Hun er ikke god til matematik :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. oktober 2012

tinasmor

Anonym skriver:

Sidder her så tårene triller...

Jeg har lige været til forældre møde. Jeg har fået af vide at min 8 årig datter har det svært med matematik. Skrifteligt og stavning er der ingen problemer med. Men Matematik!!! hun sagde faktisk at hun var som en 0 klasses elev på det område... Jeg ved det ikke passer hun kan tallene fra 0 til 100 og hun kan plus og minus. Hun er virkelig god her hjemme. Problemet var at hun ikke kunne det i hovedet men brugte stadig fingrene til at tælle med. Det var så ikke iorden mere da hun går i 2 klasse.  

Hvordan kan jeg hjælpe min datter ? findes der spil der kan gøre hende bedre ? Jeg vil gøre alt for hende!

Jeg har sagt at jeg gerne vil have ekstra opgaver ( nemme) så hun kan øve sig til hun kan det.

Det er i starten af dette år at de lige har fået en ny matematik lære før havde vi en anden.

Mvh. En mor der har så ondt af sin datter!

Måske taveligt, at han siger at hun ikke må bruge fingrene. Men stadigvæk godt at han gør opmærksom på, at hun er meget bagud, så I allerede nu kan handle. Det med at man som forældre synes de kan meget hjemme, er nogle gange svært at vurdere fordi man jo ikke helt ved hvad de andre kan og hvad de laver i klassen (i mat i anden klasse er der jo en masse andre ting end f.eks. plus og minus)

Hvis det var mig så ville jeg se hvilke matematik system de bruger i klassen, derefter ville jeg bede skolesekretæren finde ud af hvad de andre systemer hedder (der er 5-6 forskellige matematik-systemer/bøger) som skolerne kan vælge i mellem. Derefter ville jeg købe en bog (fra 2. klasse) fra et af de forlag. Eksempel: På din barns skole bruger de "Sigma for anden". Istedet kan du købe "Matematiktak for anden", på den måde kan du ud over at følge de lektier de har for i egen skole (tæt) også lave ekstra opgaver i den nye bog du har købt. Det kan du lave i weekender osv.

Dette er selvføglelig kun hvad jeg ville gøre og ved ikke, om det er noget for jeres datter/familie.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2012

Miss Kat

SussieThyssen skriver:

Ja undskyld...jeg tror jeg eksploderer

Hvad f...er det for noget at fyre af om et barn på 8 år.

Som lærer (selvom jeg godt nok ikke underviser børn mere, men voksne) så er det da noget af det mest upædagoiske jeg længe har været udsat for. Eksisterer den slags lærere stadig i vore dage???

Hold lige fast i mig inden jeg flegner helt ud.

Hoooold da op hvor er jeg vred.

Nå men nu skal du høre.
Blæs på den store idi#%/&%%
Børn på 8 må hjertens gerne tælle på fingre...ALLE der har behov for det må tælle på fingre og så længe de vil...selv jeg tæller sommetider på fingre, og jeg er dælme lærer.
Så rend mig noget så gloende.

Det den jubelidiot af en lærer er ved er, at ødelægge dit barns indlærings evne. Vedkommende er LIGE NETOP NU ved at opbygge blokader over for matematik, som kommer til at følge hende resten af livet.

Så du skal IKKE blive ked...du skal blive fnysende gal, for det er på sin plads.

Børn er sådan indrettet, at de udvikler sig i kasser.
Når de bliver født er de enten primært sproglige eller matematiske.
Børn med veludviklede sproglige talenter (og det gælder naturligvis også matematiske talenter) har focus på disse i de første år i skolen, og vil derfor være gode til dansk og sprog, hvor imod deres regnemæssige og matematiske egenskaber vil være væsentligt længere om at komme op til overfladen.
Dette skyldes at børns hjerner helt automatisk vælger at udvikle egenskaber, der kommer let til dem, og først senere udvikler andre egenskaber, der er sværere for dem.

Presser man dem, nedgør dem, giver dem følelse af nederlag, så blokkerer hjernen for at beskytte sig selv, fordi de er blevet såret og har lidt nederlag.
Og så handler det netop om, langsomt, stille og roligt at stimulere de svage punkter ved at give dem positive oplevelser og små udfordringer, som man VED de kan klare, så de føler oplevelsen af succes.
Det kan godt være din datter er på 0'de klassetrin i matematik...og hvad så?
Så giv hende for pokker opgaver der passer til hendes niveau.
I vore dage er der noget der hedder undervisningsdiferentiering, og det SKAL ifølge lovgivningen indgå i undervisningen.

