Hun er ikke god til matematik :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. oktober 2012

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

ellers er der jo helt klart pixeline

eller bare en leg man selv finder på med alm terninger .... hvem når først op til 100 med 2 terninger ... skiftes til at slå og lægger selv sammen ... så kan den jo udvides når hun bliver endnu bedre

Det var også en god ide.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2012

Mother-love

Anonym skriver:

Tak fordi du gad og bruge tid på at svare her. Hun er strid, for det med at tælle med fingrene det var noget man gjorde i 0 klasse og hun går i 2 nu! sagde hun flere gange... Jeg ved hun kan meget. Men der skal bare ikke så meget til at hendes koncentration (staves) bliver ødelagt af lamende unger eller pludselige ideer hun får. Jeg skal gøre alt hvad der står i min magt til at hjælpe hende.

Ja men det er jo så normalt at børn er ukoncentreret pga de andre osv. Jeg har altid haft skide svært ved at koncentrere mig. Men jeg har en udd. At jeg så ikke kan bruge den pga en ulykke jeg har vlret i er noget andet.
Og jeg synes virkelig at det er en strid lærer. Og den slags lærer har mine forældre altid sat på plads. Hvilket jeg også vil gøre når isabella kommer i skole.
Jeg synes ikke du skal tage det så tungt. For så længe din datter kommer frem til det rigtige resultat kan alt andet sgu være lige gyldigt. Jeg fik også afvide flere gange af min lærer at jeg regnede det forkert ud. Men jeg fik det rigtig resultat. Problemet var bare at detikke var på hans måde. Og der sagde min far også til ham at så længe han kunne se hvordan jeg regnede det ud og det var det rigtige resultat så skulle han ikke sige det var forkert. For det vigtigste er at man får det rigtige resultat og at man gør det så godt man kan.

Og nu er det jo de færreste der er super til alt i skolen.

Anmeld

9. oktober 2012

M (:

Sidder her så tårene triller...

Jeg har lige været til forældre møde. Jeg har fået af vide at min 8 årig datter har det svært med matematik. Skrifteligt og stavning er der ingen problemer med. Men Matematik!!! hun sagde faktisk at hun var som en 0 klasses elev på det område... Jeg ved det ikke passer hun kan tallene fra 0 til 100 og hun kan plus og minus. Hun er virkelig god her hjemme. Problemet var at hun ikke kunne det i hovedet men brugte stadig fingrene til at tælle med. Det var så ikke iorden mere da hun går i 2 klasse.  

Hvordan kan jeg hjælpe min datter ? findes der spil der kan gøre hende bedre ? Jeg vil gøre alt for hende!

Jeg har sagt at jeg gerne vil have ekstra opgaver ( nemme) så hun kan øve sig til hun kan det.

Det er i starten af dette år at de lige har fået en ny matematik lære før havde vi en anden.

Mvh. En mor der har så ondt af sin datter!

Jeg tror vejen frem er at øve matematik med hende - men det skal være en leg. Øv hende i at tælle point i kortspil, øv hende i overslagsregning når i handler, lad hende måle og veje af til opskrifter eller lad hende spille computerspil med et regnestyrkende indhold.. 

Som barn brugte mine søskende og jeg mange, mange, mange timer på et computerspil kaldet "Gys på regneslottet", som er et spil, hvor man får flere og flere niveauer efterhånden som man bliver bedre. Det er meget type opgaver, og når man bliver god til en bestemt type opgaver bliver de sværere, eller man øver en anden slags.. Ved ikke om man kan købe det mere, men det kan lånes på biblioteket!

Ellers kunne i måske overveje at hyre en und pige til at hjælpe hende med lektierne i matematik? Det kan også hjælpe på lysten og på evnerne at lære af andre børn.. Eller også kan hun hjælpe sine yngre søskende med at lære at regne? De fleste børn synes det er sjovt at lege skole og lave "opgaver" til sine yngre søskende.. På den måde bliver det en leg, og hun bliver bedre til at regne, tælle og forstå matematik - for man kan ikke forklare det, hvis man ikke selv har forstået det!

Til det der med at tælle på fingrene vil jeg sige, at det er noget pjat at man ikke må det i 2. klasse. Jeg har gennemført både folkeskolen, og gymnasiet med matematik på A-niveau, og har snart gennemført en professionsbachelor (alle med ganske fine karakterer!), og ja, jeg tæller sommetider stadig på fingrene!

Op med humøret - hun skal nok lære at regne, og man behøver ikke være den bedste til alt! 

Anmeld

9. oktober 2012

JulieE

Pixiline matematikspillene, både til Nintendo, computer eller IPad er rigtig gode. Dem har mine unger spillet rigtig meget. De er både sjove og lærerige. Vi bruger matematik i dagligdagen. Tæller alt muligt og regner med alt. Er der 3 stakke med stole, tæller vi dem og lægger det sammen. Tæller røde og grønne biler, når vi kører og recept stykke tid regner vi ud, hvor mange vi har set... Leger det ind 

Anmeld

9. oktober 2012

Ciss

SussieThyssen skriver:

Ja undskyld...jeg tror jeg eksploderer

Hvad f...er det for noget at fyre af om et barn på 8 år.

