Hun er ikke god til matematik :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. oktober 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Hun er helt vildt god til sprog. Hun er også 2 sproget. Sjovt nok jeg synes at hun var Ok til matematik. Jeg har virkelig ikke vidst at hun var så dårlig som en fra 0 klasse. Ellers havde jeg handlet noget før... Har så ondt af min datter. Hvorfor er hun ikke kommet til mig noget før Jeg tæller også stadig med fingrene men ved ikke hvorfor jeg ikke kunne sige at jeg også gjorde det stadig... Jeg blev bare ked af det, og tænkte på løsninger med det samme. Min mand er ikke til stor hjælp! han hjælper hende aldrig med lektier da han ikke har tålmodighed med noget som helst og bare bliver sur.. Så han får aldrig lov til at hjælpe hende.

Ja tålmodighed ska der til, ellers går det galt! Her er kærsten heldigvis rigtig god til matematik, og er sikker på at thea og alberte i hvert fald nok ska få lært det de ska, på et eller andet tidspunkt. 

Børn lære også på en helt anden måde i dag, end da jeg gik i skole, og syntes det virker urimeligt at forlange af en på 8, at hun ik må tælle på fingerne. Så tag det stille og roligt, hun ska nok få det lært vh stine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2012

Moma

Anonym skriver:

Sidder her så tårene triller...

Jeg har lige været til forældre møde. Jeg har fået af vide at min 8 årig datter har det svært med matematik. Skrifteligt og stavning er der ingen problemer med. Men Matematik!!! hun sagde faktisk at hun var som en 0 klasses elev på det område... Jeg ved det ikke passer hun kan tallene fra 0 til 100 og hun kan plus og minus. Hun er virkelig god her hjemme. Problemet var at hun ikke kunne det i hovedet men brugte stadig fingrene til at tælle med. Det var så ikke iorden mere da hun går i 2 klasse.  

Hvordan kan jeg hjælpe min datter ? findes der spil der kan gøre hende bedre ? Jeg vil gøre alt for hende!

Jeg har sagt at jeg gerne vil have ekstra opgaver ( nemme) så hun kan øve sig til hun kan det.

Det er i starten af dette år at de lige har fået en ny matematik lære før havde vi en anden.

Mvh. En mor der har så ondt af sin datter!

Du har allerede fået masser af gode svar. Men kan alligevel ikke lade være med at komme med mit input.

Jeg har en datter, der går i 2. klasse, så jeg ved godt, hvilke "krav", der allerede bliver stillet der.

Først og fremmest skal du acceptere, at din datter ikke kan være lige god til alting. Jeg synes som regel også, at man enten har en sproglig eller en matematisk forståelse. 

Men derfor kan du jo godt hjælpe hende lidt på vej. Men husk! Det skal leges ind og ikke på nogen måde være noget hun SKAL fordi hun ikke kan det. Hvis det bliver med den på (som det lyder til, hendes lærer lægger op til), så stejler hun først og vil da slet ikke få åbnet op for "sluserne".

De andre har været inde på Pixeline spil, som kunne være en rigtig god idé. Det er leg og det er sjovt. Men ellers fik min datter nedenstående spil i fødselsdagsgave - regnepiraterne. Det kan anbefales og kan bruges til børn på forskellige niveauer - måske en idé til et julegaveønske?

http://www.monito.dk/haba-spil-regne-pirater.html

Stort knus herfra

Anmeld

9. oktober 2012

Tona

Anonym skriver:

Jeg har lige været til forældre møde. Jeg har fået af vide at min 8 årig datter har det svært med matematik. Skrifteligt og stavning er der ingen problemer med. Men Matematik!!! hun sagde faktisk at hun var som en 0 klasses elev på det område... Jeg ved det ikke passer hun kan tallene fra 0 til 100 og hun kan plus og minus. Hun er virkelig god her hjemme. Problemet var at hun ikke kunne det i hovedet men brugte stadig fingrene til at tælle med. Det var så ikke iorden mere da hun går i 2 klasse.  

Hvordan kan jeg hjælpe min datter ? findes der spil der kan gøre hende bedre ? Jeg vil gøre alt for hende!

Jeg har sagt at jeg gerne vil have ekstra opgaver ( nemme) så hun kan øve sig til hun kan det.

Det er i starten af dette år at de lige har fået en ny matematik lære før havde vi en anden.

