købe hus på kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2013

Nemesis

helle85 skriver:

ja jeg ved godt at han skal forsøge mig og der mister vi ca 3000, men vi vil ikke købe det hvis jeg så ikke kan få kontanthjælp for så kan vi jo ikke kan betale hus leje

men skal man så sælge huset hvis friværdien over stiger 10000? hvis det er man skal have kotant hjælp? jeg har kigget inden på borger men der stå kun hvis det er sommerhus og bil

Det er en vurderingssag fra kommune til kommune...der er nogle som ser bort fra reglen om de 10.000 i formue hvis det er i friværdi i den bolig man bor i. Er det betydelig friværdi kan de godt vurdere at man må optage nyt lån i friværdien og leve op..men det vurderes fra sag til sag og man kan derfor ikke regne med noget.

Jeg forstår bare ikke, du skriver at i mister 3000 kr. pr måned når manden skal forsørge dig men at i ikke kan betale husleje hvis du mister kontanthjælpen....

Du kommer jo til at miste kontanthjælpen hvis din mand skal forsørge dig! Samtidig bliver kontanthjælpen til et uddannelsebeløb på langt mindre....

så måske du skal finde ud af hvad du kan få og hvor længe..og hvordan din kommune vil vurdere jeres formue ved køb af bolig,

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2013

Nemesis

helle85 skriver:

ja jeg ved godt at han skal forsøge mig og der mister vi ca 3000, men vi vil ikke købe det hvis jeg så ikke kan få kontanthjælp for så kan vi jo ikke kan betale hus leje

men skal man så sælge huset hvis friværdien over stiger 10000? hvis det er man skal have kotant hjælp? jeg har kigget inden på borger men der stå kun hvis det er sommerhus og bil

Det er en vurderingssag fra kommune til kommune...der er nogle som ser bort fra reglen om de 10.000 i formue hvis det er i friværdi i den bolig man bor i. Er det betydelig friværdi kan de godt vurdere at man må optage nyt lån i friværdien og leve op..men det vurderes fra sag til sag og man kan derfor ikke regne med noget.

Jeg forstår bare ikke, du skriver at i mister 3000 kr. pr måned når manden skal forsørge dig men at i ikke kan betale husleje hvis du mister kontanthjælpen....

Du kommer jo til at miste kontanthjælpen hvis din mand skal forsørge dig! Samtidig bliver kontanthjælpen til et uddannelsebeløb på langt mindre....

så måske du skal finde ud af hvad du kan få og hvor længe..og hvordan din kommune vil vurdere jeres formue ved køb af bolig,

Anmeld

24. maj 2013

Chevro

helle85 skriver:

vi har længe snakket om at købe det hus som vi bor i da vi har lejet det med forkøbsret, og kan få det billigt hvis vi køber det. men min mor har snakket om at hvis vi køber huset mens jeg er på kontanthjælp så få jeg ikke oget udbetalt

nogen der ved noget omkring det??

jeg ved at for en 8 år tid siden der måtte man godt men man måtte bare ikke selv have til udbetalingen osv. men skulle låne til det hele

Jeg har hus - og kom til skade. Jeg kunne heldigvis komme videre, og godkendes til fleksjob, inden mine sygedagpenge udløb!

Hvis jeg ikke var blevet godkendt inden, måtte jeg sælge ex vores bil, andre ting og så i sidste ende huset - for at have noget at leve af :-) Så nej, du kan på ingen måde købe et hus på kontanthjælp :-)

Anmeld

24. maj 2013

LilleChelle

Team Putte skriver:

forsørget af samfundet.. Puh det lyder negativt et eller andet sted kan det vel være det samme om man har en husleje eller et huslån man man betaler til, uanset om man er 'forsørget af samfundet' eller ej

Lige i den sammenhæng, synes jeg også det er. 

Det er en luksus at have eget hus - og det mener jeg bestemt ikke at samfundet skal betale til. 

Anmeld

24. maj 2013

Mum33

Team Putte skriver:

forsørget af samfundet.. Puh det lyder negativt et eller andet sted kan det vel være det samme om man har en husleje eller et huslån man man betaler til, uanset om man er 'forsørget af samfundet' eller ej

Overhoved ikke ... Betaler du af på et hus, er det jo teknisk set en opsparing, og dermed en økonomisk gevinst den dag du sælger. Ved leje "forsvinder" pengene jo. De to ting kan på ingen måde sammenlignes 

Anmeld

24. maj 2013

Team Putte

LilleChelle skriver:

Lige i den sammenhæng, synes jeg også det er. 

Det er en luksus at have eget hus - og det mener jeg bestemt ikke at samfundet skal betale til. 

der er jeg så ik enig.. men det kan man jo ik altid være

Anmeld

24. maj 2013

Team Putte

l.b. skriver:

Overhoved ikke ... Betaler du af på et hus, er det jo teknisk set en opsparing, og dermed en økonomisk gevinst den dag du sælger. Ved leje "forsvinder" pengene jo. De to ting kan på ingen måde sammenlignes 

Det er jeg så ik enig i men det kan man jo ik altid være

Anmeld

24. maj 2013

l.kjoeller

effie skriver:

med mindre din mand har en me et høj indkomst og kan forsøge dig og købe hus så er det nok ikke en muglighed,

og jeg tror banken sidder en stopper for det, 

for at låne til et hus skal i havde et fribeløb på x antal kr pr person og pr barn.

mener det ca ligger på 14000kr efter afdragene og de husfaste udgifter er betalt er betalt, med 2 børn og 2 voksende.

hvad bankerne forventer man skal have pr person er hvidt forskelligt fra bank til bank

Anmeld

24. maj 2013

l.kjoeller

ja det var godt nok en hård bemærkning at komme med fra hendes side. er jo ikke fordi man vælger at være på kh (for de flestes vedkommende hvertfald). Kan godt forstå man gerne vil købe et hus også selv om man bliver "forsørget af samfundet". de penge du sparer op i huset så at sige er jo ikke nogen du ville kunne leve af hvis ikke du købte da huslejen som regel ligger nogenlunde ens i eget og lejet hus i disse tider. så jeg kan godt give dig ret i det er same same i princippet

Anmeld

24. maj 2013

Fenja09

helle85 skriver:

vi har længe snakket om at købe det hus som vi bor i da vi har lejet det med forkøbsret, og kan få det billigt hvis vi køber det. men min mor har snakket om at hvis vi køber huset mens jeg er på kontanthjælp så få jeg ikke oget udbetalt

nogen der ved noget omkring det??

jeg ved at for en 8 år tid siden der måtte man godt men man måtte bare ikke selv have til udbetalingen osv. men skulle låne til det hele

Vil lige gøre opmærksom på at jeg ikke har læst svarene der kommet.

Men nej, du vil ikke kunne få kontanthjælp hvis du vælger at købe hus. Man må ikke have noget af værdi der overstiger 10.000 kr. Men fra Januar 2014 skal du forsørges af din mand hvis i begge er over 25 år - og har i råd til at sidde i eget hus med kun en indkomst? Derudover tvivler jeg meget på at banken vil låne jer hvis den ene af jer på kontanthjælp - det er blevet meget sværere at låne penge efter den økonomiske krise.

/Fenja

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.