Advare du andre om fartkontrol?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. september 2013

Muhmi

Mor og meget mere skriver:

Hørt! Man må spørge sig selv, hvad der er vigtigst: At farten bliver sat ned, eller at folk får bøder i flæng. 

At farten bliver sat ned, helt klart! MEN når nu folk ikke kan finde ud af at køre ordentligt på TRODS af at de HAR taget kørekort og har LÆRT ikke at skulle køre mere end 50 km/t i byen (Medmindre andet er skiltet), 80 km/t på hovedvej/motortrafikvej (Medmindre andet er skiltet) og 130 km/t på motorvej (Medmindre andet er skiltet) så BURDE de jo vide at de ikke skal køre hurtigere og dermed så fortjener de jo netop en bøde.. Jeg kan ikke forstå at folk ser politiets fartkontrol som en pengemaskine... I skal sguda bare liiiige køre ordentligt og overholde de fartgrænser, så er den ikke længere, de er der for en grund og det er for at gøre vejene sikre for os alle sammen, ikke prøve at få penge i kassen...

Man må da regne med at folk med kørekort kan finde ud af at køre bil og læse de skilte der står på vejen, ellers kunne det godt være man skulle prøve at tage det igen...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2013

**Ønskebabyen

Så er din familie og vennekreds nok også meget speciel, hvis familien pr. definition kører pænt og kun ved særlige omstændigheder kører for stærkt, mens alle vennerne er notoriske fartsyndere. 

Og hvor kom den fra?????

IGEN bliver ordene lagt i munden på mig.. Shit hvor jeg hader sådan noget altså.. Jeg har sguda aldrig nogensinde sagt at mine venner er fartsyndere. LÆS NU HVAD MAN SKRIVER!!

Du gør måske også kun noget, som du gør HELE tiden og ikke kun nogen gange.. Hold kæft det er latterligt det her...

Anmeld

14. september 2013

LilleSmølf

**Ønskebabyen skriver:

Som jeg lige har skrevet til en anden: Ja jeg advare min familie fordi jeg som sagt VED at de overholder færdselsreglerne, men som sagt kan komme til at køre for stærkt hvis de har lidt travlt. Derfor advare jeg dem, for at få dem til at huske de skal køre pænt, også når de har travlt!!

Hvis min kæreste skulle køre et barn ned, så gør han det jo KUN fordi han køre for stærkt eller hvad?? Det er jo ikke fordi der er nogle uansvarlige forældre der ikke holder øje med det barn?? Og HVAD laver det barn på kørebanen? Var det barn så ikke blevet ramt uanset farten?? hmmm...

Jeg har læst det som at du (og andre) skriver, at I advarer familie og venner fordi de for det meste kører pænt (hvorfor så advare dem?) men kun engang imellem kører for hurtigt og derfor er det okay, at de ikke bliver hapset når der er fartkontrol.

Og det er selvfølgeligt også fint, hellere det end at de den ene dag glemmer at de kører for stærkt og der sker noget. Men så skulle man vel advare dem hver dag.

Du behøver ikke føle det som et angreb, det var faktisk af interesse jeg spørger for at forstå dit standpunkt (: Som jeg tror jeg meget bedre kan nu hvor du har forklaret det.

Og nej, det er ikke kun førerens skyld, men der er uanset hvad større risiko for at det går meget galt når man kører hurtigt end når man ikke gør. Min kusine blev ramt af en bil da hun var lille fordi hun lige smuttede tre skrid for meget fra sine ellers opmærksomme forældre, men fordi bilen var i sving og dermed langsom, skete der ikke noget.

Jeg var ved at ramme et barn til køreprøve fordi min kørelærer sagde, at forældrene havde ham, jeg insisterer på at køre langsom alligevel, og så hopper han ligepludselig ud foran bilen. Så jeg forstår dig godt i at det ikke altid er førerens skyld. Men den høje fart hjælper jo ikke og for stærkt er altid ulovligt også kun om det er en gang imellem og man skal skynde sig.