Jeg har ikke lige læst alle svar, men svarer lige alligevel.

Er din datter blevet testet for talblindhed? Ligesom man kan være ordblind kan man også være talblind. Jeg er selv talblind. Jeg staver og læser osv perfekt, men jeg kan simpelthen ikke forstå tal, på samme måde som en ordblind ikke kan forstå at læse ord. Det giver sig fx udtryk i at jeg ikke kan regne i hovedet, men kun ved hjælp af at tælle på fingere eller lommeregner. Jeg regner på niveau ca med en i 3 klasse, på nær at jeg ikke har evnen til at regne i hovedet.

Man skal altid være opmærksom på at få det undersøgt og hvis hun er talblind så kan det bedres med specialundervisning. Jeg tror desuden at det er vigtigt at fokusere på alt det hun er god til så det med regningen ikke bliver et "tema" som fylder mere end det positive. Min egen erfaring er at det er et handicap at være dårlig til det, men som voksen har man et fint liv alligevel.

Jeg ved jo ikke om hun er talblind, men problemet er nemlig at mange lærere ikke er opmærksomme på at det kan være et problem fordi de ikke har samme fokus på det som fx ordblindhed. Og hvis man er talblind så hjælper almindelig terpning slet slet ikke noget nemlig.

Men hvor er det dejligt at læse dit indlæg og fornemme hvor engageret du er og hvor omsorgsfuld en mor du er.

Anmeld

9. oktober 2012

SussieThyssen

M (: skriver:

Ja, det er mega synd for hende - hun er lige begyndt på sin drømmeuddannelse på universitetet, og har allerede overvejet om hun skulle droppe ud netop fordi matematikken (som fylder forsvindende lidt - kun fire måneder ud af de fem års studie) er så svær for hende.. Hun har været til skriftlig eksamen i dag, og jeg frygter på hendes vegne hvilken betydning det får, hvis hun (7, 9, 13) dumper den eksamen.. 

Nogen gode råd til, hvordan man kan hjælpe hende videre? 

Altså...det er meget svært og meget let, for det kræver hun er villig til at lytte og  rent faktisk starte fra square one.

Det kræver at hun SELV beslutter sig for at lære matematikken, at HUN vil overvinde den lille mand/kvinde/barn, der sidder oppe i hjernen, og surmuler med ryggen til for nedrullede gardiner, bare der kommer et tal på bordet

Og det er det, du skal prøve, at få hende til at indse.
Du ved...det er ligesom med hesten der trækkes til vandet...det kan man godt, men man kan ikke tvinge den til at drikke..og så længe hun har besluttet at hun ikke kan, jamen så kan hun heller ikke.
Hun er igang på uni siger du...jamen så kan du også roligt, med et lille blink i øjet, spørge hende om en, der er så intelligent, virkeligt vil have siddende på sig at der er noget hun ikke kan?

Min far, der dokumenteret var landets bedste matematik, fysik/kemilærer igennem 17 år sagde til mig, dengang jeg havde bildt mig ind, at jeg heller ikke kunne lære matematik:
Min kære pige. Hvis du, mit barn ikke kan lære matematik, så kan der være to grunde.
Enten er det fordi du har et evneproblem eller også er det fordi du er doven. Men da jeg ved du ikke har evneproblemer, så er der kun en mulighed tilbage.....
Og den, kunne jeg jo ligesom ikke have siddende på mig...hehe!
Der sker nemlig det, at som årene går, så bliver hjernen også doven, så den begynder at lave de samme numre med en, med hensyn til andre ting, som den gør når den lukker af for matematikken, og så er man lige på vej ud i tidlig demens...uni eller ej.

Så...ja..hun har brug for støtte, men hun har også brug for små aha-oplevelser, små spark og en masse humor. Vurder selv hvad hun kan tage og som hun vil grine af, du siger til hende.
Du kan jo få hende til at læse mine indlæg i denne tråd.

Men...når min den mellemste, der tilmed er født med en hjerneskade, der gør at hun ikke har nogen sandsynlighedberegning, ikke kan paralellisere, som havde problemer med rum og mål, ikke kunne se op og ned på et x eller et y, og som i alle årene i folkeskolen lå på chokkarakterer, pludseligt vendte bøtten om og fik HF eksamen med 10 (efter den nye skala) og i dag læser til radiograf, så kan din søster også lære matematik...hvis hun VIL!
Hils hende fra mig og sig det! 

