Jeg har brugt en del tid på at undersøge det, og selvom jeg ikke mener at det er ubetinget problemfrit at lade sit barn vaccinere, gør jeg det alligevel fordi jeg mener at fordelene opvejer ulemperne. På det negative kan man nævne at nogle undersøgelser peger på at det ikke er specielt godt for immunforsvaret i det lange løb at blive vaccineret, plus at nogle af de sygdomme der vaccineres imod har relativt uskadelige symptomer.
Men der er også mange af sygdommene som er ret alvorlige og som vi skal være meget glade for er stort set ikke-eksisterende i dag.
Min dreng blev dog først vaccineret første gang da han var 5 mdr., hvilket jeg er ret glad for i dag, da mave-tarm systemet (som man mener hænger ret tæt sammen med immunforsvaret) er markant bedre udviklet i 5 mdrs. alderen end 3 mdrs. alderen.
Hvor har du læst/hørt om det med immunsystemet og påvirkning af det fra vacciner? Bare nysgerrig og kunne da godt tænke mig at blive klogere på det og hvad der underbygger den teori. 
Nu har jeg selv en søn på 10 år der har fulgt vaccinationsprogrammet til punkt og prikke og han haf faktisk nærmest aldrig været syg, så der kan jeg ikke pege på noget i denne retning.
Tænker at hvis man spekulerer i at mange børn i dag har astma, allergier og anden sygdom og lidelser er der jo være mange andre medvirkende faktorer. Børn kommer tidligt i institution for manges vedkommende. Børns immunsystem siges først at være parat til institutionslivet som 11/2 årige og at de derved har mindre sygedage end børn der fx kommer i institution ved 1-års alderen. Min søn kom også først afsted som 1 1/2 årig af denne og flere andre grunde. Dernæst er der jo miljøpåvirkninger og vores forarbejdet mad. Vi lever mere sterilt, omgiver os med materialer som gulvtæpper og sofaer fyldt med kemi og hromonforstyrrende stoffer der både kan forårsage kræft og sterilitet. Vores liv og livsførelse har jo ændret sig markant fra vores oprindelige naturs betingelser og dermed kan der jo være mange krydsvirkninger fra det hele der påvirker vores børns kroppe og dermed deres immunforsvar. Vacciner kan da sagtens også spille ind, vi skal bare også være opmærksom på at de ikke gør det alene, hvis de overhovedet har en negativ påvirkning. 
Anmeld