Pigeting og drengeting

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. september 2012

Ciss

Benjamins'mor skriver:

Altså han leger med blandet nede i dagplejen, og det har jeg bestemt intet problem med. Men nægter at købe pige legetøj til ham.

Jeg har heller ikke direkte købt pigelegetøj til vores dreng - men vi har det jo i huset pga storesøster, så det er kommet helt af sig selv.

Vil du stadig holde fast i det, hvis hans største ønske i en lang periode er f eks en dukke?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2012

Ciss

Sjl-msl-Mkl skriver:

Min datter vælger mest legetøj efter hvilke farver hun kan lide. Hun har f.eks 6 blay blade i forskellige farver som hun synes PASSER SAMMEN. Min datter er 4 år.

Ah, ja.

vores pige bliver 5 i december - og hun har også bestemte ideer om, hvad der passer sammen, og hvad som absolut IKKE passer sammen.

Anmeld

12. september 2012

Plysbjørnen

Ciss skriver:

Inspireret af en anden tråd i dag begyndte jeg at tænke lidt på dette med "pigeting" og "drengeting".

Jeg har en meget piget pige og en meget drenget dreng. Og så alligevel...

Min lille dreng leger gerne med søsters babydukke og alle deres tøjdyr. Trøster dem, vugger dem, giver dem mad osv. Jeg tror, han har kørt langt mere med søsters lyserøde dukkevogn end det, hun selv har.

Storesøster bygger da gerne togbane, hun elsker at klatre i træer - og alle andre steder - og hun "stjæler" da også ofte lillebrors lastebiler, hvis hun kan komme til det...

Så bliver spørgsmålet: Er det egentlig det som er det "normale" i betydningen: Er denne traditionelle lyserøde-blå/pigeting-drengeting opdeling egentlig lidt kunstig?

Hvad synes du?

Jeg har svare begge dele pigen får pigelegetøj i fødselsdagsgave og drengen drengelejetøj... men de leger tit med hinandens legetøj

Anmeld

12. september 2012

Ciss

MorDk skriver:

Køber ikke pigelegetøj til min søn... MEN min mor købte en "Dukke Ole" til ham sidste år som han var meget glad for! Fred være med det!

Den blev passet, plejet og ja fik skam også tæsk!

Ja, man skal vist være glad for, at man ikke er en dukke.

Storesøster fik en babydukke, som græder, når man trykker den på maven.

Lillebror elsker at trøste den - så for at få den til at græde først fandt han ud af at lægge den på gulvet og trampe på den. (Nu er han heldigvis blevet stærk nok i hænderne til at trykke knappen ind på traditionel måde.)

Anmeld

12. september 2012

Ciss

raca skriver:

for mig har det været vigtig ikke og påvirke dem i en bestem retning, altså kønsbestemme dem vha legetøj fra de var spæde...

så jeg har givet dem blandet af legetøj og undgået sterotype pige-drengeting..

så ting har haft pæne naturlige farver og ikke holdt i pink-blå sejt-prinssest

når de er begyndt og indtrasset sig for legetøj så ha de selv fået lov og vælge hvad de ville lege med..

men vi har stadig en del kønsneutralt.

dvs

playmobil

lego

bolde

trampolin

legemad

brio.. 

men her er både dukker biler og flexitrex osv..

b

Vi har også en god del af den slags. Det er godt legetøj!

Anmeld

12. september 2012

Ciss

Baagøe skriver:

Min datter på knap 3 år leger med alt lige fra prinsesseting til Mcqueen

Ja, de er ikke så ensporede, som man kan få indtryk af, når man blader igennem en legetøjskatalog.

Anmeld

12. september 2012

Ciss

Bøllemyr skriver:

Jeg er helt enig.

Der er så mange fordomme oftes kommer de faktisk i vores tilfælde fra den ældre generation

Det samme her.

Vi er tre piger, og mine forældrer samlede på briotog til os og byggede togbane ud over hele stuegulvet med os. Men mine bedsteforældrer var den gang dybt forarget over det.

Anmeld

12. september 2012

Ciss

Plysbjørnen skriver:

Jeg har svare begge dele pigen får pigelegetøj i fødselsdagsgave og drengen drengelejetøj... men de leger tit med hinandens legetøj

Jeg er ved at tro, at det er en fordel ved at have søsken med modsat køn: Man får i langt højere grad mulighed for at lege med et virkelig bredt udvalg af legetøj, hvis man ønsker det.

Anmeld

12. september 2012

2721

Ciss skriver:

Det samme her.

Vi er tre piger, og mine forældrer samlede på briotog til os og byggede togbane ud over hele stuegulvet med os. Men mine bedsteforældrer var den gang dybt forarget over det.

Hvor lyder der herligt

Anmeld

12. september 2012

Ciss

Bøllemyr skriver:

Hvor lyder der herligt

Mange gode minder omkring det!

Men jeg mærkede jo også den gang, at nogen mennesker syntes, det var mærkeligt eller forkert.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.