Altså, den der SU

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. februar 2013

Glad Giraf

raca skriver:

at tage en uddanelse er jo ens eget ansvar og ens fremtidssikring.  hvor kh.. jo bare er pause og sump der ikke føre til noget... særligt ikke hvis ikke man har en uddanelse..

hvis man vil kan man få det til at løbe rund på su..

dog er der den finde ved pædstudiet at de har 2 lønnede praktikker.. disse praktikker giver ca 10000 før skat og der er ikke muglighed for at søge nogen form for tillæg, ej heller arbejde ved siden af.. da det er 32.5 time pr uge+ letier..

men hvis du vælger med børn at læse til pæd og kan mht til selv deciplin så prøv og vælg en net uddannelse, for så har du faktisk rimlig muglighed for at være tilkaldevikar ved siden af. og få lidt ved siden af der.. istedet for lån.. og samtidigt se familien.

hvis du tager lån kan du få  alm lån og forsøger lån.. men så skal du regne med at gå et par 1000 ned i løn når du starter i praktik.

Har godt undersøgt net-uddannelsen, men man er ikke sikker på at få det linie fag man ønsker, så hoppede hurtigt fra den tanke igen, da uddannelsen skal være "som jeg ønsker den" og ikke ende med at skulle lære om værksted og hvad det var, når jeg virkeligt ønsker idræt og sundhed

Ja jeg ved der er det lønnede praktikker, vidste godt nok ikke at man ikke måtte arbejde ved siden af i de perioder...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2013

Glad Giraf

Lunae skriver:

Herhjemme har vi 12688 kr udbetalt om måneden. Vi er begge på su og har en datter på 2,5 år.

Vi har faste udgifter for 7000 kr om måneden og vores madbudget ligger på ca 3500 kr. Derudover skal vi have buskort, betale telefonregninger, købe kattemad og medicin (bruger ca 300-400 kr om mdr på medicin)

Det kører rundt! Vi spiser ofte hos mine forældre - vi køber primært nyt tøj og halløj når der kommer børnepenge og vi holder ferier med vores forældre for at spare penge! Det er stramt, men vi klarer os og der er da også plads til lidt udskejelser i ny og næ!

Derudover er jeg helt enig i, at der er noget der ikke harmonerer i forholdet mellem kontanthjælp og su. Det burde aldrig kunne betale sig ikke at tage en uddannelse. Samtidig synes jeg at vi er meget forkælet i Danmark og på trods af at det er stramt at leve på su, så sikre vi os forhåbentlig også en bedre indtægt/fremtid, når vi har fået uddannelsen. Kontanthjælp er jo ikke til som en permanent løsning!

Du er jo endnu et bevis på at det kan lade sige gøre

Dejligt med lidt positive historier

Anmeld

12. februar 2013

Glad Giraf

raca skriver:

jammen har du råd til at lade være med at uddanne dig på lang sigt.. '

hvad er dine mugligheder for at komme i et job? så du står nu.. både på kort og lang sigt?

Min jobmulighede pt er rigtig gode, er i et løntilskudsjob hvor der kommer faste stillinger til Maj, nu er jeg bare ved at finde ud af hvad der er smartest for mig...

Jeg kan leve som vi gør nu resten af livet, tingene løber rundt og når vi er ovre nogle økonomiske bump mangler vi ikke noget... eller jeg kan tage en uddannelse på SU også leve bedre på den anden side...

Undskyld, men jeg er jo ikke dum, ved godt det er smartest at tage udd, det er skam også mit mål, søgte bare nogle tal på SU, ikke andet

Anmeld

12. februar 2013

Zelinasmor

LilleLivasMor skriver:

Nu sidder jeg her og vil rigtig gerne læse til pædagog, og regner på livet løs...
Men kan sku ikke finde ud af det...

Så nu hører jeg jer

Jeg bor sammen med min kæreste og vi har et barn... Nogen der er i noget lign? Hvis ja, hvad får i ca udbetalt?

Hvis din kæreste er på SU kan i begge få et "forsørgertillæg" på ca 2000kr. Altså ca. 6000 hver efter skat. Su lån ligger på maks 4400kr pr. Mand hver måned. Tager i det kan i få 10.000 udbetalt hver især. Er din kæreste ikke på su kan du "kun" få 4400kr efter skat og så 4400 i SU lån hvis du ønsker det.

Anmeld

12. februar 2013

Amanda Stage

Mettefpigen skriver:

Nu behøver man jo ikk dovne den af fordi man er på kh!.... Jaa det kan være svært at finde arb ved siden af men det kan lade sig gøre....

Nej, der er da mange kh-modtagere jeg kender som ikke dovner den! De afleverer deres unger i børnehave fra de åbner til de lukker. Derefter tager de ud for at shoppe, tage i fitness osv. Det er rigtigt, de keder sig ikke! 

Anmeld

12. februar 2013

Amanda Stage

Lise skriver:

jeg har aldrig haft svært ved at finde job ved siden af studiet. Men måske det hænger sammen med at jeg nærmest ikke har været uden job siden jeg var 12 år gammel og begyndte at gå med reklamer... 

Jeg synes mange herinde har ekstremt mange undskyldninger for hvorfor det ikke kan lade sig gøre. det er sikkert nok svært at få Jobs mv, men jeg synes sgu også at holdningen er for lad, og man har generelt for travlt med at synes at det er andres skyld, i stedet for selv at tage ansvar for sit liv.

