Anerkendelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. november 2012

Mumto3

Honneth er er den af Frankfurter skolen, som udmærker sig ved at være Kritiske Teoretikere. Det vil sige at hvor al anden videnskab beskæftiger sig med 'er' (sådan ER tingene) så beskæftiger Kritisk Teori síg med 'bør' (sådan BØR tingene være) og der er meget stor forskel.

De kritiske teoretisker opstiller en normativ modpol til virkeligheden. Honneth går ind og siger at man ikke måle på anerkendelse, men kan kan observere krænkelser. Når nogle bliver krænket, oplever de en krænkelse og det kan sætte overfor anerkendelsen. Honneth operere med anerkendelse på 3 niveaur eller sfære (kan ikke lige huske hvilket af de to udtryk han bruger). Vi har igennem livet brug for anderkendelse fra vores primære omsorgspersoner, og jeg synes det er et godt spørgsmål at stille sig om man som pædagog er det? (det har jeg ikke svaret på!) eller om man som pædagog mere høre hjemme i den sociale sfære?

Jeg ved ikke lige hvordan jeg ville føre Honneth ned på 'vuggestue/børnehave-plan' men jeg tænker at ankendelse netop tager udgangspunkt i det enkelte individ. Er det ikke klassikkeren med: Jeg ser du tegner! Dermed ankender man barnet for at tegne, istedet for at sige: sikke en flot tegning! Det er der ikke anderkendelse i, men derimod en vurdering. Den der tegning er flot, modsat en grim tegning. Her lægger du dit normative syn ned over tegningen for hvad der er flot og hvad der er grimt, istedet for at lade barnet udfolde sin egen stil inden for tegning. (dermed ikke sagt at vi ikke må hjælpe vores børn på vej! De skal bestemt guides, men det kan de også godt unden at vi laver en vurdering af dem som god/dårlig.

Jeg syne dit sidste eksempel var det bedste. hvor du netop siger: du må gerne holde sådan på battet, må jeg vise dig en anden måde at gøre det på, så du slår bedre (eller hvordan det nu var du formulerede det)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2012

Rixer

Mumto3

Det er om større børn og unge..

Jeg skal lave en praksisfortælling om hvordan anerkendelse virker og hvordan anerkendelse mislykkes.. Hvad kan jeg fortælle om ?? Nogle ideer ? Nu har vi spillet meget fodbold, spillet meget bordtennis og har haft aktiviteter i gang..

Anmeld

18. november 2012

Rixer

Axel Honneth nævner 3 former for anerkendelse i forhold til hvad ??

er det i forhold til hvad der er betydningsfuldt og hvad der ikke er betydningsfuldt ??

Privat anerkendelse opnås ved nære relationer f.eks. forældre, børn og venner

hvad er eksempel på det ????

Denne type anerkendelse udvikler barnet selvtillid

Og selvtillid gør at barnet senere i livet (fremtiden) er i stand til at indgå i venskaber og nære relationer

Retlig anerkendelse : Er det at barnet får den omsorg den skal ha ? nogle der kan give eksempler herfor ? At man støtter et barn ?? Det må være noget der er baseret på samfujndet, hvor det danske samfund anerkender sine borgeres rettigheder f.eks. ytringsfrihed , man må sige sin mening

Social og solidarisk anerkendelse: hvor man roser barnet ? Jeg ser du spiller flot fodbold. Jeg ser dig og tegne. Jeg ser dig og spille godt bordtennis , Individet har brug for at mennesker viser det social værdsættelse.. Alle mennesker indågr i sociale fælleskaber, denne form for anerkendelse finder sted når det enkelte menneske/barn mærker at det er accepteret af et fælleskab, hvor det har ret til at være

Nogle eksempler ??

Anmeld

18. november 2012

Rsa

Nu har jeg ikke lige læst hele trådens respons og er ikke sikker på! At jeg har forstået di e spørgsmål korrekt.

Men det lyder til, at du er i tvivl om hvorvidt du har forståel anerkendelsesbegrebet korrekt.

Er selv pædagog og brugte meget Berit Bae i forhold til begrebet! Da jeg studerede. Det er ikke en teori, men en god forståelsesramme omkring begrebets betydning.

Anmeld

18. november 2012

Rixer

Har jeg forstået Honneths teori rigtigt ?

Var de alle sammen ikke gode eksempler på anerkendelse, ved mit første post om anerkendelse ?

Anmeld

18. november 2012

Rixer

Præcis RSA og jeg prøver alt hvad jeg kan for at forstå det og jeg har læst som en sindsyg over 450 sider i en uge.. Jeg har stadig ikke forstået det præcist og derfor spørger jeg også efter eksempler, men har jeg forstået Honneths anerkendelsesteori rigtigt ?? Han mener det bør være sådan samspillet i mellem individ og samfund....

Jeg vil ikke dumpe min eksamen men bestå den og komme videre.

Vi skal ikke aflevere noget og vi skal ikke forsvare noget, og underviserne har ikke noget og komme med , det har de selv sagt..

men er min fremgangsmåde ok, kan jeg bestå på baggrund af det ??

Anmeld

18. november 2012

Guldet

I vera tidskrift - har berit bae skrevet om anerkendelse - voksenes definitionsmagt! Hun tolker ud fra shibby teori og hun er meget kendt i dk . Hun er meget nem og forstå og giver nogle gode eksempler! 

Anmeld

18. november 2012

Rixer

Men Berit bae er fra Norge. Hun er nordmænd. Du mener definitionsmagt, hvor man som pædagog skal tage magten over barnet eksempler herfor ?

Så du mener det skal være Berit bae og Axel honneth jeg skal tage ?? istedet for schibbye ? Hun er vel en anerkendelsesteoretisk udvikler fra Schibbye sådan jeg skal forstå det ??

Tolker hun det Schibbye mener eller er det sådan noget relationsteori, relation mellem pædagog og barn eller barn barn ??

Anmeld

18. november 2012

Mumto3

Rixer skriver:

Har jeg forstået Honneths teori rigtigt ?

Var de alle sammen ikke gode eksempler på anerkendelse, ved mit første post om anerkendelse ?

Jeg tør slet ikke udtale mig om dine eksempler, af den simple grund, at jeg aner ikke hvordan man kan gøre det ned på et så konkret niveau. Jeg kender kun Honneth fra samfundsnieauet (f.eks. den med retslig anerkendelse som du nævner med ytringsfrihed)

Håber der er nogle andre derude (evt. pædagoger) der kan svare mere konkret!

Anmeld

18. november 2012

Rixer

Men mener du jeg bør give eksempler på de 3 sfære Honneth mener eller har jeg gjort det allerede også om krænkelserne.. ??

Jeg håber pædagogerne kan hjælpe for jeg vil gøre alt for at bestå den eksamen her !  Jeg er altid i tvivl om når jeg er derinde hvilke forventinger de har til mig og om det måske er tynd...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.