Anerkendelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. november 2012

Rsa

Rixer skriver:

Axel Honneth nævner 3 former for anerkendelse i forhold til hvad ??

er det i forhold til hvad der er betydningsfuldt og hvad der ikke er betydningsfuldt ??

Privat anerkendelse opnås ved nære relationer f.eks. forældre, børn og venner

hvad er eksempel på det ????

Denne type anerkendelse udvikler barnet selvtillid

Og selvtillid gør at barnet senere i livet (fremtiden) er i stand til at indgå i venskaber og nære relationer

Retlig anerkendelse : Er det at barnet får den omsorg den skal ha ? nogle der kan give eksempler herfor ? At man støtter et barn ?? Det må være noget der er baseret på samfujndet, hvor det danske samfund anerkender sine borgeres rettigheder f.eks. ytringsfrihed , man må sige sin mening

Social og solidarisk anerkendelse: hvor man roser barnet ? Jeg ser du spiller flot fodbold. Jeg ser dig og tegne. Jeg ser dig og spille godt bordtennis , Individet har brug for at mennesker viser det social værdsættelse.. Alle mennesker indågr i sociale fælleskaber, denne form for anerkendelse finder sted når det enkelte menneske/barn mærker at det er accepteret af et fælleskab, hvor det har ret til at være

Nogle eksempler ??

For mig at se, kan man ikke snakke om anerkendelse uden også at inddrage begreberne selvtillid og selvværd (evt. Selvfølelse) samt hvad forskellen herpå er, da de forskellige former for anerkendelse appeller til de forskellige begreber...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2012

Rixer

Du mener at det udviklser selvtillid og selvværd i alle former for sfære ?

Jeg har stadig ikke helt forstået med eksempler for hvad anerkendelse er..

Er det at man siger til barnet vil du ikke være sød og gå ned af legetøjet eller er det theis jeg synes du skal holde battet på den her måde også vise hvordan han skal holde på battet, så rammer du bolden bedre.. Jeg ser dig og tegne Martin. Jeg ser dig og spille pool. Jeg ser dig og spille fodbold ? Jeg ser dig og spillet et brætspil

Hvilken en af dem er anerkendelse, sådan jeg kan sige det til eksamen..

Anmeld

18. november 2012

Rixer

Selvværd er vel at man som menneske er noget værd

Selvtillid er at man har det her gå på mod og man tror på egne evner og at man tror på sig selv

Anmeld

18. november 2012

Rixer

Er der mulighed for at jeg kan ringe til en af jer også få det forklaret for jeg virker lidt mere forvirrende lige nu.. I kan bare skrive pm

Anmeld

18. november 2012

Rsa

Selvværd er vel at man som menneske er noget værd

Selvtillid er at man har det her gå på mod og man tror på egne evner og at man tror på sig selv

Jep, påden måde

Evt. Lav en Google søgning på Berit bae, hun skildrer anerkendelse samt selvtillid og selvværds - begreberne rigtig godt og forståeligt  

Godnat Herfra 

Anmeld

18. november 2012

Rixer

Vi kan lige snakkes ved om berit bae definitionsmagt.. Så uden de to ting mener berit bae at man ikke kan anerkendelse.

Jeg dropper schibbye og tager Berit bae og Axel Honneth.. Hun har sikkert også gode eksempler på god anerkendelse..

men kan du hjælpe mig med en praksisfortælling om anerkendelse i forhold til større børn og unge (klub) bare nogle eksempler..

men synes du ellers at jeg har styr på det og tror du jeg kan bestå første årsprøven ?? hvis jeg siger de ting jeg har sagt..

Anmeld

18. november 2012

Rixer

men Synes I at det er en god idé og give eksempler på hvad Berit bae mener i forhold til praksis og Axel honneth også i forhold til praksis... Eller skal jeg bare fortælle det som der er fortalt på siden her om dem ??

SKB er mit linjefag, hvordan kan jeg inddrage SKB (sundhed krop og bevægelse i forhold til anerkendelse ??

Er det at man på fodboldbanen sætter den aktivtet i gang med at spille fodbold, dele tog hold, og inden kampen begynder hilser lige på hinadnen og siger god kamp for at vise respekt og at man under kampen siger Hey Theis du spiller flot fodbold, det du kan gøre bedre er at du kan spille bolden hurtigere rundt end du plejer, så skal du se resultater. Han accepter det jeg siger til ham bekræfter det og er det at jeg skal være anerkendende overfor børnene ?? Det er ikke dem der skal være anerkendende overfor mig vel ?? Han smiler og er glad og har et verbalt sprog og siger mange tak og det skal jeg nok huske <-- Er det anerkendelse i forhold til SKB ??