Hva' dælen mener du med det???? Jeg er bestemt ikke kræsen, jeg har søgt i alle fag! Det er rigtig jeg ikke kan søge job på Lollan eller i KBH, men nu er jeg ligesom også ret afhængig af min uddannelse + min kærestes arbejdssted. Du skal BESTEMT ikke anklage mig for noget som helst, bare fordi DU har haft muligheden!  Jeg passer sgu da i det mindste mine studier, fordi noget SKAL jeg og ufaglært arbejde er IKKE en sikker fremtid! Jeg må gerne mene at kh er for høj, for selvfølgelig er den da det, når mange synes det kan betale sig at være på den fremfor at tage en uddannelse! 

Anmeld

12. februar 2013

wamse

Nej, der er da mange kh-modtagere jeg kender som ikke dovner den! De afleverer deres unger i børnehave fra de åbner til de lukker. Derefter tager de ud for at shoppe, tage i fitness osv. Det er rigtigt, de keder sig ikke! 

Men du kender dem så godt, at du kender alt til deres privatliv?

Fx afleverede jeg min datter tidligt, fordi hun havde brug for at skabe relationer til andre, da jeg psykisk havde det dårligt.

Ja jeg gik også til fitness, fordi det var en del af min helbredelse.

Kender du dem så godt, at du kan udelukke, at der ikke ligger andet bag deres adfærd?

Anmeld

12. februar 2013

Amanda Stage

wamse skriver:

Men du kender dem så godt, at du kender alt til deres privatliv?

Fx afleverede jeg min datter tidligt, fordi hun havde brug for at skabe relationer til andre, da jeg psykisk havde det dårligt.

Ja jeg gik også til fitness, fordi det var en del af min helbredelse.

Kender du dem så godt, at du kan udelukke, at der ikke ligger andet bag deres adfærd?

Ja det gør jeg, de 3 af dem. Den ene er familie, de andre er to tidligere veninder. Så kender dem rigtig godt og jeg ved også godt at de ikke er på kh, fordi det er nødvendigt. For mig er kh en midlertidig nødvendighed som jeg KUN ville komme på hvis jeg blev ramt af sygdom eller lignende. Sådan en mening ville gavne vores velfærd, hvis alle danskere havde den. Vi himler op om at vi skal spare på velfærden. Er det så ikke brand ærgerligt at det der er med til at ødelægge det? 

Anmeld

12. februar 2013

wamse

Amanda Stage skriver:

Ja det gør jeg, de 3 af dem. Den ene er familie, de andre er to tidligere veninder. Så kender dem rigtig godt og jeg ved også godt at de ikke er på kh, fordi det er nødvendigt. For mig er kh en midlertidig nødvendighed som jeg KUN ville komme på hvis jeg blev ramt af sygdom eller lignende. Sådan en mening ville gavne vores velfærd, hvis alle danskere havde den. Vi himler op om at vi skal spare på velfærden. Er det så ikke brand ærgerligt at det der er med til at ødelægge det? 

Jeg tror på, at havde vi alle de samme ressourcer, så havde vi alle et perfekt liv, men sådan er livet bare ikke bygget op, og heldigvis for det, for så er vi nogle gange så heldige, at vi møder nogle mennesker, som giver os mulighed for, at opnå en forståelse for, at vi alle gør det bedste vi kan, ud fra der, hvor vi hver især er i livet

Så jeg er der i livet, hvor jeg tænker, at jeg er taknemmelig over de ressourcer jeg har, men er klar over, at ikke alle har de samme, og derfor kan have svært ved nogle ting, som for mig virker let.

Anmeld

12. februar 2013

Lise

Amanda Stage skriver:

Hva' dælen mener du med det???? Jeg er bestemt ikke kræsen, jeg har søgt i alle fag! Det er rigtig jeg ikke kan søge job på Lollan eller i KBH, men nu er jeg ligesom også ret afhængig af min uddannelse + min kærestes arbejdssted. Du skal BESTEMT ikke anklage mig for noget som helst, bare fordi DU har haft muligheden!  Jeg passer sgu da i det mindste mine studier, fordi noget SKAL jeg og ufaglært arbejde er IKKE en sikker fremtid! Jeg må gerne mene at kh er for høj, for selvfølgelig er den da det, når mange synes det kan betale sig at være på den fremfor at tage en uddannelse! 

Undskyld- har jeg anklaget dig for noget som helst?

Det lyder da alle tiders at du passer dine studier, at du synes ufaglært arbejde ikke er vejen frem, og at du synes kh er for høj. Det synes jeg da er fint.

Det jeg mener med den lade holdning er bare at mange herinde har uendelig mange undskyldninger. Jeg synes det er ladt, og jeg synes "man" skal tage sig sammen og tage ansvar for sit eget liv, i stedet for at være et offer. Mange herinde er gode til at være ofre. Det synes jeg er ladt. Man er vel den nærmeste til at sørge for at ens egen fremtid ser lys ud.

Jeg ved ikke om kontanthjælpen er for høj. Men jeg ved at om den så var på en million, så ville jeg stadig vælge de satans år på su, for at få noget mening i mit liv.

Og hvad det det jeg har haft muligheden for? Arbejde??? Hvis ja, så ja - det er da rigtig fint

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.