Hendes hjerne skal nok vågne...når den er MODEN til det...kan du følge mig??
Det hendes lærer gør nu er lige så stort et overgreb, som da min klassekammerat i 1. klasse blev tvunget til at skrive med højre hånd selvom hun var venstrehåndet, men det anså man for at være unormalt.
Jeg skal aldrig glemme hvordan hun sad og græd i timerne.

Så kære ven (og nej jeg er slet ikke vred på dig...men jeg er dælme vred på dine..og især dit barns vegne)
Skriv et brev til skolelederen og kræv at loven om undervisningsdiferentiering bliver overholdt, og at hvis den matematiklærer ikke ved nok om børns udvikling i undervisningen, så bør vedkommende komme på kursus.

Og lov mig så..at du ikke sætter dig til at terpe med dit barn...det er ok at du evt finder et program hun kan lege med, der kan lære hende matematiske begreber, men så skal det være for sjov..der er fx Pixeline genial...du kan google det.
Men hun må ALDRIG fælde en tåre over det I øver...leg det ind i hende...husk det.

1000 kærlige hilsener
fra den gamle specialundervisningslærer, der har kæmpet store kampe for at lære børn og voksne, at matematik ikke er farligt eller at sprog er en gave.

Sussie

Sådan opstod min talblindhed...

Anmeld

9. oktober 2012

LilleLene

Anonym skriver:

Jeg har lige været til forældre møde. Jeg har fået af vide at min 8 årig datter har det svært med matematik. Skrifteligt og stavning er der ingen problemer med. Men Matematik!!! hun sagde faktisk at hun var som en 0 klasses elev på det område... Jeg ved det ikke passer hun kan tallene fra 0 til 100 og hun kan plus og minus. Hun er virkelig god her hjemme. Problemet var at hun ikke kunne det i hovedet men brugte stadig fingrene til at tælle med. Det var så ikke iorden mere da hun går i 2 klasse.  

Hvordan kan jeg hjælpe min datter ? findes der spil der kan gøre hende bedre ? Jeg vil gøre alt for hende!

Jeg har sagt at jeg gerne vil have ekstra opgaver ( nemme) så hun kan øve sig til hun kan det.

Det er i starten af dette år at de lige har fået en ny matematik lære før havde vi en anden.

Jeg kan ikke se tal for mig i hovedet, det tager i hvert tilfælde lang tid

MEN... Jeg har altid fået høje karakter i matematik

Så hul i det, lad hende bruge hendes fingre ALT det hun vil

Anmeld

9. oktober 2012

SussieThyssen

Anonym skriver:

Tusind tusind tak for dit indlæg jeg har både grædt og grinede mens jeg læste den. Jeg havde faktisk tænkt mig og tærpe helt vildt med hende så hun kunne lære det.

Så hun må godt tælle med fingrene, det lyder bare så godt for det er den eneste måde hun kan klare matematik på

Som du siger hun er sproglig. Hun er 2 sproget og allligevel har hun ingen problemer i de andre fag. Specielt dansk hun er så god til at læse og hun har ingen fejl i digtat.

Jeg har sagt til læreren at jeg vil gøre alt for at hjælpe hende. Og derfor bad jeg også om ekstra opgaver i hendes niveau.

Undskyld jeg spørger dumt men hvad er undervisningsdiferentiering????

Jeg er også vred og såret. Specielt fordi jeg har så ondt af min datter. Men også fordi at jeg har gået her og troet at det kunne hun godt. For her hjemme er hun god til plus og minus. Hvorfor får jeg først af vide NU at hun er så dårlig ? Hvorfor var der ingen problemer i første klasse  

Hehe...ja det er ikke så tit man ser Sussie med tændt lunte

Men når det handler om børn, så kan jeg altså blive noget så vred og så er jeg blandt de første til at blive deres forsvarer, og vil være det til min dødsdag..jeg har alt, alt for ofte set hvordan børns indlæringsglæde er blevet ødelagt af upædagogiske lærere. Og børn ELSKER at lære, men det skal ske på deres præmisser med respekt for deres udvikling og evner ellers ødelægger man glæden ved at lære. Og så sidder man der med et lille menneske, der senere i livet skal slås med problemer, fordi deres underbevidsthed blokkerer for at de kan få en god uddannelse og en chance i livet.

Og til det vil jeg da lige sige..at masser af børn med matematikprobler eller dansk/sprog ditto meget tit ofte først bliver klar til at lære det i 7 klasse. Så hvis man forsigtigt lader dem udvikle sig i det tempo , der er passende for den enkelte elev, så vil deres hjerne langsomt danne de forbindelseslinjer, der skal bruges til at forstå logikken i det, man har svært ved at lære. Og hvor utroligt det end lyder, så kan de på 1 år eller 2 lære og indhente alt det de ikke fik lært i de første år.
og...jeg har sørme set det ske igen og igen...bla. med mine egne børn og mine plejebørn (og mig selv for den sags skyld)

Nå nok om det...du ramte bare en af mine kæpheste...hehe!

