Kære førstegangsfødende, så forfærdeligt er det heller ikke!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juni 2009

Englebisse

Diana Lill skriver:

Hov, der kom sørme hurtigt en masse reaktioner på det indlæg...! Det er ikke fordi jeg regner med at alle kvinder er ens, og skal være "ur-kvinder" og føde ude i skoven og alt det der. Jeg mener heller ikke, at smertestillende midler er noget en vis herre har skabt i galskab. Jeg synes bare, at der er for lidt debat om de gange, en fødsel går nemt og uden al det halløj; er der måske nogen, der har set et blad, hvor det er et af hovedtemaerne, og hvor der ikke, på forsiden, er angivet en stor artikel, hvor alle tænkelige medikamenter er remset op.
Jeg mener helt klart, at det skal være til rådighed til de folk, der har brug for det, og jeg har selv en svigerinde, der lå i fødsel i 3 døgn og led noget så frygteligt, og i de tilfælde er det på sin plads; helt enig.
Og i øvrigt er det helt og aldeles op til den enkelte, igen helt enig. Jeg håber da ikke, at jeg har givet udtryk for andet.
Det er bare hele debatten, der kører i den gale retning; jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor man nærmest skal skræmme førstegangsfødende til at tro, at en fødsel er så forfærdelig, at man ikke kan klare den uden al mulig dope...?! For det kan man jo!!
Ja, gu gør det ondt! Og gu er det skræmmende! MEN SÅ ER DET IKKE VÆRRE; ikke nødvendigvis, i hvert fald. Det er DET, der er min pointe...
Smertestillende...Det er da rart at vide noget om; helt klart. Men jeg synes bare, at der mangler fokus på ALLE DE GODE HISTORIER...!!!


 Kan kun give dig fuldstændig ret. Synes også man fokusere for meget på det negative. 
Det giver helt sikkert forkert signal til de førstegangs fødende. Tror også det er derfor mange vælger at få planlagt kejsersnit. Fordi en fødsel er kørt op til det skrækkelige.
KNus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juli 2009

Kjestine

Lige en kommentar fra en kommende førstegangsfødende. Når man sådan går og ikke aner hvad der venter én, er det virkelig en lettelse, at høre om de gode, nemme og ukomplicerede fødsler. Er helt enig i at der er alt for meget fokus på de voldsomme og ulideligt smertefulde af slagsen.
Så tak fordi du har taget emnet op, og til andre: frem med flere af de gode historier! Måske er der ikke så meget drama, at berette om, men jeg vil vædde på, at når det kommer til stykket er det alligevel dem, der er flest af.

Måske viser det sig at jeg selv ender med det, én her i tråden har kaldt en "helvedes-fødsel", men foreløbigt vil jeg gerne lade tvivlen komme min krop til gode og tro på at den nok skal klare det helt fint selv!

Kjestine (23+6)

Anmeld

21. juli 2009

Ox.

Kjestine skriver:

Lige en kommentar fra en kommende førstegangsfødende. Når man sådan går og ikke aner hvad der venter én, er det virkelig en lettelse, at høre om de gode, nemme og ukomplicerede fødsler. Er helt enig i at der er alt for meget fokus på de voldsomme og ulideligt smertefulde af slagsen.
Så tak fordi du har taget emnet op, og til andre: frem med flere af de gode historier! Måske er der ikke så meget drama, at berette om, men jeg vil vædde på, at når det kommer til stykket er det alligevel dem, der er flest af.

Måske viser det sig at jeg selv ender med det, én her i tråden har kaldt en "helvedes-fødsel", men foreløbigt vil jeg gerne lade tvivlen komme min krop til gode og tro på at den nok skal klare det helt fint selv!

Kjestine (23+6)



Er ganske enig!

Knus Sussie 38+6 førstegangsfødende

Anmeld

21. juli 2009

Munder



Gu er det så !!!!!!!!!!!!!   For nogle. Dejlig at mangle har nemme og ukomplicerede fødsler. Tillykke med det, men vi er nogle der har været igennem helvedes-fødsler. To fødsler er ikke ens, så derfor syntes jeg man skal nøjes med at konkluderer på ens egen fødsler. 

- og herfra en kærlig tanke til de andre hvis fødsel var et mareridt.  

 


Jeg bliver også en kende ked af dette indlæg.

Kan godt forstå, at førstegangsfødende har brug for at høre de gode historier. Men under fødselsberetninger ligger der jo alle slags beretninger. Jeg er tydeligvis ikke en "prima avlsko", for min fødsel var absolut ikke nem - læs evt her:

https://www.baby.dk/debat/300pi1/foedselsberetninger/min-ikke-saa-sjove-foedsel-af-andrea.aspx

Ingen fødsler er ens, og jeg ville da helt sikkert have foretrukket en naturlig fødsel uden komplikationer, men sådan skulle det ikke være.

