Mussen2 skriver:
Jeg er åbenbart slet ikke up to date på dette område. Kan se flere debatter på facebook, med en masse facts jeg ikke kendte!
Jeg troede, for det første ikke, at det ville hjælpe på voksne kvinder og det var derfor man kun vaccinerer unge piger. Men kan se det ikke er rigtig og har googlet mig lidt frem til lidt viden om det.
Sygdommen skyldes en virus. Kan man gå til lægen og blive testet for denne virus? Det lader til det, af de debatter der kører.... Og hvis man ikke har/har haft virusset, er det om at få vaccinen inden man får viruset....?
Den koster ca. 3500 i egenbetaling og 50% refunderes via Danmark.
Er der nogen af jer derude, der kan bringe lid tmere info og om man bør få vaccinen som 33 årig
Jeg har haft kondylomer og fået foretaget keglesnit for nogle år tilbage. Jeg fik af vide at den virus som er i kondylomer er en anden en den der giver livmoderhalskræft. Så det er i og for sig to ting, men alligevel hænger de sammen.
Årsagen til at det gives til piger fra årgang 86 og frem skyldes at man generelt ser på, at kvinder der er over 30 som regel er i faste forhold eller i hvert fald mere fast end helt unge piger. Derudover gives det også for at beskytte de helt unge piger inden de bliver seksuelt aktive - vi voksne ved (måske) ikke om vi allerede har vira i kroppen og så beskytter vacc. ikke 100 % for de hpv vira som den skal holde væk.
Er helt klart for, at man skal tage tage imod vacc. når man er ung og har man økonomi til det når man er ældre så synes jeg også man skal få det gjort. Har endnu ikke selv fået vacc. men overvejer det når der en dag lige er 3500 kr ekstra at gøre godt med.
Men vi kan nok godt konkludere, at der ingen garantier er for at holde kræften væk selvom man har fået vacc. men hvis det mindsker risikoen, så er det da med at gøre det. Vil også lige tilføje, at hvis man er i fast forhold og med sikkerhed kan sige, at ens partner ikke laver noget udenom og begge er fri for vira, så er det faktisk ikke en nødvendig vacc. Hvis man er single og hygger sig med lidt forsk. ja, så bør man nok gøre det.
/Fenja 
Anmeld