Men mit syn på færdselssikkerhed kommer også meget af, at min far kørte rundt med os da vi var små, pisse fuld, og det er rent held at vi aldrig kom noget til eller andre kom noget til. Så ja, er lidt pernippen når det kommer til bilkørsel (:

Anmeld

14. september 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
**Ønskebabyen skriver:

Og hvor kom den fra?????

IGEN bliver ordene lagt i munden på mig.. Shit hvor jeg hader sådan noget altså.. Jeg har sguda aldrig nogensinde sagt at mine venner er fartsyndere. LÆS NU HVAD MAN SKRIVER!!

Du gør måske også kun noget, som du gør HELE tiden og ikke kun nogen gange.. Hold kæft det er latterligt det her...

Du har ret - jeg har genlæst dine indlæg, og det var klart en fejlfortolkning fra min side. Jeg huskede dine indlæg som om, du kun ville advare familien og ikke vennerne, fordi sidstnævnte ofte brød reglerne, men det skriver du jo ikke. Beklager meget. 

Anmeld

14. september 2013

Mor og meget mere

Muhmi skriver:

At farten bliver sat ned, helt klart! MEN når nu folk ikke kan finde ud af at køre ordentligt på TRODS af at de HAR taget kørekort og har LÆRT ikke at skulle køre mere end 50 km/t i byen (Medmindre andet er skiltet), 80 km/t på hovedvej/motortrafikvej (Medmindre andet er skiltet) og 130 km/t på motorvej (Medmindre andet er skiltet) så BURDE de jo vide at de ikke skal køre hurtigere og dermed så fortjener de jo netop en bøde.. Jeg kan ikke forstå at folk ser politiets fartkontrol som en pengemaskine... I skal sguda bare liiiige køre ordentligt og overholde de fartgrænser, så er den ikke længere, de er der for en grund og det er for at gøre vejene sikre for os alle sammen, ikke prøve at få penge i kassen...

Man må da regne med at folk med kørekort kan finde ud af at køre bil og læse de skilte der står på vejen, ellers kunne det godt være man skulle prøve at tage det igen...

Hvis det primært handlede om at øge trafiksikkerheden og ikke om at hive penge hjem, ville man gøre meget mere brug af "stærekasserne", som er fast placerede, og som der skiltes med. Fotovogne og betjente "på gaden" virker den dag, de står der - og rammer altså kun dem, som netop den dag bliver fanget, uagtet, om de er daglige fartsyndere eller kun sjældent bryder loven. 

Det er velkendt, at politiet tager opstilling ved skolerne først på skoleåret - og det medfører, at folk kører pænt ved skoler i august måned - men det er glemt i februar, og her ville permanent opstillede stærekasser have en langt større effekt. Hver dag. 

Anmeld

14. september 2013

Muhmi

Hvis det primært handlede om at øge trafiksikkerheden og ikke om at hive penge hjem, ville man gøre meget mere brug af "stærekasserne", som er fast placerede, og som der skiltes med. Fotovogne og betjente "på gaden" virker den dag, de står der - og rammer altså kun dem, som netop den dag bliver fanget, uagtet, om de er daglige fartsyndere eller kun sjældent bryder loven. 

Det er velkendt, at politiet tager opstilling ved skolerne først på skoleåret - og det medfører, at folk kører pænt ved skoler i august måned - men det er glemt i februar, og her ville permanent opstillede stærekasser have en langt større effekt. Hver dag. 

Eller også skulle folk lade være med at køre som om de er én eller anden retardobent og bare følge reglerne, nemlig fartgrænsen og lad være med at køre folk ned... Det kan da ikke være så svært.. Kan ikke se hvorfor politiet skulle lave stærekasser og bruge vores skattepenge på det, istedet for at folk bare kørte som de havde lært....

