Anerkendelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. november 2012

Rixer

Jeps, det gør jeg.

Jeg skal vel vise hvordan begreberne fra teoretikerne bruges i min praksisfortælling i forhold til anerkendelse i klub for større børn og unge. 

F.eks.

De fire forholdsområder, se, lyt, forstå og selvrefleksion.

Der er to drenge der løber efter hinanden inde i salen og jeg ser at den ene dreng bliver ked af det, for den anden dreng har taget hans hue.. Han sidder og græder ind i hjørne og jeg skynder mig over til ham og går helt ned i knæ sådan, det er meget ligeværd og spørger efter hvad så ven hvad er der galt. Han fortæller mig at den anden dreng har taget hans hue og ikke vil aflevere den tilbage. I det mens jeg er i lige med ham Hvor jeg ser på barnet og han ser på mig, hvor jeg lytter til hans problem, hvor han lytter til mit svar og jeg er rolig i min udtalelse, sådan det kan gør barnet også roligt og at vi forstår hinanden også , han lære og tænke på en ny måde. Jeg kalder ham den anden hen og fortæller ham om at det skal han stoppe med. Det var en konflikt de ikke kunne løse selv, så ham med huen, lærer og spørge efter hjælp og ham den anden der tog huen lærer at han ikke skal gøre det næste gang. Jeg gjorde som jeg gjorde fordi jeg var empatisk overfor den grædende person, jeg lyttede til ham, jeg forstod ham og han lyttede til mig og forstå det jeg sagde og jeg er virkede meget anerkende men jeg skulle tænke hurtigt over at drengens hue blev taget og han blev ked af det og de kunne ikke løse konflikten selv. Jeg agerede på en normal måde måske lidt hård, men det lærte jeg af, at jeg ikke skal være så hård, så det kan jeg tage med. Jeg lærte og anerkende ret hurtigt og jeg stolede helt på at det var det rigtige jeg gjorde

Noget lign den stil der ? for analyse af min praksisfortælling i forhold til anerkendelse i klub, hvor jeg har bae indunder?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2012

Rixer

Det som jeg har forstået fra Honneths samfundssyn er følgende

- Alle sociale forhold er anerkendelsesforholde

- Anerkendelse er centralt og et væsentligt supplement til kommunikation

- Honneth går ud fra Hegel sfærebegreb og har derfra videregivet de tre sfærer, som definer anerkendelse

Anerkendelse i privatsfæren – er at blive mødt med kærlighed – med følelsesmæssig opmærksomhed. Anerkendelse i privatsfære, vil resultere i udvikling, og vedligeholdelse af selvtillid.

Anerkendelse i den retslige sfære – er at blive mødt som et autonomt, og respekteret menneske. Anerkendelse i den retslige sfære, vil resultere i oplevelsen af ligeværd, blandt andre.

Anerkendelse i den solidariske sfære – er at blive værdsat, i det sociale fællesskab. Anerkendelse i den solidariske sfære, vil føre til at det enkelte individ, kan føle sig værdifuld i det sociale fællesskab.

Men hvordan kan jeg se de her former i min forrige praksisfortælling.

Hjælp søges.

Anmeld

21. november 2012

Rixer

Jeg skal lave to praksiskefortællinger.

Den ene hvor jeg er anerkendende

Den anden hvor jeg ikke er anerkendende

Skal jeg lave en analyse af mine to  praksisfortællinger og tage udgangspunkt i Honneths og Baes teori i selve analysen 

eller skal Honneth og Baes teori ind i praksisfortællingen ?

Anmeld

22. november 2012

Rixer

Jeg takker jer alle for en god fortståelse..

Nu håber jeg på at bestå den eksamen der og komme videre !!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.