Jeg fokuserer absolut ikke på det negative, men hvis man har været igennem en voldsom oplevelse, har man altså også brug for at få fortalt den.

 Dorte

Anmeld

21. juli 2009

Ox.

Dorte W. skriver:



Jeg bliver også en kende ked af dette indlæg.

Kan godt forstå, at førstegangsfødende har brug for at høre de gode historier. Men under fødselsberetninger ligger der jo alle slags beretninger. Jeg er tydeligvis ikke en "prima avlsko", for min fødsel var absolut ikke nem - læs evt her:

https://www.baby.dk/debat/300pi1/foedselsberetninger/min-ikke-saa-sjove-foedsel-af-andrea.aspx

Ingen fødsler er ens, og jeg ville da helt sikkert have foretrukket en naturlig fødsel uden komplikationer, men sådan skulle det ikke være.

Jeg fokuserer absolut ikke på det negative, men hvis man har været igennem en voldsom oplevelse, har man altså også brug for at få fortalt den.

 Dorte


Fra min side synes jeg også det er fint at folk har brug for at komme med deres fortælling hvis de har haft en hård fødsel, det vil jeg sikkert også selv hvis det bliver mig.

Men vil give de andre ret i, at der mangler fokus på de gode historier, der er mange dårlige, men folk der har haft gode oplevelser skriver oftest ikke om det, så derfor bliver det blæst op hvor forfærdeligt det er .. Hvilket jeg er sikker på det også er for nogle, men jeg ville ds blive rigtig glad hvis flere gad at fortælle om deres gode fødsler også

Anmeld

21. juli 2009

Kjestine

Dorte W. skriver:



Jeg bliver også en kende ked af dette indlæg.

Kan godt forstå, at førstegangsfødende har brug for at høre de gode historier. Men under fødselsberetninger ligger der jo alle slags beretninger. Jeg er tydeligvis ikke en "prima avlsko", for min fødsel var absolut ikke nem - læs evt her:

https://www.baby.dk/debat/300pi1/foedselsberetninger/min-ikke-saa-sjove-foedsel-af-andrea.aspx

Ingen fødsler er ens, og jeg ville da helt sikkert have foretrukket en naturlig fødsel uden komplikationer, men sådan skulle det ikke være.

Jeg fokuserer absolut ikke på det negative, men hvis man har været igennem en voldsom oplevelse, har man altså også brug for at få fortalt den.

 Dorte


Til Dorte:

Mit indlæg var absolut ikke ment som om at der ikke skal være plads til de hårde beretninger! Jeg forstår udmærket godt, at man har brug for at fortælle om det, og sådan en som mig, der helst ikke vil skræmmes på forhånd, kan jo bare gå uden om de beretninger, i det mindste indtil jeg selv kan tale med om hvad en fødsel indebærer.

Det jeg har noget imod, er bare den måde førstegangsfødsler ofte bliver beskrevet på: som noget der per definition er forfærdeligt og traumatiserende.
Der synes jeg Diana Lil havde en rigtig god pointe med sit indlæg, og derfor mener jeg bare der skal flere af de gode beretninger frem, ikke nødvendigvis færre af de "dårlige".

Og det er ikke fordi jeg vil beskylde jer, der har haft hårde fødsler for at fokusere på det negative, det er bare hele snakken om fødsler der er præget af det. Og i bund og grund er det sikkert meget naturligt, at der bliver talt mest om de hårde fødsler - det er jo de historier, der er spækket med drama. Men de er ikke nødvendigvis dækkende for den "almindelige" førstegangsfødsel..

Håber din 2. fødsel bliver en meget bedre oplevelse!

Anmeld

21. juli 2009

Munder

Kjestine skriver:



Til Dorte:

Mit indlæg var absolut ikke ment som om at der ikke skal være plads til de hårde beretninger! Jeg forstår udmærket godt, at man har brug for at fortælle om det, og sådan en som mig, der helst ikke vil skræmmes på forhånd, kan jo bare gå uden om de beretninger, i det mindste indtil jeg selv kan tale med om hvad en fødsel indebærer.

Det jeg har noget imod, er bare den måde førstegangsfødsler ofte bliver beskrevet på: som noget der per definition er forfærdeligt og traumatiserende.
Der synes jeg Diana Lil havde en rigtig god pointe med sit indlæg, og derfor mener jeg bare der skal flere af de gode beretninger frem, ikke nødvendigvis færre af de "dårlige".

