købe hus på kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2013

helle85

Nemesis skriver:

Det er en vurderingssag fra kommune til kommune...der er nogle som ser bort fra reglen om de 10.000 i formue hvis det er i friværdi i den bolig man bor i. Er det betydelig friværdi kan de godt vurdere at man må optage nyt lån i friværdien og leve op..men det vurderes fra sag til sag og man kan derfor ikke regne med noget.

Jeg forstår bare ikke, du skriver at i mister 3000 kr. pr måned når manden skal forsørge dig men at i ikke kan betale husleje hvis du mister kontanthjælpen....

Du kommer jo til at miste kontanthjælpen hvis din mand skal forsørge dig! Samtidig bliver kontanthjælpen til et uddannelsebeløb på langt mindre....

så måske du skal finde ud af hvad du kan få og hvor længe..og hvordan din kommune vil vurdere jeres formue ved køb af bolig,

jeg burde få ca det samme som nu da jeg ikke er klar til at arbejde og da min man ca tjener 3000 mere end mig så bliver det jo trukket fra mig da man kun har have 2 gang kontanthjælp.

håber du forstå hvad jeg mener

ja hvis kommuner ser forskelligt på det så må jeg kontakte dem

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2013

helle85

Fenja09 skriver:

Vil lige gøre opmærksom på at jeg ikke har læst svarene der kommet.

Men nej, du vil ikke kunne få kontanthjælp hvis du vælger at købe hus. Man må ikke have noget af værdi der overstiger 10.000 kr. Men fra Januar 2014 skal du forsørges af din mand hvis i begge er over 25 år - og har i råd til at sidde i eget hus med kun en indkomst? Derudover tvivler jeg meget på at banken vil låne jer hvis den ene af jer på kontanthjælp - det er blevet meget sværere at låne penge efter den økonomiske krise.

/Fenja

jeg ved godt det er svært at låne, men ejeren vil kutioner for os. jeg ved også at min kærste skal forsøge mig. det er også derfor jeg prøver at undersøge det da det er ham der skal købe det, han tjener ikke så meget så jeg mister hele min kontanthjælp

Anmeld

24. maj 2013

l.kjoeller

Lige i den sammenhæng, synes jeg også det er. 

Det er en luksus at have eget hus - og det mener jeg bestemt ikke at samfundet skal betale til. 

Kan ikke lade være at blive en lille smule stødt på ts vegne over måden du formulerer dig på, men er måske mig der har fejlfortolket hvad du skriver om samfundet betaler til lejlighed eller hus er da same same på bundlinjen for samfundet. Huslejen bliver ca den samme med denne rente og til gengæld slipper de for evt boligsikring. kan da godt være hun sparer pengene op så at sige men er jo ikke nogen hun kan bruge her og nu da friværdi først opstår efter et stykke tid. man betaler i princippet først alle renterne på lånet og efterfølgende begynder friværdi at opstå (forklarede min bank dame hvertfald) og nu er det jo ikke sådan hun planlægger at være på kh i hele lånets løbetid, går jeg ud fra . det er bare lige min holdning

Anmeld

24. maj 2013

helle85

l.kjoeller skriver:

Kan ikke lade være at blive en lille smule stødt på ts vegne over måden du formulerer dig på, men er måske mig der har fejlfortolket hvad du skriver om samfundet betaler til lejlighed eller hus er da same same på bundlinjen for samfundet. Huslejen bliver ca den samme med denne rente og til gengæld slipper de for evt boligsikring. kan da godt være hun sparer pengene op så at sige men er jo ikke nogen hun kan bruge her og nu da friværdi først opstår efter et stykke tid. man betaler i princippet først alle renterne på lånet og efterfølgende begynder friværdi at opstå (forklarede min bank dame hvertfald) og nu er det jo ikke sådan hun planlægger at være på kh i hele lånets løbetid, går jeg ud fra . det er bare lige min holdning

tak.

jeg få så heller ikke boligsikring nu

og jeg har skam heller ikke tænkt mig at vær på kotanthjælp resten af mit liv.

jeg har været sygemeldt og kan ikke klare et fuldtidsjob, men vi prøver pt at finde ud af hvor mange timer jeg kan klare så jeg kan søge flex job

Anmeld

24. maj 2013

l.kjoeller

helle85 skriver:

tak.

jeg få så heller ikke boligsikring nu

og jeg har skam heller ikke tænkt mig at vær på kotanthjælp resten af mit liv.

