig ud, men til alle dem, der har samme holdning:

Hvorfor er det okay at køre for stærkt en gang imellem? Bare fordi de normal kører efter reglerne. Hvad hvis din kæreste den ene morgen han kører for stærkt rammer et barn?

Loven er sådan at man skal holde fartgrænsen. Hele tiden. Både en selv, ens familie, ens naboer, og folk man ikke kender. Det er ikke noget, man selv skal vurdere. Der er jo faste regler.

TS: Jeg kunne ikke drømme om at advare folk, ikke engang min kæreste. Hvis han  kørte for stærkt måtte han bruge sine lommepenge på bøden. Han og jeg er ikke en skid mere hellig end nogen anden, så overtræder man reglerne må man tage konsekvensen, uanset hvem man er.

Og jeg er sikker på de fleste hellere vil have 1000 kr i bøde end et barn under hjulene.

Anmeld

13. september 2013

**Ønskebabyen

SjeBets skriver:

det kunne vel lige så vel være andre der liiige havde lidt travlt man fik advaret, så jeg må tilstå jeg synes også det er dobbelmoralsk at sidde og sige " Eeeej folk må tage konsekvensen, Meeeen jeg advarer da lige min famliie og kæreste og venner"

Og selv om man har travlt er det vel stadig ikke OK at køre forstærkt, synes også det er dobbeltmoralsk at sige, I må ikke køre stærkt men jeg må godt fordi jeg har travlt

Læs hvad der står istedet for det der.. Jeg har aldrig skrevet at man godt må køre stærkt fordi man har travlt. Men mange gør det konsekvent. Og så må man også tage konsekvensen af det, når man bliver blitzet.

Ja jeg advare min familie (og nej ikke venner osv. som du skriver) fordi jeg som sagt VED at de overholder færdselsreglerne, men som sagt kan komme til at køre for stærkt hvis de har lidt travlt. Derfor advare jeg dem, for at få dem til at huske de skal køre pænt, også når de har travlt!!

Anmeld

13. september 2013

**Ønskebabyen

LuLy skriver:

Fordi en fartkontrol og køre nogen ned er jo det samme.. Og man kan åbenbart ikke køre nogen ned fordi der er fartkontrol??

Om der render en ud foran bilen når du køre 50 eller 55 (du vil her blive blitzet fordi du køre 5 km for stærkt) har INGEN betydning.. Så synes ikke det hænger sammen på nogen måde det du skriver.

Anmeld

13. september 2013

**Ønskebabyen

LilleSmølf skriver:

Ikke for at tage kun dig ud, men til alle dem, der har samme holdning:

Hvorfor er det okay at køre for stærkt en gang imellem? Bare fordi de normal kører efter reglerne. Hvad hvis din kæreste den ene morgen han kører for stærkt rammer et barn?

Loven er sådan at man skal holde fartgrænsen. Hele tiden. Både en selv, ens familie, ens naboer, og folk man ikke kender. Det er ikke noget, man selv skal vurdere. Der er jo faste regler.

TS: Jeg kunne ikke drømme om at advare folk, ikke engang min kæreste. Hvis han  kørte for stærkt måtte han bruge sine lommepenge på bøden. Han og jeg er ikke en skid mere hellig end nogen anden, så overtræder man reglerne må man tage konsekvensen, uanset hvem man er.

Og jeg er sikker på de fleste hellere vil have 1000 kr i bøde end et barn under hjulene.

Som jeg lige har skrevet til en anden: Ja jeg advare min familie fordi jeg som sagt VED at de overholder færdselsreglerne, men som sagt kan komme til at køre for stærkt hvis de har lidt travlt. Derfor advare jeg dem, for at få dem til at huske de skal køre pænt, også når de har travlt!!

Hvis min kæreste skulle køre et barn ned, så gør han det jo KUN fordi han køre for stærkt eller hvad?? Det er jo ikke fordi der er nogle uansvarlige forældre der ikke holder øje med det barn?? Og HVAD laver det barn på kørebanen? Var det barn så ikke blevet ramt uanset farten?? hmmm...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.