Også at man har alde rpå tværs, de samarbejder som et hold, de lære og vinde og tabe, de har det sjovt sammen og de indgår i nære relationer med hinanden. 

Anmeld

18. november 2012

Guldet

Rixer skriver:

men Synes I at det er en god idé og give eksempler på hvad Berit bae mener i forhold til praksis og Axel honneth også i forhold til praksis... Eller skal jeg bare fortælle det som der er fortalt på siden her om dem ??

SKB er mit linjefag, hvordan kan jeg inddrage SKB (sundhed krop og bevægelse i forhold til anerkendelse ??

Er det at man på fodboldbanen sætter den aktivtet i gang med at spille fodbold, dele tog hold, og inden kampen begynder hilser lige på hinadnen og siger god kamp for at vise respekt og at man under kampen siger Hey Theis du spiller flot fodbold, det du kan gøre bedre er at du kan spille bolden hurtigere rundt end du plejer, så skal du se resultater. Han accepter det jeg siger til ham bekræfter det og er det at jeg skal være anerkendende overfor børnene ?? Det er ikke dem der skal være anerkendende overfor mig vel ?? Han smiler og er glad og har et verbalt sprog og siger mange tak og det skal jeg nok huske <-- Er det anerkendelse i forhold til SKB ??

Også at man har alde rpå tværs, de samarbejder som et hold, de lære og vinde og tabe, de har det sjovt sammen og de indgår i nære relationer med hinanden. 

Jeg synes helt klart at hvis du kan finde/ låne tidskriftet vera - mef artikel i voksnes difinitionsmagt.. Så kommer du til at forstå det ;-))) 

Anmeld

19. november 2012

wamse

Rixer skriver:

Axel Honneth nævner 3 former for anerkendelse i forhold til hvad ??

er det i forhold til hvad der er betydningsfuldt og hvad der ikke er betydningsfuldt ??

Privat anerkendelse opnås ved nære relationer f.eks. forældre, børn og venner

hvad er eksempel på det ????

Denne type anerkendelse udvikler barnet selvtillid

Og selvtillid gør at barnet senere i livet (fremtiden) er i stand til at indgå i venskaber og nære relationer

Retlig anerkendelse : Er det at barnet får den omsorg den skal ha ? nogle der kan give eksempler herfor ? At man støtter et barn ?? Det må være noget der er baseret på samfujndet, hvor det danske samfund anerkender sine borgeres rettigheder f.eks. ytringsfrihed , man må sige sin mening

Social og solidarisk anerkendelse: hvor man roser barnet ? Jeg ser du spiller flot fodbold. Jeg ser dig og tegne. Jeg ser dig og spille godt bordtennis , Individet har brug for at mennesker viser det social værdsættelse.. Alle mennesker indågr i sociale fælleskaber, denne form for anerkendelse finder sted når det enkelte menneske/barn mærker at det er accepteret af et fælleskab, hvor det har ret til at være

Nogle eksempler ??

Jeg er på 4 semester

Du har ikke helt fat i Honneth's teorier:

Han snakker om 3 former for anerkendelser og deres modpoler er så krænkelser. Målet er at man på den måde opnår det gode liv.

privat anerkendelse, som er at bliver anerkendt i de nære familie relationer
retlig anerkendelse, som er at man som individ har de grundlæggende rettigheder og forpligtelser i samfundet. Som fx retten til at modtage kontanthjælp på lige fod med andre.
social anerkendelse, når man inddrages på lige fod i grupperinger, som fx i en børnehave gruppe inddrages man på lige fod med de andre børn, og man anses for at være lige så vigtig og unik, som de andre børn i gruppen.

At anerkende et barn er ikke kun at rose et barn. Det er også at se og høre et barn for det unikke individ det er. Men som andre siger, så anbefaler jeg bestemt også Berit Bae Jeg har læst en rigtig god artikel med hende: På vej i en anerkende retning

Anmeld

19. november 2012

Rixer

Det var en bedre forståelse.. mange tak men min underviser skriver

Du skal ikke til eksamen i anerkendelsesteori, Berit Bae eller Honneth, men du skal vise at du har en indsigt i dette med anerkendelse i en pædagogisk sammenhæng. Derfor kan du fint bruge eksempler fra praktik el.lign.

hvad skal jeg så her ?? vise ??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.