jeg har været sygemeldt og kan ikke klare et fuldtidsjob, men vi prøver pt at finde ud af hvor mange timer jeg kan klare så jeg kan søge flex job

Jeg er fleksjobber held og lykke med det - altid bedre at bidrage med hvad man kan end intet

Anmeld

24. maj 2013

helle85

l.kjoeller skriver:

Jeg er fleksjobber held og lykke med det - altid bedre at bidrage med hvad man kan end intet

tak ja det er det,

Anmeld

24. maj 2013

H+S Skjolgborg.

helle85 skriver:

vi har længe snakket om at købe det hus som vi bor i da vi har lejet det med forkøbsret, og kan få det billigt hvis vi køber det. men min mor har snakket om at hvis vi køber huset mens jeg er på kontanthjælp så få jeg ikke oget udbetalt

nogen der ved noget omkring det??

jeg ved at for en 8 år tid siden der måtte man godt men man måtte bare ikke selv have til udbetalingen osv. men skulle låne til det hele

Det ved jeg alt om har eje hus og gør det sadig så længe i ikke har  er opnået tiden / året hvor i friværdig i huseet vores er her til 2017 derfra kan jeg ikke modtaget kontanthjælp hvis jeg er på det til den tid vi købte det 1 nov 2007.

Mvh

Henriette

Anmeld

24. maj 2013

H+S Skjolgborg.

helle85 skriver:

vi har længe snakket om at købe det hus som vi bor i da vi har lejet det med forkøbsret, og kan få det billigt hvis vi køber det. men min mor har snakket om at hvis vi køber huset mens jeg er på kontanthjælp så få jeg ikke oget udbetalt

nogen der ved noget omkring det??

jeg ved at for en 8 år tid siden der måtte man godt men man måtte bare ikke selv have til udbetalingen osv. men skulle låne til det hele

vi lånte til udbetalingen på 85000 kr  i 2007 

Anmeld

24. maj 2013

H+S Skjolgborg.

Nemesis skriver:

på kontanthjælp må du have formue op til 10.000 kr. Så indtil jeres friværdi er 10.000 kr må du gerne eje et hus.

MEN uanset om i køber hus eller ej, så vil din mand jo skulle forsørge dig uanset om han ejer et hus eller ej, hvis han har et arbejde, når de nye regler træder i kraft.

Om i så kan blive godkendt er jo en anden sag.

og det sker til jan 2014

Anmeld

24. maj 2013

H+S Skjolgborg.

Kan ikke lade være at blive en lille smule stødt på ts vegne over måden du formulerer dig på, men er måske mig der har fejlfortolket hvad du skriver om samfundet betaler til lejlighed eller hus er da same same på bundlinjen for samfundet. Huslejen bliver ca den samme med denne rente og til gengæld slipper de for evt boligsikring. kan da godt være hun sparer pengene op så at sige men er jo ikke nogen hun kan bruge her og nu da friværdig først opstår efter et stykke tid. man betaler i princippet først alle renterne på lånet og efterfølgende begynder friværdi at opstå (forklarede min bank dame hvertfald) og nu er det jo ikke sådan hun planlægger at være på kh i hele lånets løbetid, går jeg ud fra . det er bare lige min holdning

+ til TS:

og jo man kan låne jeg stod i rki f.eks jeg have en samle gæld på 180000 kr jeg afdragt til 9 steder på alle sammen fast være mdr og min mand have ok arbejde og jeg på kontanthjælp med henblik på efter den gang 10 år om af komme i flexjob(må kun 10-16 timer pr uge har lige fået lave en ny helbredsundersøgelse og skal på flex så nu skal kommunen bare efter 16 år godkend det) var udred den gang også(i alt 5 år på 16 år) prartik arbejdensprøveningen her og der her i 2011-20012 og 2013 og vi kunne godt låne 1.575.000 af banken + 300000 på klat gæld af mit og steens 1 nov 2007 tros jeg bare den gang gik sygmeldt på kh.

så det passe ikke man ikke kan alt er næsten mulig hvis det er og ens  bank udregningen  hvor meget man må og kan låne og hvad man som en familie skal have af leve af derefter.

Man skal bare huske som hus eje er der huslåne vær mdr, skat være ½ årligt hus og indboforskringen ½/1 år,vand,vand -afgift og varme og man stå 100 % på det som husejer. Det  er ikke som når man lejer over måske huslejen med vand og varme osv + der er pantebrev være 3 mdr også 

Mvh

Henriette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.