Som lærer (selvom jeg godt nok ikke underviser børn mere, men voksne) så er det da noget af det mest upædagoiske jeg længe har været udsat for. Eksisterer den slags lærere stadig i vore dage???

Hold lige fast i mig inden jeg flegner helt ud.

Hoooold da op hvor er jeg vred.

Nå men nu skal du høre.
Blæs på den store idi#%/&%%
Børn på 8 må hjertens gerne tælle på fingre...ALLE der har behov for det må tælle på fingre og så længe de vil...selv jeg tæller sommetider på fingre, og jeg er dælme lærer.
Så rend mig noget så gloende.

Det den jubelidiot af en lærer er ved er, at ødelægge dit barns indlærings evne. Vedkommende er LIGE NETOP NU ved at opbygge blokader over for matematik, som kommer til at følge hende resten af livet.

Så du skal IKKE blive ked...du skal blive fnysende gal, for det er på sin plads.

Børn er sådan indrettet, at de udvikler sig i kasser.
Når de bliver født er de enten primært sproglige eller matematiske.
Børn med veludviklede sproglige talenter (og det gælder naturligvis også matematiske talenter) har focus på disse i de første år i skolen, og vil derfor være gode til dansk og sprog, hvor imod deres regnemæssige og matematiske egenskaber vil være væsentligt længere om at komme op til overfladen.
Dette skyldes at børns hjerner helt automatisk vælger at udvikle egenskaber, der kommer let til dem, og først senere udvikler andre egenskaber, der er sværere for dem.

Presser man dem, nedgør dem, giver dem følelse af nederlag, så blokkerer hjernen for at beskytte sig selv, fordi de er blevet såret og har lidt nederlag.
Og så handler det netop om, langsomt, stille og roligt at stimulere de svage punkter ved at give dem positive oplevelser og små udfordringer, som man VED de kan klare, så de føler oplevelsen af succes.
Det kan godt være din datter er på 0'de klassetrin i matematik...og hvad så?
Så giv hende for pokker opgaver der passer til hendes niveau.
I vore dage er der noget der hedder undervisningsdiferentiering, og det SKAL ifølge lovgivningen indgå i undervisningen.

Hendes hjerne skal nok vågne...når den er MODEN til det...kan du følge mig??
Det hendes lærer gør nu er lige så stort et overgreb, som da min klassekammerat i 1. klasse blev tvunget til at skrive med højre hånd selvom hun var venstrehåndet, men det anså man for at være unormalt.
Jeg skal aldrig glemme hvordan hun sad og græd i timerne.

Så kære ven (og nej jeg er slet ikke vred på dig...men jeg er dælme vred på dine..og især dit barns vegne)
Skriv et brev til skolelederen og kræv at loven om undervisningsdiferentiering bliver overholdt, og at hvis den matematiklærer ikke ved nok om børns udvikling i undervisningen, så bør vedkommende komme på kursus.

Og lov mig så..at du ikke sætter dig til at terpe med dit barn...det er ok at du evt finder et program hun kan lege med, der kan lære hende matematiske begreber, men så skal det være for sjov..der er fx Pixeline genial...du kan google det.
Men hun må ALDRIG fælde en tåre over det I øver...leg det ind i hende...husk det.

1000 kærlige hilsener
fra den gamle specialundervisningslærer, der har kæmpet store kampe for at lære børn og voksne, at matematik ikke er farligt eller at sprog er en gave.

Sussie

Anmeld

9. oktober 2012

Ciss

Hej

Tilslutter mig til fulde det, som tidligere er sagt, om at øve matematikken gennem leg! - Hvis man terper og maser og er streng, opnår man jo bare, at hun lærer sig, at hun er dårlig i matematik og ikke kan lide det - og det hjælper da i hvert fald ikke noget...

Ellers ville jeg bare fortælle, at jeg ca fra den alder havde meget glæde af at spille Matador med min ældre søster - selvom det var lidt udfordrene, og jeg nogen gange måtte have hjælp. Når man skal slå med to terninger og tælle penge op osv, så træner man jo også.

Anmeld

9. oktober 2012

Anonym trådstarter

SussieThyssen skriver:

Som lærer (selvom jeg godt nok ikke underviser børn mere, men voksne) så er det da noget af det mest upædagoiske jeg længe har været udsat for. Eksisterer den slags lærere stadig i vore dage???

Nå men nu skal du høre.
Børn på 8 må hjertens gerne tælle på fingre...ALLE der har behov for det må tælle på fingre og så længe de vil...selv jeg tæller sommetider på fingre, og jeg er dælme lærer.

Det den jubelidiot af en lærer er ved er, at ødelægge dit barns indlærings evne. Vedkommende er LIGE NETOP NU ved at opbygge blokader over for matematik, som kommer til at følge hende resten af livet.

Så du skal IKKE blive ked...du skal blive fnysende gal, for det er på sin plads.

