Rsa skriver:
Nu er der også forskel på ekstrovert og introvert adfærd...
ADD og ADHD er absolut ikke det samme!
De er netop beskrevet i den første linje - indadvendt Ig udadvendt i henhold til reaktioner!
Jeg har selv en dreng med ADHD, jeg har i tilfælder, da han var mindre, måtte holde ham med magt - ikke fordi jegsynes det var fedt, men for at tage fysiske konflikter i forkøbet og spare ham fra, at have gjort ondt på et andet barn fordi han i sine følelsers vold, ikke kan kontrollere sin adfærd.
Der er forskel på fysisk magt og fysisk beskyttelse - det hjælper på nogle børn, at blive fysisk afgrænset/lukket af for at 'komme tilbage til virkeligheden'.
Så synes ikke man kan skære alt over en kam og sige, at det vil man aldrig gøre. Man 'fastholder' vel også med magt sine små børn, når man konstant tager dem væk fra en ting, som de ikke må pille ved. Lykkedes det ikke at henlede deres opmærksomhed på andet, er man nødstil at holde dem fysisk væk fra en genstand.
Synes man skal pass. På med at bruge ordet magt... Alle voksne har magt og udover magt i henhold til deres børn. Det gør de når der skal sættes grænser, nær der sættes dagsorden osv.
Men tilbage til emnet. Så har jeg været nød til fysisk at afgrænse/tilbageholde min dreng da han var mindre. Det har jeg fordi, han har ADHD og har handlet irrationelt og uhensigtsmæssigt i nogle situationer hvor der har været andre børn involveret.
Kan lige tilføje at jeg også har en datter på 2 år, hun har aldrig været gode venner med tandbøraten, så det foregik med tvang/fysisk fastholdelse i næsten et halvt år. Vil hun ikke gå med eller stopper midt ude på vejen i et lyskryds, tager jeg hende med - ergo holder jeg hende fast i mine arme mens hun skriger, vrider sig, slår mig osv. Igen fysisk magt.