Kære førstegangsfødende, så forfærdeligt er det heller ikke!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13.852 visninger
40 svar
0 synes godt om
24. juni 2009

Diana Lill

Overskriften lyder måske lidt hardcore, men jeg mener virkeligt, at en almindelig fødsel efterhånden er blevet til "det ultimative smertehelvede" og herregud, så ER det jo heller ikke værre...!!!
Det er efterhånden blevet almindelig opfattelse, at det ikke kan lade sig gøre at føde uden alverdens smertestillende midler og man skal helst skrige og skabe sig det bedste man har lært undervejs.
Min mor fortalte mig, at da hun fødte mig for knap 36 år siden, var der én på samme fødegang, der havde skreget som hun skulle dø og havde sparket lamper i stykker, og hun havde endda haft en almindelig fødsel, og jeg tænkte bare: Det vil jeg aldrig nogensinde nedværdige mig selv til, når jeg engang skal være mor....! Aldrig! Så hellere bide tungen af mig selv og bruge energien på noget andet!
Anyway, så gik der jo nogle år og tiden kom, hvor jeg selv blev gravid, og skulle have mit første barn.
Graviditeten udviklede sig sådan, at jeg fik konstateret sukkersyge, og skulle til undersøgelser og scanning en gang om ugen derefter. Óg da jeg nåede til uge 33, fik jeg en voldsom kløe, som jeg fortalte lægen om, da jeg kom til undersøgelse i uge 35, og det blev undersøgt i en fart og konstateret, at jeg havde for høje levertal, så fødslen skulle sættes i gang øjeblikkeligt. 

Jeg var selv begyndt at åbne mig, så de satte fødslen i gang ved at prikke hul på fostervandet, som viste sig at være grønt. Ergo måtte det ikke tage alt for lang tid at føde. Jeg fik hurtigt nogle veer, og jeg var ikke i stand til at stå på benene selv, og havde svært ved at trække vejret ordentligt undervejs, men kunne bare slet ikke holde ud at få iltmasken på, så det betød, at jeg mistede ilt og hele rummet sejlede for mine øjne. Veerne var ved at gå i stå, så efter flere mislykkede forsøg på at lægge drop på mig, så blev en narkosesygeplejerske endelig tilkaldt, så jeg kunne få lagt et drop med ve-stimulerende middel. Så kom der ellers gang i sagerne... ! Under hele forløbet fik jeg voldsommere og volsommere smerter, og nåede lige til punktet, hvor jeg tænkte: "Det her overlever jeg ikke, hvorfor giver de mig ikke noget smertestillende...??!!" -og så kom presseveerne og overtog min krop... SKØNT!! Det overraskede mig, at det var det mindst smertefulde af fødslen...!
Under hele forløbet var der et rend af sygeplejersker, børnelæger og jordemødre og studerende; jeg tror vi talte 15 personer ialt... Men hvor er man bare ligeglad, når man ligger dér...!!
Vores lille søn kom til verden efter 7 timer, heraf en lille time med presseveer, men her var komplikationerne ikke overstået; han havde navlestrengen rundt om halsen, han trak ikke vejret og måtte have pustet lungerne op. Herefter fik min mand sin lille søn i armene og skulle straks bære ham op på børneafdelingen, hvor lillemanden blev lagt i kuvøse og fik ilt. Jeg selv fik ikke mulighed for at holde ham og røre ved ham, før jeg var blevet syet (3 små sting), og jeg bagefter selv gik op på børneafdelingen til ham. I 3 dage havde jeg ham kun få minutter ad gangen, vi lå på hver sin afdeling og han fik sondemad, fordi min mælk bare ikke ville falde ordentligt til. Vi lå på Kolding Sygehus i 10 dage, og selv om personalet var søde, så var det et helvede at starte sit nye liv som mor på den måde... Magtesløs og alene og uden søvn... Så det var en lettelse, da vi fik lov til at komme hjem, og jeg fik mulighed for at lære min dejlige lille søn at kende...!

