Farmor, mormor, bedstemor (eller -far)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juli 2013

DianaRJS

CroQuis skriver:

Vi har fortalt den første del af familien om graviditeten.

Så sagde min svigermor "Jamen så skal jeg jo have besluttet mig for om jeg skal hedde farmor eller bedstemor.."

Fandt så ud af, da jeg snakkede med min mand, at bedsteforældrene i hans familie, altid selv har valgt, hvad de vil hedde 

Men i min familie, har en bedstemor eller bedstefar altid været den "uægte" - altså hvis farfar nu er blevet nygift, med en kvinde som ikke er farmor, ville hun blive bedstemor.

Det ville lyde helt forkert i min mund at kalde svigermor for bedstemor i stedet for farmor, når hun jo er mandens rigtige mor - og det er nok også fordi jeg har forældre der begge er skildt og har ny kæreste, som automatisk ville være bedstemor/far i min verden... 

Hvordan gør I?

Hvad hedder jeres forældre?

Og kan børn i det hele taget finde ud af, af der fx er 3 eller 4 bedsteforældre og ingen farfar eller farmor???? 

min "farmor" bliver også kaldt bedstemor....

tror det kommer meget an på hvordan og hvorledes det selv har været i deres familier.... her har det altid været bedstemor og bedstefar for min fars forældre... hvorimod mine børns fars forældre ikke ville kaldes bedstemor og bedstefar men farmor og farfar, så tror det er meget forskelligt

vi lod dem self selv vælge hvad de ville kaldes

og faktisk det samme med min storebror, der aldrig i livet ville kaldes morbror, men valgte at han ville kaldes onkel som normal jo er søsters kæreste ikk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juli 2013

Louise H.

Vi har mormor og morfar (mine forældre), farmor og Ivan (kærestens mor og hendes mand) og så har vi bedstefar og bedstemor (kærestens far og hans kone)

Anmeld

11. juli 2013

serinasmor

her har de selv valgt

mine forældre er bedstefar og bedstemor .. kærestens er farmor og farfar...

Mine forældre ville gerne undgå slåskampe og misforståelser blandt deres børnebørn.. derfor ville de gerne være bedstemor/far i alles mund Jeg tror også de begge mente at en mormor/morfar er gammel

mine forskellige papmorfædre har altid heddet deres navne det lyder vildt at der er flere .. men min mormor nåede at begrave 4 mænd/kærester inden hun selv døede (over en periode på ca 25 år)

Anmeld

11. juli 2013

Miin'Baby'Mus

CroQuis skriver:

Så sagde min svigermor "Jamen så skal jeg jo have besluttet mig for om jeg skal hedde farmor eller bedstemor.."

Fandt så ud af, da jeg snakkede med min mand, at bedsteforældrene i hans familie, altid selv har valgt, hvad de vil hedde 

Men i min familie, har en bedstemor eller bedstefar altid været den "uægte" - altså hvis farfar nu er blevet nygift, med en kvinde som ikke er farmor, ville hun blive bedstemor.

Det ville lyde helt forkert i min mund at kalde svigermor for bedstemor i stedet for farmor, når hun jo er mandens rigtige mor - og det er nok også fordi jeg har forældre der begge er skildt og har ny kæreste, som automatisk ville være bedstemor/far i min verden... 

Hvordan gør I?

Og kan børn i det hele taget finde ud af, af der fx er 3 eller 4 bedsteforældre og ingen farfar eller farmor???? 

Vi synes og at bedstemor/bedstefar er noget mærkeligt noget, så det er mormor, farmor, farfar

Anmeld

11. juli 2013

CroQuis

Lykke:) skriver:

Vores kommende bedsteforældre bestemmer selv
Her får vi mormor og moffe (min far synes ikke, at han er gammel nok til, at hedde morfar) og bedste og farfar. (Min svigermor kan ikke foretage ordet farmor) så de bestemmer helt selv

mine bedsteforældre hedder farmor, abuelo og momse

Har godt hørt om flere svigermødre der ikke bryder sig om at være farmor, men hellere bedstemor 

Anmeld

11. juli 2013

Karla

CroQuis skriver:

Hvordan gør I?