Børn med veludviklede sproglige talenter (og det gælder naturligvis også matematiske talenter) har focus på disse i de første år i skolen, og vil derfor være gode til dansk og sprog, hvor imod deres regnemæssige og matematiske egenskaber vil være væsentligt længere om at komme op til overfladen.
Dette skyldes at børns hjerner helt automatisk vælger at udvikle egenskaber, der kommer let til dem, og først senere udvikler andre egenskaber, der er sværere for dem.

Presser man dem, nedgør dem, giver dem følelse af nederlag, så blokkerer hjernen for at beskytte sig selv, fordi de er blevet såret og har lidt nederlag.
Og så handler det netop om, langsomt, stille og roligt at stimulere de svage punkter ved at give dem positive oplevelser og små udfordringer, som man VED de kan klare, så de føler oplevelsen af succes.
I vore dage er der noget der hedder undervisningsdiferentiering, og det SKAL ifølge lovgivningen indgå i undervisningen.

Det hendes lærer gør nu er lige så stort et overgreb, som da min klassekammerat i 1. klasse blev tvunget til at skrive med højre hånd selvom hun var venstrehåndet, men det anså man for at være unormalt.

Så kære ven (og nej jeg er slet ikke vred på dig...men jeg er dælme vred på dine..og især dit barns vegne)
Skriv et brev til skolelederen og kræv at loven om undervisningsdiferentiering bliver overholdt, og at hvis den matematiklærer ikke ved nok om børns udvikling i undervisningen, så bør vedkommende komme på kursus.

Og lov mig så..at du ikke sætter dig til at terpe med dit barn...det er ok at du evt finder et program hun kan lege med, der kan lære hende matematiske begreber, men så skal det være for sjov..der er fx Pixeline genial...du kan google det.
Men hun må ALDRIG fælde en tåre over det I øver...leg det ind i hende...husk det.

1000 kærlige hilsener
fra den gamle specialundervisningslærer, der har kæmpet store kampe for at lære børn og voksne, at matematik ikke er farligt eller at sprog er en gave.

Sussie

Tusind tusind tak for dit indlæg jeg har både grædt og grinede mens jeg læste den. Jeg havde faktisk tænkt mig og tærpe helt vildt med hende så hun kunne lære det.

Så hun må godt tælle med fingrene, det lyder bare så godt for det er den eneste måde hun kan klare matematik på

Som du siger hun er sproglig. Hun er 2 sproget og allligevel har hun ingen problemer i de andre fag. Specielt dansk hun er så god til at læse og hun har ingen fejl i digtat.

Jeg har sagt til læreren at jeg vil gøre alt for at hjælpe hende. Og derfor bad jeg også om ekstra opgaver i hendes niveau.

Undskyld jeg spørger dumt men hvad er undervisningsdiferentiering????

Jeg er også vred og såret. Specielt fordi jeg har så ondt af min datter. Men også fordi at jeg har gået her og troet at det kunne hun godt. For her hjemme er hun god til plus og minus. Hvorfor får jeg først af vide NU at hun er så dårlig ? Hvorfor var der ingen problemer i første klasse  

Anmeld

9. oktober 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

Selvfølgelig ønsker man, at ens barn er god til det hele, men utroligt nok er det faktisk de færreste børn der er lige god til alting. 

Jeg er af den mening, at hvis hun har behov for at bruge fingrene til sit regning, så lad hende det - det vigtigste er vel forståelsen for opgaven? Og at hun kommer frem til det rette resultat. 

Hilsen en 19-årig som altså også tæller med fingrene og klarer sig okay til matematik! 

Anmeld

9. oktober 2012

M (:

Nå men nu skal du høre.

1000 kærlige hilsener

Sussie

!

Min søster havde lige nøjagtig sådan en inkompetent lærer i folkeskolen og guess what?

Hun HADER matematik, hun gør ALT hvad hun kan for at undgå at regne, og hendes mantra i livet er nærmest, at hun ikke kan regne (og det er altså 10 år siden hun havde ham, og kun i ét år, gudskelov, men det var i 2. klasse, hvor man netop får fundamentet for resten af sin skoletid) - alt sammen pga. en lærer, der fortalte hende at hun var dum og ikke kunne regne..

Netop denne inkompetente lærer var skyld i, at hun HVER ENESTE DAG sad grædende over lektierne og hun var BANGE for at komme i skole, når hun skulle have matematik - for hun kunne jo ikke, lige meget hvor meget hun end forsøgte, tilfredsstille læreren.. Så hvorfor overhovedet prøve?

Øj, hvor har jeg hjulpet hende mange gange fordi hun gik i sort, og ikke turde komme i skole, hvis det ikke var i orden.. 

Anmeld

9. oktober 2012

mth1987

Anonym skriver:

Så må jeg også forbi Netto. Opgave bøger lyder som en god ide. Min datter har sagt flere gange at hun ikke er så sød som den lærer.

Du må ikk hænge mig op på at det var netto. Min hukommelse er lig nul men ellers kan du få dem i boghandelen eller måske større butikker som Føtex og bilka

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.