Anden gang, vi blev forældre, var totalt modsat...
Jeg gik med store smerter i bækkenet i to måneder inden fødslen, og led forfærdeligt af forstoppelse, som jeg konstant måtte tage piller for. Hele graviditeten forløb dog ellers uden problemer, og uden sukkersyge; ganske enkelt helt efter planen. Jeg havde termin en onsdag, og weekenden f'ør havde jeg igen voldsomme mavesmerter, akkurat som forstoppelse, når det er slemt. Det varede hele weekenden, men var væk om mandagen, hvor jeg for første gang i lang, lang tid ikke havde ondt, hverken af forstoppelse eller bækkensmerter. Det var bare en skøn dag! Om tirsdagen skulle jeg til scanning og min mor havde en fridag, så vi skulle ud og handle lidt sammen efter scanningen, og vi havde min søn, Lucas, som nu var 3 år, med.
Jeg havde igen lidt mavekneb og lå og hvilede mig på sofaen til vi skulle køre. Da var klokken 12 (middag), og vi tog til scanning ved halv 2 tiden. Da vi kørte derned, fortalte jeg min mor, at jeg havde ondt i maven, og vi snakkede om, om det kunne være veer (jeg havde jo ikke rigtigt prøvet et normalt forløb før), men det mente jeg ikke det kunne være, for der var ikke nogen regelmæssighed over det. Da vi kom ned til jordemoderen (i Vejle), var smerterne taget til, og jeg opdagede lidt blod, da jeg var på toilettet inden jeg gik ind, måske veer, men syntes ikke, at der var nogen form for regelmæssighed over det, og jeg havde fået at vide, at man ikke skulle køre på hospitalet før veerne var så smertefulde, at man ikke kunne tænke på andet og kom med regelmæssige mellemrum og det syntes jeg ikke rigtigt de gjorde. Jeg tog det nu roligt og tænkte, at det kunne tage flere dage endnu, når det ikke var værre på nuværende tidspunkt, men jeg sagde det til jordemoderen, da jeg kom ind. Og så fik jeg endnu en ve, og hun sagde, at det da godt nok lignede veer, og at hun ville undersøge mig først, for der var jo ikke nogen grund til at scanne, hvis jeg var i fødsel. Hun undersøgte mig indvendigt, og så overrasket på mig og sagde: Du er over 5 cm åben, din hinde er lige ved at briste, og du skal køre på fødegangen LIGE NU...! Jeg gik til jordemoder i Vejle og skulle hele vejen til Kolding, så jeg var lidt beklemt ved, om jeg kunne nå det. På vejen derned tog veerne til, og jeg fik ringet til min mand, som var på arbejde, at han skulle køre MED DET SAMME!!! Vi kom til Kolding kl 15 og veerne tog til, nu var der ikke noget at være i tvivl om mere. Mine svigerforældre kom derned og hentede Lucas, og vi nåede lige at få taget et familiefoto på fødestuen, før de kørte igen.
Jordemoderen prikkede hul og så kom der rigtigt gang i sagerne, og klokken 18 var vores anden lille søn født. Knap 3 timer og med 10 minutters presseveer.
Heldigt, at jeg var til scanning den dag, for ellers ville vi aldrig have nået på sygehuset i tide!
Tah, nu endte det alligvel med at I fik hele historien, men min pointe er følgende: Jeg har født to gange uden nogen form for smertestillende midler. Det er ikke fordi jeg er mere hårdfør end andre, eller har en højere smertetærskel, det handler om indstilling til tingene. Jo, jeg var også bange, specielt første gang, men havde også den indstilling, at kvinder har kunnet gøre det i tusinder af år, og så skulle JEG vel også kunne gøre det. Og uanset hvordan man vender og drejer det, så vil det tit gå ud over barnet eller veerne, hvis man vælger nogen former for bedøvelse; barnet kan blive sløvt og veerne kan gå i stå. OG så slemme er smerterne altså heller ikke...! OG hvorfor trække fødslen i langdrag, fordi man skal dopes?? Jeg forstår det altså ikke. Jo, der er selvfølgelig kvinder, der har sværere ved at føde end andre, det ved jeg godt, men hvor der ikke er noget til hindring for at føde normalt, hvorfor skulle man så ikke gøre det? FORDI det er blevet blæst op til at være det mest forfærdelige, man kan komme ud for, og det er det absolut ikke, ikke nødvendigvis!! 
Så herfra skal lyde: Flere positive beretninger om fødselsoplevelser UDEN smertestillende midler, TAK! Man kan jo ikke købe et blad om fødsler og graviditeter uden at der på forsiden er blæst op med, hvor forfærdeligt smertefuldt det er at føde. Og SÅ slemt er det altså heller ikke...! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juni 2009