Min mands forældre bliver farmor og farfar. Min mands søster og bror har begge børn, så de har titlen mormor, morfar, farmor og farfar. Synes det er vildt forvirrende når vi er samlet, men hvis vi så siger at de skal være bedste og bedstefar bliver det endnu mere forvirrende
Mine forældre bliver bedste/bedstemor og bedstefar (tror jeg).
Jeg har vildt dårlige associationer til navnet mormor, da jeg selv har en mormor jeg altid har været bange for, og aldrig har kunnet lide (hun er alkoholiker, og har aldrig skjult det). Derfor vil jeg ikke kalde min mor for mormor. Desuden har jeg to brødre, og så løber vi ind i mormor/farmor, farfar/morfar igen, og det orker jeg ikke

Anmeld

11. juli 2013

CroQuis

modesty skriver:

Jeg synes at du skal respektere hendes valg.

Hvis der er tre bedster, kan de jo hedde bedstemor, bedstefar og bedste (hvis der er fire ved jeg ikke lige hvordan I kringler den, heh).

I min familie hedder mandens mor bedste. Hun er en meget social kvinde der altid har masser af folk i huset, plus hun har et par pap-børnebørn. Alle kalder hende bedste, både de børn der er venner af huset, pap-børnebørnene og de ægte børnebørn. Jeg synes det er hyggeligt.

Min mor og far er mormor og morfar.

Hehe det var nu også planen at hun selv får lov at vælge 

Jeg har nu bare aldrig hørt om det før, da det har været helt anderledes i  vores familie, og derfor var det nok en selvfølge for mig, at de bare kom til at hedde det de nu var 

Men er nu ret sikker på, at både min mor og far vil hedde mormor og morfar. Så det bliver nok mormor og bedstefar, morfar og bedstemor også farfar og farmor, farfar og bedstemor eller bedstefar og bedstemor. Og hvis det bliver sådan opdelt er det måske også lidt nemmere at overskue... For hvis alle hedder bedstemor og bedstefar, ville det selv blive uoverskueligt for mig 

Anmeld

11. juli 2013

CroQuis

Wampires skriver:

jeg selv voksede op med bedstemor og bedstefar da min biologiske mor var adoptivbarn og ind imellem havde lidt kontakt med sine rigtige forældre..

Vores vil lære at mine plejeforældre er mormor og morfar da jeg intet hører fra min biologiske mor... hun har valgt os fra da hun fik ny fyr og det er så hendes valg...

Vores kommer til at vokse op med en mormor, morfar og en farfar...

Min plejemor fortryder lidt idag at hun valgte at blive kaldt mormor/farmor for hun får nogen gange byttet rundt på det når alle 3 af mine niecer er der samtidigt men de ved jo godt hvad hun mener så de fniser bare lidt af det (teenagere på 16 og 15 år )

Så hvis hun ville så var hun blevet bedstemor det var et valg hun fik Hun skal jo også have det godt med sin titel... det er trods alt hende der skal blive kaldt det når barnet begynder at snakke om kalde... så duer det jo ikke at det hver gang er noget der minder hende om noget negativt...

Haha ja teenagere kan være drilske 

Min bekymring var nu også kun at vi risikerede at få 3-4 bedsteforældre, og om barnet kunne finde ud af hvis der nu blev 2 sæt bedstemor og bedstefar 

Anmeld

11. juli 2013

CroQuis

Skouboe skriver:

Min mor har (klogeligt nok i øvrigt) besluttet at hun vil være bedstemor. Det er hun så for alle børnebørn, og det mindsker forvirringen en del.

Min svigermor har 2 sønner og en datter og er derfor både farmor og mormor og der er altid forvirring, især blandt børnene. Havde hun nu været snedig da hun fik den første at vælge bedstemor havde al forvirringen været undgået

Ja det kan jeg godt se det smarte i.. 

Både mine og mine mands forældre har drenge og pigebørn, så de kan jo både blive mormor, morfar, farfar og farmor - så der kan jeg godt se at bedste ville blive en fordel 

Anmeld

11. juli 2013

CroQuis

Britt88 skriver:

Her er bedsteforældre absolut et no-go, alle 4 føler de er for unge til at være bedster mine forældre var kun 40 da min søster fik sin første

Hvad kalder i dem så?? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.