Jeg var også til eksamen i anerkendelse, da jeg var til 1. årsprøve.
Vi havde dog skrevet en 20 siders opgave om emnet inden eksamen.
I vores opgave skrev vi blandt andet om Honneth og Berit Bae, og vi brugte blandt andet den artikel omkring definitionsmagt, som der er blevet referet til af en ovenstående
Hvad vi skrev osv., kan jeg ikke huske, da det er ved at være et stykke tid siden nu.
Til min eksamen valgte jeg dog, at tage en lidt anden vinkel på anerkendelse, da jeg var i praktik i en institution, hvor de benyttede sig af ICDP (anerkendende metode), og satte den metode i forhold til Antonovskys OAS (som vi har hørt om i SKB) og Vygotskys NUZO (jeg tog eksempler med fra min praktik). Derudover snakkede jeg også om selvtillid, selvfølelse og selvværd (også kaldet stakitmodellen).
Meget "firkantet" vil jeg sige, at anerkendelse er: at se, høre og prøve at forstå barnet/brugeren.
Du kan sagtens anerkende et barn bare ved at lytte og være interesseret (aktiv lyttende) i, hvad barnet/brugeren fortæller dig.
Det er vigtigt, at man som pædagog ikke kun roser barnet/brugeren, da barnet/brugeren kan begynde at føle, at det kun er noget værd, hvis han/hun har en evne til at yde noget. Det er vigtigt, at barnet/brugeren føler, at man kan lide ham/hende for den han/hun er, og ikke hvad han/hun evner.
Anmeld