JustAnotherName

Jeg ved nu ikke om jeg er enig i at det er blæst SÅ SLEMT op.
Men ja, der bliver brugt mange smertestillende metoder, og flere og flere der vælger kejsersnit fordi de er bange for at føde vaginalt.

JEG HAR 2 POSITIVE BERETNINGER OM FØDSLER UDEN SMERTESTILLENDE.

1 gang - den 24 september 2007 :
Jeg kom til tjek klokken 23 og var 2 cm. åben. Jeg valgte at tage hjem, da jeg troede at der nok ville gå lang tid før der skete mere, når nu jeg var 1-gangs.
Klokken 01:00 kunne jeg ikke holde ud at ligge hjemme mere, og fik slet ikke hvilet. Der startede veerne.
Vi blev modtaget på sygehuset igen klokken 02:30, hvor jeg var 5 cm. åben
40 minutter efter fik jeg pressetrang, så jeg udvidede mig MEGET HURTIGT og kunne slet ikke nå at få noget smertelindrende. Klokken 04:12 havde jeg min datter i armene, efter cirka 40 min med presseveer.
Jeg blev syet med nogle få sting.

2 gang - den 22 maj 2009 :
Startede veerne ved 22-tiden derhjemme, og vi ankom på sygehuset klokken 23:00 (samme tidspunkt som første gang, hehe)
Jeg var 3 cm åben og blev på fødegangen hvor jeg fik en stue.
Igen udvidede jeg mig hurtigt, og fik ingen smertelindring.
Jordermoderen prikkede hul på vandet klokken 00:35, og allerede klokken 00:43 havde jeg født vores anden lille datter ....EFTER KUN 8 MIN. MED PRESSEVEER!!
Ikke éen eneste flænge eller rift som skulle syes, og klokken 03:45 kørte vi hjem igen.

Det gjorde ondt at udvide sig så hurtigt. Veerne bed, men da det jo ikke varede adskillige mange timer, så var det til at klare (det vidste jeg jo bare ikke på forhånd, om det ville tage lang tid eller kort tid) ....Det GØR ondt at føde. Men så er det heller ikke værre! .....Det er ihvertfald hurtigt glemt igen 

Anmeld

24. juni 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
sejt gået..og dejligt du fortalte din(e) historie(r)

Jeg regner selv med at skal føde uden smertestillende, hvis jeg kan komme til det... Jeg er bange for at få epidural, fordi jeg har gentagne gange fået lavet mislykkede lumbal punkturer Jeg har en varig skade i ryggen fra den ene af gangene, og der er bare ikke nogen der skal stikke mig deromme igen..
Så jeg er rigtig glad for at høre når lykkes uden smertestillende! Min svigerinde, som fik nr. 2 i november, har også født begge gange uden smertestillende...

Anmeld

24. juni 2009

h_bernie

Jeg kan i hvert fald fortælle, at under min fødsel af August fik jeg kun ilt i maske. Havde en rigtig god fødsel, det skal dog også bemærkes, at jeg fra allerførste ve til han var ude, havde en fødsel der tog 3 timer og 20 min. Var kun 1½ time på hospitalet.

Anmeld

24. juni 2009

Ox.

Jeg skal føde i næste månede, og læser diverse blade, og synes da slet ikke de er så slemme som du får dem til at lyde  ...

I de blade jeg læser, står der blot forskellige måder at mindske smerten, i sidste blad var der sågar en helt artikel om fødsler uden smertestillende, og hvad man selv kunne gøre osv, så er ikke helt enig i hvad du skriver med hensyn til det ihvertfald  ..

