Jeg selv har født 2 gange..... Jeg har det som trådstarter, at en fødsel er ikke nødvendigvis det værste der kan overgå én..... Når jeg ser tilbage på mine fødsler, kan jeg godt se at ved den 1. i hvert fald, de rkunne jeg have fået en epidural, hvis de ville have set mig noget før. Men da vi endelig kom frem var det simpelthen for sent at gøre noget, der var bare tilbage at vente..... Ja det er sgu flot vente lidt mere, nu var er også kun gået 1½ døgn uden søvn, og med uregelmæssige veer, der gjorde naller, og havde deres helt eget liv, og bare tog til i styrke.
Altså Jeg råber som død og helvede når jeg føder, men ikke fordi det som sådan er smertehelvede og jeg tror jeg skal dø eller noget.... Det er simpelthen min måde at koncentrere kræfterne på... Jo mere jeg skreg, jo bedre pressede jeg.... Med nummer 2 var jeg 1 sekund fra bare at råbe UUUUUUUUD! i pressefasen, fordi det var det jeg ville med mine veer....
Hurtigt fortalt om mine 2 fødselsforløb......
Nummer 1: Veerne startede mandag ved aftensmadstid, og var ret nemme ind til tirsdag omkring samme tid. de var super uregelmæssige. jeg havde alt fra 1-10 veer på en time, og jeg kunne snakke samtidig næsten gennem dem alle, så de var til at klare. Da det første døgn var gået, uden hvile, og fuld af spænding, begyndte det stille at trappe op, og som et lyn fra en klar himmel klokken 02:00 fik jeg bare hele tiden 3-4 veer i træk, så jeg simpelthen sad og hoppede mange minutter i træk, før jeg overhovedet kunne røre mig igen. Det gjorde sindssygt ondt, og vi kom afsted mod sygehuset...
På sygehuset væltede veerne ind over mig, og jeg var 5 cm åben ved ankomst (Langt over 1 døgn, og kun 5 cm - jeg var grædefærdig) Jeg var jo fremskreden i fødslen, og eneste smertelindrende jeg kunne få var lattergas, jo tak, og så kastede jeg op.... jeg sugede på livet løs i det skidt, og i løbet af et kvarters tid havde jeg åbnet mig til 8 cm og fik presseveer lige med ét. Det var vildt synes jeg.... jeg måtte ikke presse for meget, og havde de her pressever i 2-2½ time, inden jeg var 10 cm åben, og måtte føde...
Da jeg nåede til selve fødslen, var jeg simpelthen så afkræftet, og jeg stoppede med at presse så snart det begyndte at svide i skridtet, så det krævede lige nogle ekstra minutter at få taget mig sammen til presse ham ud.
Lige pludselig var det hele bare overstået, og jeg fik et ordentligt skud energi. Jeg var ovenud lykkelig, og faktisk forbavset over hvor let det var, trods alt....
Jeg var overbevist om at jeg skulle revne fra ende til anden, men jeg endte med 2 sting. 1 oppe/ude og 1 nede/inde.... det var jo ikke vildt.....
Nummer 2:
Jeg vågnede klokken 5 om morgenen, med veer der bed sådan rimeligt, men ikke helt uudholdeligt endnu.... klokken 7 måtte jeg stå op, jeg var SUR for jeg var træt, sådan nogle lorteveer, at ødelægge min morgen. Nåh men surhed blev afløst af spænding og planlægning.... Kæresten og morfar, fik afleveret den store i dp, og da de kom tilbage, skulle vi køre NU! Jeg var på sygehuset 9:35 og 7 minutter senere havde jeg født.... Jeg havde presseveer i en ½ time i bilen, på vej til sygehuset, og jeg kæmpede som død og helvede for ikke at føde mit barn i bilen.... På sygehuset satte de himmel og helvede i værk, for at jeg ikke skulle føde i foyeren, og jeg stod på alle 4 da jeg fødte, for jeg nåede ikke længere.
Det gik super hurtigt, jeg kunne næsten ikke følge med, og jeg fik absolut ingen smertestillende, det var der simpelthen ikke tid til.
Jordemorens joke på sygehuset, omkring min fødsel, lød at 'hvis du var kommet 10 minutter før, så havde du også født 10 minutter før' Så man kan næsten hvad man vil, hvis der da ikke er fysiske komplikationer.
Jeg ser tilbage på begge mine fødsler med glæde, og en følelse af, at det kan jeg sgu sagtens gøre igen, uden problemer.... og jeg gør det med glæde... Hvis jeg kunne, ville jeg føde for alle dem der ikke selv har lyst, for jeg ELSKER at føde..... Det er det mest fantastiske i verden, og det er bestemt besværet værd....
Jeg synes man skal prøve at lade være med at lade sig skræmme, af andres historier, alt for meget. For ikke 2 fødselsforløb er ens, og 2 mennesker føler smerte ens.
Man må prøve det naturlige, og så har man jo chancen for at fortryde, og får smertestillende, hvis man ikke mener man kan klare det længere. Og så er det jo meget godt at have læst på tingene, så man bedre kan vide hvad man gerne vil have af smertestillende, i DK har vi jo uendeligt mange muligheder i den retning....
Mine 2 fødsler var meget forskellige. Den 1. langtrukken, og ufatteligt sej til sidst, hvor presseveerne var super smertefulde, fordi jeg endnu ikke havde udvidet mig nok til fødsel. Men jeg klarede den, på min helt egen facon (ja ja jeg pev og vred mig som død og helvede, og JM var garanteret meget træt af mig) Og da det var overstået, var jeg klar igen med det samme....
2. gang, gik det simpelthen for stærkt. Pressefasen var fantastisk befriende, og smerterne ikke så slemme som de var 1. gang. Til gengæld kunne jeg slet ikke holde min krop ud, lige fra den første ve, og jeg var grædefærdig unde hele udevidelsesfasen. Da jeg lige havde født gik der faktisk 10 minutter eller mere, før jeg overhovedet turde holde mit barn. Jeg rystede simpelthen så meget over hele kroppen, at jeg slet ikke havde styr på hverken arme eller ben, jeg kunne næsten ikke tale, fordi jeg bare rystede indvendigt og udvendigt. Min krop var simpelthen i chok over det super hurtige forløb. Jeg gik hjem efter 4 timer....

Alligevel betragter jeg begge mine fødsler som værende, utroligt nemme, og helt komplikationsfrie. Jeg ser tilbage på dem begge med glæde, og stolthed, over min krops bedrifter. Tænk engang, at jeg kunne føde sådanne 2 mirakler. Det er jo vildt fantastisk....
Puh det blev godt nok et langt svar.... sejt hvis nogen af jer fik det hele med

Hvis i har lyst til at læse de 2 fulde fødselsberetninger så er de her
Nummer 1.
https://www.baby.dk/debat/22848pi1/foedselsberetninger/bastian-grundtmanns-foedsel-16--maj-2007-.aspxNummer 2.
https://www.baby.dk/debat/22849pi1/foedselsberetninger/felix-grundtmanns-foedsel-4--december-2008-.aspx