Og det er ikke fordi jeg vil beskylde jer, der har haft hårde fødsler for at fokusere på det negative, det er bare hele snakken om fødsler der er præget af det. Og i bund og grund er det sikkert meget naturligt, at der bliver talt mest om de hårde fødsler - det er jo de historier, der er spækket med drama. Men de er ikke nødvendigvis dækkende for den "almindelige" førstegangsfødsel..

Håber din 2. fødsel bliver en meget bedre oplevelse!



Jeg kan sagtens forstå Jer. Jeg tror mere det er tonen jeg reagerer på..

"så forfærdeligt er det da heller ikke" - det er pænt nedladende i mine øjne, når det var virkelig forfærdeligt.

Jeg samlede også på de gode historier, da jeg var gravid, for man er naturligvis spændt på fødslen. - Og heldigvis er der da flest af de gode historier!!!

Tak for tanken om min 2. fødsel, men skulle det ske, at vi en dag skal have en til, bliver det med kejsersnit, da jeg ikke må føde igen.

Anmeld

21. juli 2009

Rikke, Liam & Linus

SussieOx skriver:




Men vil give de andre ret i, at der mangler fokus på de gode historier, der er mange dårlige, men folk der har haft gode oplevelser skriver oftest ikke om det, så derfor bliver det blæst op hvor forfærdeligt det er .. Hvilket jeg er sikker på det også er for nogle, men jeg ville ds blive rigtig glad hvis flere gad at fortælle om deres gode fødsler også


Så kan jeg glæde med at der snart kommer en af de gode af slagsen fra mig

Men må da sige at efter jeg selv har født, er jeg da MEGET mindre bange for det end jeg var første gang. Igen også fordi, de slemme oplevelser har en tendens til at blive blæst op.

Jeg synes selvfølgelig det er forfærdeligt at der er nogle der skal udholde store smerter i mange timer. Men det er altså de færreste.

Så mit råd til jer der har en forestående fødsel, er at tage det roligt og bare tage det som det kommer. Hvis kroppen - og du - slapper af, er jeg sikker på det bliver en meget bedre oplevelse.

Anmeld

21. juli 2009

Ox.

RikkeØ skriver:



Så kan jeg glæde med at der snart kommer en af de gode af slagsen fra mig

Men må da sige at efter jeg selv har født, er jeg da MEGET mindre bange for det end jeg var første gang. Igen også fordi, de slemme oplevelser har en tendens til at blive blæst op.

Jeg synes selvfølgelig det er forfærdeligt at der er nogle der skal udholde store smerter i mange timer. Men det er altså de færreste.

Så mit råd til jer der har en forestående fødsel, er at tage det roligt og bare tage det som det kommer. Hvis kroppen - og du - slapper af, er jeg sikker på det bliver en meget bedre oplevelse.


Det lyder bare rigtig dejligt!

Nu hvor det kan ske hvornår det skal være, er der jo netop en milliard tanker der går igennem en, så det er rart der også er lidt positive oplevelser at læse om! 

Knus Sussie 38+6

Anmeld

3. september 2009

lotte32

Jeg må erklære mig enig i at der mangler historier om gode og positive fødselsoplevelser, jeg har selv født to gange og begge fødsler har været lange, smertefulde og er endt med aks så jeg ved godt hvor ondt det kan gøre, både fysisk og psykisk.  Men jeg husker da tydeligt  alle skræmmehistorierne fra da jeg blev gravid første gang, ikke så meget fra blade og bøger(dem lod jeg bevidst være med at læse) men ligegyldig hvem der hørte at jeg var gravid, så skulle jeg da lige have en rædsels-historie med på vejen, og det er ikke lige det man har mest brug for når man er førstegangs gravid, og lidt nervøs... Jeg kan sagtens forstå at dem med dårlige erfaringer har brug for at fortælle om det for at få det bearbejdet, sådan havde jeg det osse selv, og der var min mødregruppe god til at få vendt tanker og følelser med, men alle de der tudsegamle historier som mødre, svigermødre,bedstemødre og gamle tanter fortalte om hvor skrækkelig deres fødsler havde været, dem ku jeg godt ha undværet, tit fortalte folk mig osse om andres (dårlige) fødsler, og det er da skræmmende når man selv står og snart skal have sit første barn.. min pointe er vist bare, at møder man en førstegangs gravid, behøver man måske ikke lige fortælle om de mest blodige/frygtelige fødsler man kender til   så hellere en solskinshistorie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.