Jeg tager min fødsel som den kommer, føler jeg at jeg får brug for smertestillende, tager jeg gerne imod, men ellers vil jeg da også helst undgå det hvis jeg kan.

Mennesker har jo forskellige smertegrænser, og som du selv skriver ved første fødsel var du lige på nippet til at ville have smertestillende, men så kom presseveerne, vi er jo ikke alle ens, og hvis man føler man kommer det nemmere igennem ved at få smertestillende, kan jeg ikke se problemet i det, så skal folk bare have lov til det  ...

Anmeld

24. juni 2009

LotteGabriella

SussieOx skriver:

Jeg skal føde i næste månede, og læser diverse blade, og synes da slet ikke de er så slemme som du får dem til at lyde  ...

I de blade jeg læser, står der blot forskellige måder at mindske smerten, i sidste blad var der sågar en helt artikel om fødsler uden smertestillende, og hvad man selv kunne gøre osv, så er ikke helt enig i hvad du skriver med hensyn til det ihvertfald  ..

Jeg tager min fødsel som den kommer, føler jeg at jeg får brug for smertestillende, tager jeg gerne imod, men ellers vil jeg da også helst undgå det hvis jeg kan.

Mennesker har jo forskellige smertegrænser, og som du selv skriver ved første fødsel var du lige på nippet til at ville have smertestillende, men så kom presseveerne, vi er jo ikke alle ens, og hvis man føler man kommer det nemmere igennem ved at få smertestillende, kan jeg ikke se problemet i det, så skal folk bare have lov til det  ...

helt enig

jeg havde selv smerter i 38 timer, som morfin kun kunne ta' toppen af og ja så kan I forestille jer hvor av av det gjorde morfinen gav de mig i håb om at jeg kunne få sovet, men det kunne jeg så ikke så da det ikke lykkedes sagde jordemoderen at jeg skulle ha' rygmavsbedøvelsen ellers ville jeg ikke ha' kræfter til selve fødslen fødslen tog 5 timer  - så fra vandet gik til det hele var overstået, ja der gik der 43 timer

Anmeld

24. juni 2009

Ox.

LotteGabriella skriver:

helt enig

jeg havde selv smerter i 38 timer, som morfin kun kunne ta' toppen af og ja så kan I forestille jer hvor av av det gjorde morfinen gav de mig i håb om at jeg kunne få sovet, men det kunne jeg så ikke så da det ikke lykkedes sagde jordemoderen at jeg skulle ha' rygmavsbedøvelsen ellers ville jeg ikke ha' kræfter til selve fødslen fødslen tog 5 timer  - så fra vandet gik til det hele var overstået, ja der gik der 43 timer

Puha det lyder som noget af en omgang at være ude for!

Men det er også netop i situationer som den du har været ude for jeg mener, synes ikke der er noget galt i smertestillende når man har så slem en fødsel, og nu er vi jo allesammen forskellige når det kommer til smerte

Anmeld

24. juni 2009

haps

Der er altså bare nogen fødsler der er for seje til at kunne klare sig igennem uden smertestillende.. Tror ikke de svinger om sig med smertestillende hvis ikke de mener det er nødvendigt.. og sectio på mors ønske - kan man sige.. Er man så bange for at føde at det ikke kan "fjernes" ved hjælp af oplysning og forberedelse - tror jeg det bliver en rigtig rigtig dårlig fødsel og så er det næsten bedre at lave det sectio.. Synes helt klart det bedste er alm. fødsel, men tror da de gør alt hvad de kan for at forberede kommende mødre på hvad de går ind til..

