HPV vaccine?... Enlighten me please...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.881 visninger
66 svar
0 synes godt om
4. januar 2013

Mussen2

Jeg er åbenbart slet ikke up to date på dette område. Kan se flere debatter på facebook, med en masse facts jeg ikke kendte!

Jeg troede, for det første ikke, at det ville hjælpe på voksne kvinder og det var derfor man kun vaccinerer unge piger. Men kan se det ikke er rigtig og har googlet mig lidt frem til lidt viden om det.

Sygdommen skyldes en virus. Kan man gå til lægen og blive testet for denne virus? Det lader til det, af de debatter der kører.... Og hvis man ikke har/har haft virusset, er det om at få vaccinen inden man får viruset....?

Den koster ca. 3500 i egenbetaling og 50% refunderes via Danmark.

Er der nogen af jer derude, der kan bringe lid tmere info og om man bør få vaccinen som 33 årig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2013

Dinna88

En stor faktor er, at hvis du har haft en kønssygdom, f.eks. kondylomer, så er risikoen øget

Anmeld

4. januar 2013

dorthemus

Jeg ved ikke mere end dig..bortset fra, at man åbenbart kan smittes med flere slags HPV vira så selvom man vaccineres mod den ene slags så kan man stadig få en anden

Jeg blir selv 42 år til sommer og skal tale med min læge om en vaccine. jeg er mor til et donorbarn og vil gerne sikre mig og hendeog vil derfor gerne have den hvis ikke jeg er for gammel.

Du skal have tre med 0, 2 og 6 måneders interval og ja Danmark refunderer halvdelen.

Anmeld

4. januar 2013

Faith

Jeg har HPV virus i kroppen da jeg i mine unge dage desværre fik kondylomer. Men derfor vil jeg stadig have stor gavn af vaccinen da der er flere typer HPV. 80% af befolkningen har HPV, men vil stadig være godt dækket ind mod livmoderhalskræft hvis de får vaccinen.

Jeg skal have vaccinen i næste uge. Jeg er 31 år. Synes jeg skylder mig selv og mine børn at få den.

Anmeld

4. januar 2013

Lise

Jeg ved heller ikke ret meget mere, men jeg er 33 år gammel, og har tid til første stik d. 16. januar

Men ja, som jeg har forstået det, så beskytter den også os "gamle"

Anmeld

4. januar 2013

tarkoflen

Jeg var med i forsøget da det startede, og der mente man, at man var bedst dækket, hvis man fik den før, man blev seksuel aktiv, derfor får piger det når de er 12 år gamle.

Men den beskytter stadig selvom du er seksuel aktiv, og selvom der er flere forskellige former for hpv virus, så er det den mest almindelige, du bliver vaccineret for. Man kan med fordel blive vaccineret selvom man er ældre end der hvor det er gratis, og de finder hele tiden ud af, at den beskytter bedre og bedre

Hvis ikke jeg havde fået den, så ville jeg helt sikkert have den! Det kan ikke skade, og hvis jeg kan blive vaccineret mod en type kræft, så gør jeg det!

Der ud over fik min far konstateret kræft i halsen for 4 år siden, og det er præcis den samme virus, som forårsager livmoderhalskræft, så jeg er glad for jeg er dækket! Min lillebror har også fået vaccinen, for der er også forskningsresultater der tyder på, at den kan beskytte mænd!

Anmeld

4. januar 2013

Mussen2

dorthemus skriver:

Jeg ved ikke mere end dig..bortset fra, at man åbenbart kan smittes med flere slags HPV vira så selvom man vaccineres mod den ene slags så kan man stadig få en anden

Jeg blir selv 42 år til sommer og skal tale med min læge om en vaccine. jeg er mor til et donorbarn og vil gerne sikre mig og hendeog vil derfor gerne have den hvis ikke jeg er for gammel.

Du skal have tre med 0, 2 og 6 måneders interval og ja Danmark refunderer halvdelen.

Jeg har forstået det sådan at vaccinen beskytter mod begge virus, hvis man altså ikke har haft dem før?