Undervisningsdifferentiering betyder at man tilpasser undervisningen og opgaverne til den enkelte elev ud fra det trin de er på.
Dvs at en elev, der fx går i 5. kl måske ligger på 7. klasse i dansk men kun i 3 kl. i matematik. Jamen så skal eleven have de materialer og den undervisning, der passer til niveauet for den udvikling.

Det kræver selvfølgelig at man som forældre har en god dialog og et godt samarbejde med skolen, og at man er loyal over for skolen og dens personale, men man skal også selv være med til at ændre på forholdene via dialogen, hvis de ikke er tilfredsstillende, og stiller krav der med rimelighed kan opfyldes.
Skolerne i dag har jo desværre ikke store budgetter, og skal spare en masse, men så må man hjælpe og støtte sit barns skole ved at deltage aktivt i skolelivet på forsdkellig vis.

Anmeld

9. oktober 2012

SussieThyssen

M (: skriver:

!

Min søster havde lige nøjagtig sådan en inkompetent lærer i folkeskolen og guess what?

Hun HADER matematik, hun gør ALT hvad hun kan for at undgå at regne, og hendes mantra i livet er nærmest, at hun ikke kan regne (og det er altså 10 år siden hun havde ham, og kun i ét år, gudskelov, men det var i 2. klasse, hvor man netop får fundamentet for resten af sin skoletid) - alt sammen pga. en lærer, der fortalte hende at hun var dum og ikke kunne regne..

Netop denne inkompetente lærer var skyld i, at hun HVER ENESTE DAG sad grædende over lektierne og hun var BANGE for at komme i skole, når hun skulle have matematik - for hun kunne jo ikke, lige meget hvor meget hun end forsøgte, tilfredsstille læreren.. Så hvorfor overhovedet prøve?

Øj, hvor har jeg hjulpet hende mange gange fordi hun gik i sort, og ikke turde komme i skole, hvis det ikke var i orden.. 

Åhhrr herregud stakkels pige...hende kunne jeg godt tænke mig, at få en lang snak med...altså din søs, så tror jeg, at jeg måske kunne hjælpe hende til at komme igang igen

Anmeld

9. oktober 2012

SussieThyssen

Miss Kat skriver:

Sådan opstod min talblindhed...

Jepp..det undrer ingen...det er også sådan ordblinhed faktisk oftest opstår.
og nodeblindhed, som jeg lider af, fordi jeg havde en musiklærer, der straffede mig med ekstra opgaver, når der var noget jeg ikke kunne forstå.
Og DET er IKKE smart når man er prof. sangerinde

Anmeld

9. oktober 2012

Dorthe1986

SussieThyssen skriver:

Ja undskyld...jeg tror jeg eksploderer

Hvad f...er det for noget at fyre af om et barn på 8 år.

Som lærer (selvom jeg godt nok ikke underviser børn mere, men voksne) så er det da noget af det mest upædagoiske jeg længe har været udsat for. Eksisterer den slags lærere stadig i vore dage???

Hold lige fast i mig inden jeg flegner helt ud.

Hoooold da op hvor er jeg vred.

Nå men nu skal du høre.
Blæs på den store idi#%/&%%
Børn på 8 må hjertens gerne tælle på fingre...ALLE der har behov for det må tælle på fingre og så længe de vil...selv jeg tæller sommetider på fingre, og jeg er dælme lærer.
Så rend mig noget så gloende.

Det den jubelidiot af en lærer er ved er, at ødelægge dit barns indlærings evne. Vedkommende er LIGE NETOP NU ved at opbygge blokader over for matematik, som kommer til at følge hende resten af livet.

Så du skal IKKE blive ked...du skal blive fnysende gal, for det er på sin plads.

Børn er sådan indrettet, at de udvikler sig i kasser.
Når de bliver født er de enten primært sproglige eller matematiske.
Børn med veludviklede sproglige talenter (og det gælder naturligvis også matematiske talenter) har focus på disse i de første år i skolen, og vil derfor være gode til dansk og sprog, hvor imod deres regnemæssige og matematiske egenskaber vil være væsentligt længere om at komme op til overfladen.
Dette skyldes at børns hjerner helt automatisk vælger at udvikle egenskaber, der kommer let til dem, og først senere udvikler andre egenskaber, der er sværere for dem.

Presser man dem, nedgør dem, giver dem følelse af nederlag, så blokkerer hjernen for at beskytte sig selv, fordi de er blevet såret og har lidt nederlag.
Og så handler det netop om, langsomt, stille og roligt at stimulere de svage punkter ved at give dem positive oplevelser og små udfordringer, som man VED de kan klare, så de føler oplevelsen af succes.
Det kan godt være din datter er på 0'de klassetrin i matematik...og hvad så?
Så giv hende for pokker opgaver der passer til hendes niveau.
I vore dage er der noget der hedder undervisningsdiferentiering, og det SKAL ifølge lovgivningen indgå i undervisningen.