Anmeld

9. oktober 2012

M (:

SussieThyssen skriver:

Altså...det er meget svært og meget let, for det kræver hun er villig til at lytte og  rent faktisk starte fra square one.

Det kræver at hun SELV beslutter sig for at lære matematikken, at HUN vil overvinde den lille mand/kvinde/barn, der sidder oppe i hjernen, og surmuler med ryggen til for nedrullede gardiner, bare der kommer et tal på bordet

Og det er det, du skal prøve, at få hende til at indse.
Du ved...det er ligesom med hesten der trækkes til vandet...det kan man godt, men man kan ikke tvinge den til at drikke..og så længe hun har besluttet at hun ikke kan, jamen så kan hun heller ikke.
Hun er igang på uni siger du...jamen så kan du også roligt, med et lille blink i øjet, spørge hende om en, der er så intelligent, virkeligt vil have siddende på sig at der er noget hun ikke kan?

Min far, der dokumenteret var landets bedste matematik, fysik/kemilærer igennem 17 år sagde til mig, dengang jeg havde bildt mig ind, at jeg heller ikke kunne lære matematik:
Min kære pige. Hvis du, mit barn ikke kan lære matematik, så kan der være to grunde.
Enten er det fordi du har et evneproblem eller også er det fordi du er doven. Men da jeg ved du ikke har evneproblemer, så er der kun en mulighed tilbage.....
Og den, kunne jeg jo ligesom ikke have siddende på mig...hehe!
Der sker nemlig det, at som årene går, så bliver hjernen også doven, så den begynder at lave de samme numre med en, med hensyn til andre ting, som den gør når den lukker af for matematikken, og så er man lige på vej ud i tidlig demens...uni eller ej.

Så...ja..hun har brug for støtte, men hun har også brug for små aha-oplevelser, små spark og en masse humor. Vurder selv hvad hun kan tage og som hun vil grine af, du siger til hende.
Du kan jo få hende til at læse mine indlæg i denne tråd.

Men...når min den mellemste, der tilmed er født med en hjerneskade, der gør at hun ikke har nogen sandsynlighedberegning, ikke kan paralellisere, som havde problemer med rum og mål, ikke kunne se op og ned på et x eller et y, og som i alle årene i folkeskolen lå på chokkarakterer, pludseligt vendte bøtten om og fik HF eksamen med 10 (efter den nye skala) og i dag læser til radiograf, så kan din søster også lære matematik...hvis hun VIL!
Hils hende fra mig og sig det! 

Tak for din tid og dit gode svar!  Vil helt klart overveje, hvordan jeg kan bruge dine råd til at gøre det bare lidt nemmere for hende! 

Anmeld

9. oktober 2012

SussieThyssen

M (: skriver:

Tak for din tid og dit gode svar!  Vil helt klart overveje, hvordan jeg kan bruge dine råd til at gøre det bare lidt nemmere for hende! 

Anmeld

9. oktober 2012

Fenja09

Anonym skriver:

Jeg ved ikke hvad andre har skrevet, men jeg synes ikke du skal blive så ked af det. Vi kan jo ikke være gode til det hele, jeg var heller ikke god til matematik, men til dansk og fremmedsprog.

Min matematiklærer brugte "leg" til at lære os tingene. F.eks brugte han lagkager når vi skulle lære at dele op i 1/4 del osv. Han brugte også lakridsstænger, det var noget vi kunne forholde os til i den alder - at købe slik

Jeg er stadig ikke ferm til matematik og jeg har rundet de 30  og bruger også fingrene engang imellem når jeg skal tælle. Du skal selvfølgelig øve med hende og finde ud af, hvordan hun lære bedst. Der er mange måder at lære fra sig på, kan være hun optager tingene bedst udenfor, eller ved at "hoppe" rundt ect.

Håber bare, at du husker, at det er ok at din datter ikke er super til det - det behøver hun ikke være. Hun er garanteret rigtig dygtig til en masse andet.