Anmeld

14. september 2013

**Ønskebabyen

Du har ret - jeg har genlæst dine indlæg, og det var klart en fejlfortolkning fra min side. Jeg huskede dine indlæg som om, du kun ville advare familien og ikke vennerne, fordi sidstnævnte ofte brød reglerne, men det skriver du jo ikke. Beklager meget. 

Helt ok

Anmeld

14. september 2013

Mor og meget mere

Muhmi skriver:

Eller også skulle folk lade være med at køre som om de er én eller anden retardobent og bare følge reglerne, nemlig fartgrænsen og lad være med at køre folk ned... Det kan da ikke være så svært.. Kan ikke se hvorfor politiet skulle lave stærekasser og bruge vores skattepenge på det, istedet for at folk bare kørte som de havde lært....

I den ideelle verden skulle vi slet ikke bruge penge på politi til noget som helst, men folk stjæler, snyder i skat, udøver vold - og kører for stærkt. Vil vi så forebygge eller straffe? 

Fra artikel på BT: 

"Fotovognene, der kan flyttes rundt i landet, giver langt flere bøder, fordi der ikke skiltes med dem. Anderledes er det med “stærekasserne”, som der advares imod med skilte, og som trafikanterne lærer at kende placeringen af. Pointen er, at stærekasserne faktisk får bilisterne til at sænke farten, mens fotovognene kommer som en “overraskelse” for bilisterne, og derfor giver flere penge i statskassen.

Sagen er imidlertid samtidig den, at fotobilerne - de såkaldte ATK-vogne - ikke har nogen som helst videnskabelig dokumenteret effekt på trafiksikkerheden.

En rapport fra Aalborg Universitet, lavet af to specialestuderende, fastslår, at “der kan stilles spørgsmålstegn ved”, om fotobilerne “overhovedet har nogen trafiksikkerhedsmæssig effekt.”

- Jeg mener ikke, at det på nogen måde er den optimale måde at bruge vores samfunds ressourcer på. Det system, man har indført, er jo en 'ikke skiltet kontrol.' Og man har ikke lavet et studie af, hvordan det system, man har nu, virker. Så egentlig er der ikke noget videnskabeligt grundlag for at sige, at fotovognene forbedrer trafiksikkerheden, siger en af forfatterne til rapporten, civilingeniør Jonas Wibert Johansen.

Ekspert: Uklogt at satse på fotovogne

Han støttes af Harry Lahrmann, som er lektor på Center for Intelligente Transport Systemer ved Aalborg Universitet. Han fortæller, at når man i Danmark anvender skjult kontrol, betyder det, at de fleste bilister misser den præventive effekt, som skiltene har.

- Hvis man reklamerer med fotovognen, så har det en virkning på alle, der passerer strækningen. Hvorimod hvis man ikke skilter med den, så er det jo kun dem, der bliver taget, som det påvirker. Så vores anbefaling har altid været, at man reklamerer så meget som muligt med fartkontrollerne, siger Harry Lahrmann og understreger, at også han mener, det er uklogt at satse ensidigt på fotovognene."

Anmeld

14. september 2013

Sander&Vitus-Mor

Jeg forstår ikke at folk i den her tråd skriver "nej, kun min mand/kæreste" er det så okay? Er det okay at i kun advare manden? Er det fordi i ikke gider have bøden? Men er ligeglad med folk i ikke kender eller hvordan er det? Kan ikke se folk der "kun" advare manden er mere hellige end andre der advare med blink af lygter eller andet..

Jeg kan sagtens komme til at køre 10 for stærkt, på en lang- lige strækning.. Og der er det da rart med en advarsel, jeg er bestemt ikke hellig og kan sagtens køre for stærkt, såvel som alle andre kan..
Jeg advare også min mand, hvis jeg ved han er ude at køre (skal den vej forbi) eller hvis vi køre flere efter hinanden..
Jeg advare dog ikke folk på fjæsen, men er da glad for jeg har nogen der gør det, så jeg er opdateret :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.