Hendes hjerne skal nok vågne...når den er MODEN til det...kan du følge mig??
Det hendes lærer gør nu er lige så stort et overgreb, som da min klassekammerat i 1. klasse blev tvunget til at skrive med højre hånd selvom hun var venstrehåndet, men det anså man for at være unormalt.
Jeg skal aldrig glemme hvordan hun sad og græd i timerne.

Så kære ven (og nej jeg er slet ikke vred på dig...men jeg er dælme vred på dine..og især dit barns vegne)
Skriv et brev til skolelederen og kræv at loven om undervisningsdiferentiering bliver overholdt, og at hvis den matematiklærer ikke ved nok om børns udvikling i undervisningen, så bør vedkommende komme på kursus.

Og lov mig så..at du ikke sætter dig til at terpe med dit barn...det er ok at du evt finder et program hun kan lege med, der kan lære hende matematiske begreber, men så skal det være for sjov..der er fx Pixeline genial...du kan google det.
Men hun må ALDRIG fælde en tåre over det I øver...leg det ind i hende...husk det.

1000 kærlige hilsener
fra den gamle specialundervisningslærer, der har kæmpet store kampe for at lære børn og voksne, at matematik ikke er farligt eller at sprog er en gave.

Sussie

Du er simpelthen så fantastisk Sussie! Dit svar til trådstarter, var da lige hvad hun har brug for og sikke mange det kan gavne. For der er sikkert mange forælde, der har prøvet at sidde med det her. Og hvor kunne mange have undgået de uendelige nederlagfølelser, hvis der var taget lidt hensyn!

Men så godt skrevet! Er sikker på mange herinde ville ønske dig som lærer til deres børn

Anmeld

9. oktober 2012

M (:

SussieThyssen skriver:

Åhhrr herregud stakkels pige...hende kunne jeg godt tænke mig, at få en lang snak med...altså din søs, så tror jeg, at jeg måske kunne hjælpe hende til at komme igang igen

Ja, det er mega synd for hende - hun er lige begyndt på sin drømmeuddannelse på universitetet, og har allerede overvejet om hun skulle droppe ud netop fordi matematikken (som fylder forsvindende lidt - kun fire måneder ud af de fem års studie) er så svær for hende.. Hun har været til skriftlig eksamen i dag, og jeg frygter på hendes vegne hvilken betydning det får, hvis hun (7, 9, 13) dumper den eksamen.. 

Nogen gode råd til, hvordan man kan hjælpe hende videre? 

Anmeld

9. oktober 2012

Tin

Profilbillede for Tin
Anonym skriver:

Åhhh jeg kender følelsen.....

Mit råd: lad for guds skyld vær med at terpe med hende!! Det skal nok komme og hun er lige præsis så dygtig som hun skal være.

I mine øjne er det da læren der er helt galt på den. Har selv en pige i 2 klasse og hun tæller altså også på fingrene .

Interressen for faget skal nok komme når hun knækker koden, men hvis du gør det til et problem ved at terpe, tror jeg først at det bliver et reelt problem når hun bliver ældre.

Glem det og ros hende for alle de ting hun er super god til

Anmeld

9. oktober 2012

SussieThyssen

Dorthe1986 skriver:

Du er simpelthen så fantastisk Sussie! Dit svar til trådstarter, var da lige hvad hun har brug for og sikke mange det kan gavne. For der er sikkert mange forælde, der har prøvet at sidde med det her. Og hvor kunne mange have undgået de uendelige nederlagfølelser, hvis der var taget lidt hensyn!

Men så godt skrevet! Er sikker på mange herinde ville ønske dig som lærer til deres børn

Nårrhh..hvor er du sød

jeg tog såmænd gerne dem alle sammen og jer tøser, der har haft dårlige oplevelser i jeres egen skoletid, og lavede en skole for jer alle sammen, hvis det var muligt LOL

Det gør mig så ondt, når jeg hører om jer, der har haft så mange nederlag, især fordi jeg selv elsker at lære, og jeg elsker at lære fra mig.
Men...det var nok også derfor jeg gik ned på det.
Hellere give min højre arm end at miste et barn eller en ung, så han/hun ikke gik vidre med glæden ved at lære.

Foir mig er den helligste pligt for en god lærer, at lære eleverne at lære. Har de først lært det, så er resten blot at finde ud af ting..og det....kan man gøre resten af livet, uanset hvad pokker det så ellers er man har brug for at vide

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.