Anmeld

24. juni 2009

karina1980

jeg har også 2 helt vidunderlige fødsler bag mig og jeg vil sgu ærlig talt heller føde end rende gravid

den første: i nov 2001 vågnede jeg kl 2 om natten ved at det lød som når man popper champagne, det var dog ikke champagne men vandet der gik, i sengen, jeg var så uheldig at han ikke stod fast og dengang skulle man så enten lægge sig ned eller blive liggende(ikke fedt i en seng), nå men falck kom og de var utrolig glade for at jeg ikke ventede tvillinger da de bare mig i hoved og røv ned fra 1 sal

da jeg nåede fødegangen efter godt en time efter vandafgang, var der stadig ingen veer, og falckmanden var da også så flink at fortælle mig at så havde jeg noget at glæde mig til, dog gik det fredeligt, ja det gjorde ondt, men med ilt gik det fint, men da jeg så nåede den sidste cm omkring kl 7, så gad jeg ikke mere og JM fik den geniale ide at give mig bistik(saltvand ind under huden) og aldrig i mit liv har jeg prøvet noget så smertefuldt, men det virkede jeg klagede ikke længere over at det pressede ubehageligt allle steder

og så gik presseveerne igen og hold kæft det var fedt, det er nok den fedeste følelse, og efter 45 min var han ude, dog syntes han lige at han skulle sørge for at jeg fik revet en skamlæbe næsten af, så jeg endte med 22 sting udvendigt og 10 indvendigt og ja det gjorde ondt, men igen så havde jeg lige fået et lille mirakel, og det overskyggede totalt den smerte der var ved at blive syet,

anden gang: var faktisk meget sjov, for der var jeg om formiddagen ved JM og hun løsnede hinder og sagde at nu ville hun dælme ikke se mig imorgen igen(gik til kontrol hverdag, pga jeg var følelsesløs på maven) nå men istedet for at lytte til hende om at tage hjem og slappe af, tog jeg med en veninde på shoppetur og som vi sad der på jensens bøfhus fik jeg den første ve præcis kl 12 og så kom de bare med 10 min. imellem da kl var 18 var vi ude og spise på en grillbar og det stakkels personal var nærmest skræmt fra vid og sans over at jeg stod med veer men da der var så lang tid imellem forventede jeg at det bare ville gå i sig selv igen, så jeg sendte manden ud af huset og netop som han var længst væk, gik jeg fra 10 til 5 min imellem og så kunne de pludselig mærkes i lænden, fik ringet og sagt han lige skulle komme hjem igen, da jeg ville godt ville tjekkes,
inde på sygehuset(kl 20) blev det så konstanteret at jeg havde taget 18 kg på og nu havde flodheste form(ja humoren var der intet i vejen med) og så var jeg sørme også 5 cm åben og de mente ikke jeg skulle andre steder hen end ned på en fødestue og der blev jeg så bundet til en seng i i næsten 1 time, med vemåler osv, da jeg jo ikke mærkede lillepigen, men efter en time fik jeg lov at komme i karbad og der lå jeg, hvalen, og flød i laaaaang tid, mens en veninde sad og lagde varme klude på maven(som ikke kunne dækkes) super lækkert, meen da tiden nærmede sig måtte de sgu 2 til at hjælpe mig ind på briksen igen og ca 1/2 time efter begyndte jeg at presse og hvilken følelse, kl 23.11 i tredje presseve var hun ude, og eneste hjælp jeg fik var en smule ilt, da jeg var noget svimmel, da jeg kom op af badet,

men jeg synes jo fødslen er det mest fantastiske ved det hele, den opvejer sgu al den tid, man render rundt og ligner lort 

jeg synes ikke smerten var overvældende, men selvfølgelig kan det da mærkes at man føder, men ikke nok til at jeg gerne ville have haft gjort det 10 gange mere, hvis der havde stået flere børn på vores liste

det skal måske lige siges at jeg anden gang ikke fik en eneste rift, det var bare en helt og igennem fødsel efter bogen og så fantastisk

Anmeld

24. juni 2009

Mum33

Gu er det så !!!!!!!!!!!!!   For nogle. Dejlig at mangle har nemme og ukomplicerede fødsler. Tillykke med det, men vi er nogle der har været igennem helvedes-fødsler. To fødsler er ikke ens, så derfor syntes jeg man skal nøjes med at konkluderer på ens egen fødsler. 

- og herfra en kærlig tanke til de andre hvis fødsel var et mareridt.  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.