Her er hvad jeg har fundet:
Mange tilfælde af livmoderhalskræft kan forebygges ved at vaccinere mod HPV. Vaccinen forebygger infektion med HPV type 16 og 18, som forårsager 70 % af alle tilfælde af livmoderhalskræft. Man håber således at kunne forebygge 280 tilfælde af livmoderhalskræft om året.

Derudover forebygger vaccinen infektion med HPV type 6 og 11, der forårsager 90 % af alle tilfælde af kønsvorter. Eftersom vaccination ikke er 100 % effektiv, er vaccination ikke en erstatning for rutinemæssig livmoderhalskræft screening.

Forskerne ved endnu ikke, hvor længe vaccinen holder, og om det eventuelt er nødvendigt at gentage vaccinationen på et senere tidspunkt.

Ønsker man yderligere oplysninger om HPV eller kræft i livmoderhalsen kan man læse mere i Kræftens Bekæmpelses folder "Vinderunderlivet" eller på nedenstående hjemmesider som indeholder mange oplysninger om denne sygdom:

Jeg kan ikke lade være med at tænke på evt.bivirkninger ved vaccinen, som endnu ikke er opdaget.

Jeg synes da det kunne være interessant om man kan testes for om man bærer virusset, men det er måske det man gør ved et keglesnit?

Anmeld

4. januar 2013

Mussen2

Faith skriver:

Jeg har HPV virus i kroppen da jeg i mine unge dage desværre fik kondylomer. Men derfor vil jeg stadig have stor gavn af vaccinen da der er flere typer HPV. 80% af befolkningen har HPV, men vil stadig være godt dækket ind mod livmoderhalskræft hvis de får vaccinen.

Jeg skal have vaccinen i næste uge. Jeg er 31 år. Synes jeg skylder mig selv og mine børn at få den.

Hvad er kondolomer? Og er det ved alle kønssygdomme man får virusset? Og man kan vel ikke sige sig fri for virus, selvom man ikke har haft kønssygdom

Forstår virkeliggodt dine overvejelser. Er du slet ikke bange for bivirkninger?

Anmeld

4. januar 2013

Mussen2

tarkoflen skriver:

Jeg var med i forsøget da det startede, og der mente man, at man var bedst dækket, hvis man fik den før, man blev seksuel aktiv, derfor får piger det når de er 12 år gamle.

Men den beskytter stadig selvom du er seksuel aktiv, og selvom der er flere forskellige former for hpv virus, så er det den mest almindelige, du bliver vaccineret for. Man kan med fordel blive vaccineret selvom man er ældre end der hvor det er gratis, og de finder hele tiden ud af, at den beskytter bedre og bedre

Hvis ikke jeg havde fået den, så ville jeg helt sikkert have den! Det kan ikke skade, og hvis jeg kan blive vaccineret mod en type kræft, så gør jeg det!

Der ud over fik min far konstateret kræft i halsen for 4 år siden, og det er præcis den samme virus, som forårsager livmoderhalskræft, så jeg er glad for jeg er dækket! Min lillebror har også fået vaccinen, for der er også forskningsresultater der tyder på, at den kan beskytte mænd!

Hold da op. Det forstår jeg virkelig godt. Hvilken type kraft gover det hos mænd?

Anmeld

4. januar 2013

jydeinden

vaccinen er ikke som sådan et mirakelmiddel, du kan stadig få virusen desværre, men den dækker 70 % (var det tal jeg fik af min læge i hvertfald) og de anbefaler stadig at man tager til kontrol en gang årligt

hvis man har haft en kønssygdom er det især en rigtigt god ting at få vaccinen da man så er mere udsat for at få denne virus

så ja uanset alder ville jeg nok få den, men jeg kan omvendt også godt forstå et eller andet sted hvis der er nogen kvinder som er godt oppe i årene der tænker at nu har jeg levet i så og så mange år, og jeg er her endnu, så jeg vil ikke betale i dyre domme for det ( for det er jo halv dyrt hvis ikke man kan få refunderet noget af beløbet)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.