/Fenja

Anmeld

10. oktober 2012

Dorthe1986

SussieThyssen skriver:

Nårrhh..hvor er du sød

jeg tog såmænd gerne dem alle sammen og jer tøser, der har haft dårlige oplevelser i jeres egen skoletid, og lavede en skole for jer alle sammen, hvis det var muligt LOL

Det gør mig så ondt, når jeg hører om jer, der har haft så mange nederlag, især fordi jeg selv elsker at lære, og jeg elsker at lære fra mig.
Men...det var nok også derfor jeg gik ned på det.
Hellere give min højre arm end at miste et barn eller en ung, så han/hun ikke gik vidre med glæden ved at lære.

Foir mig er den helligste pligt for en god lærer, at lære eleverne at lære. Har de først lært det, så er resten blot at finde ud af ting..og det....kan man gøre resten af livet, uanset hvad pokker det så ellers er man har brug for at vide

Jeg ved ikke hvorfor der har været så mange lærere, der har gjort tingene så meget modsat. Nu er jeg selv en af dem, der altid har haft det okay nemt med skolen og intet problem har haft med tavleundervisning. Men, hvor har jeg mange gange oplevet mine klassekammerater blive pillet ned af lærere....

Et eksempel herpå er en af mine bedste kammerater, lad os kalde ham T Vi skulle have en dansk stil tilbage, og læreren sidder så og råber navnene op, og så skulle vi så gå op og hente vores stil og så sætte os på vores pladser og så kunne vi se hendes rettelser igennem. Hun kalder så på T, men lader ham ikke gå ned igen... tværtimod begynder hun at fortælle højt til os andre, at hans stil var helt ulæselig fordi han ikke havde lavet tegnsætning og så grinte hun af det. Hun havde slet ikke fattet, hvor ydmygende det har været for ham. Sådanne situationer gjorde at han i de sidste par skoleår, næsten ikke var i skole. Især i 9. klasse så vi ham næsten aldrig. Så gik vi ud af 9. og han havde planer om at starte i 10. klasse, på en anden skole, men det gik heller ikke så godt desværre. Jeg mistede herefter kontakten med ham i et par år, indtil vi en dag støder ind i hinanden, da jeg er på vej hjem fra gymnasiet og gæt engang! Kære T, var begyndt på gymnasiet! Denne her skoletrætte dreng, der havde kæmpet med nederlag og ydmygelser fra lærernes side, havde formået at kæmpe sig op til at starte i gymnasiet! Og han fik så gode karakterer og blev student og i dag læser han historie på uni

Lang historie, men igen kan man se hvad nederlag kan gøre ved ens skolegang. Altså at man mister gejsten for at komme til timerne... Det er jo kun et rent held og et mirakel at han selv har været så stærk i så ung en alder, at han har kunne sige til sig selv, at andre ikke skulle styre ham!

Anmeld

10. oktober 2012

FrkZier

Anonym skriver:

jeg er selv ufattelig dårlig til matematik, og tæller den dag idag STADIG på fingrene, men jeg har altså klaret mig helt udmærket gennem livet alligevel
tror bare i skal give hende tid, hun kan jo nå at komme efter det

Anmeld

10. oktober 2012

Heidi72

Øv øv og øv. Der er ikke noget der er så hårdt som når man bare gerne vil det bedste for sine børn, og ikke ved hvilket strå man skal gribe i.

Har du overvejet om hun måske har brug for at indlære matematikken på en anden måde end den de underviser i på klassen? TV2 kørte på et tidspunkt et program fra Gauerslund Skole hvor man netop havde fokus på at børn (og faktisk også voksne) indlærer på forskellig måde. For nogle er tavleundervisning godt, mens andre har brug for at røre og flytte rundt på ting imens de lærer, og andre igen har brug for at bruge hele kroppen for at kunne indlære. Det hedder læringsstile, og vi tænker det selv med når vi hjælper vores drenge herhjemme med lektierne. De har heldigvis ok udbytte af den sædvanlige tavleundervisning, men de er nu engang drenge med krudt i rø... og derfor har det været rigtig udbytterigt at tænke læringsstile ind i lektielæsningen. F.eks. at finde 8 plastikkopper frem til at synliggøre regnestykkerne og lign. Jeg giver dig lige et link til siden om læringsstile på TV2. Jeg kan huske at de bl.a. fik flyttet en pige fra at lægge 2-3 klassetrin under sit egentlige klassetrin i netop matematik, til på 100 dage at være med på niveau med klassen. http://programmer.tv2.dk/skolen/

Held og lykke med det, - du må da også gerne lige skrive hvordan det går.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.