Pigeting og drengeting

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. september 2012

modesty

Ciss skriver:

Inspireret af en anden tråd i dag begyndte jeg at tænke lidt på dette med "pigeting" og "drengeting".

Jeg har en meget piget pige og en meget drenget dreng. Og så alligevel...

Min lille dreng leger gerne med søsters babydukke og alle deres tøjdyr. Trøster dem, vugger dem, giver dem mad osv. Jeg tror, han har kørt langt mere med søsters lyserøde dukkevogn end det, hun selv har.

Storesøster bygger da gerne togbane, hun elsker at klatre i træer - og alle andre steder - og hun "stjæler" da også ofte lillebrors lastebiler, hvis hun kan komme til det...

Så bliver spørgsmålet: Er det egentlig det som er det "normale" i betydningen: Er denne traditionelle lyserøde-blå/pigeting-drengeting opdeling egentlig lidt kunstig?

Hvad synes du?

Min dreng er kun 11 mdr., men jeg har lige købt et legekomfur til ham og kan da også sagtens finde på at købe et dukkehus når han bliver en tand større. Og hvis han selv ytrer ønske om diverse pigeting når han bliver større, så får han dem. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2012

Ciss

modesty skriver:

Min dreng er kun 11 mdr., men jeg har lige købt et legekomfur til ham og kan da også sagtens finde på at købe et dukkehus når han bliver en tand større. Og hvis han selv ytrer ønske om diverse pigeting når han bliver større, så får han dem. 

Vores lille dreng bliver tre år i november - og han har stadig rigtig meget glæde af legekomfuret.

Anmeld

13. september 2012

modesty

Vores lille dreng bliver tre år i november - og han har stadig rigtig meget glæde af legekomfuret.

Godt at høre. Jeg gjorde et kup og fandt BRIOs til 30 kr. på et loppemarked. Glæder mig vildt meget til at købe legepander og mad til det, heheh!

Det er desuden en gennemgående ting herhjemme at der ikke bliver gået så meget op i kønsinddeling. Min dreng har også altid gået i "pigefarver" som lilla, gul, rød og orange (men ikke lyserød, for jeg synes ikke om farven ;-)

Anmeld

13. september 2012

Ciss

modesty skriver:

Godt at høre. Jeg gjorde et kup og fandt BRIOs til 30 kr. på et loppemarked. Glæder mig vildt meget til at købe legepander og mad til det, heheh!

Det er desuden en gennemgående ting herhjemme at der ikke bliver gået så meget op i kønsinddeling. Min dreng har også altid gået i "pigefarver" som lilla, gul, rød og orange (men ikke lyserød, for jeg synes ikke om farven ;-)

Det kan virkelig være en kunst at finde drengetøj, som er andet end grønt, blåt, brunt og gråt.

Anmeld

13. september 2012

Pige2009

Ja, de er ikke så ensporede, som man kan få indtryk af, når man blader igennem en legetøjskatalog.

Nej. Min datters største ønske til sin fødselsdag er en drengedukke og ting fra Cars

Anmeld

13. september 2012

Ciss

Baagøe skriver:

Nej. Min datters største ønske til sin fødselsdag er en drengedukke og ting fra Cars

Anmeld

14. september 2012

Pige2009

Ciss skriver:

Og drengedukken får hun. Ved faktisk ikke med Cars ting

Anmeld

14. september 2012

Kakao

Tænker lidt, at børnene jo spejler sig i det de ser i deres omverden.. Min datter blev helt fjollet med værktøj og det at reperere i en periode, hvor vi renoverede herhjemme.. Og så fik hun selvfølgelig et værktøjssæt..

Og tror helt naturligt, at de drenge, som har fædre, som deltager i omsorgen for børnene på lige fod med mor, kommer naturligt til at lege flere omsorgslege med dukker osv.. Men nu har jeg ikke drenge, så det er bare min teori

Min datter leger med alt muligt.. hun har dukker, bamser med tilbehør, som hun elsker at lege mor (og somme tider far) for. hun har bilbane, briotogbane, lego, feer med huse osv, legekøkken og hun leger med det hele..

I øvrigt, så tror jeg slet ikke at det er unormalt at drenge kan lide lyserød og bliver fanget af fx hello kitty.. Jeg kender i hvertfald flere.. men tror mange lærer af deres forældre at "det er til piger", hvilket jeg synes er synd, da de færreste ville sige til deres pige, at hun ikke må få blå ting, eller at en togbane var til drenge..

Anmeld

15. september 2012

Ciss

Kakao skriver:

Tænker lidt, at børnene jo spejler sig i det de ser i deres omverden.. Min datter blev helt fjollet med værktøj og det at reperere i en periode, hvor vi renoverede herhjemme.. Og så fik hun selvfølgelig et værktøjssæt..

Og tror helt naturligt, at de drenge, som har fædre, som deltager i omsorgen for børnene på lige fod med mor, kommer naturligt til at lege flere omsorgslege med dukker osv.. Men nu har jeg ikke drenge, så det er bare min teori

Min datter leger med alt muligt.. hun har dukker, bamser med tilbehør, som hun elsker at lege mor (og somme tider far) for. hun har bilbane, briotogbane, lego, feer med huse osv, legekøkken og hun leger med det hele..

I øvrigt, så tror jeg slet ikke at det er unormalt at drenge kan lide lyserød og bliver fanget af fx hello kitty.. Jeg kender i hvertfald flere.. men tror mange lærer af deres forældre at "det er til piger", hvilket jeg synes er synd, da de færreste ville sige til deres pige, at hun ikke må få blå ting, eller at en togbane var til drenge..

Jeg tror, der er meget rigtigt i det, du siger....

Og så er jeg meget enig med dig i det, jeg har fremhævet med rødt. Det er virkelig synd, når ungerne så tidligt skal presses ind i en stereotype af, hvordan man skal være som dreng og pige.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.